Wpis z mikrobloga

A nie miałam co robić to napisałam taki krótki artykuł na mirkobloga xD

Dlaczego kompozytowe zbiorniki na paliwo są dla SpaceX takie ważne?

We wrześniu 2016 roku podczas Międzynarodowego Kongresu Astronautycznego (IAC 2016) w Guadalajarze (Meksyk) Elon Musk przedstawił światu swój pomysł na skolonizowanie Marsa. Ciekawym punktem w jego prezentacji było to, że zarówno ogromny booster jak i statek będą korzystały nie z aluminiowych lecz z kompozytowych zbiorników na paliwo ciekłe. Technologia ta nie została do tej pory w pełni opanowana przez NASA ani żadną inną firmę mimo, że podejmowane były takie próby. Musk znany jest jednak z tego, że podejmuje się trudnych rzeczy i zazwyczaj jego firmom się one udają.

Dlaczego więc ta technologia jest tak ważna w kwestii kolonizacji czerwonej planety? Można nawet powiedzieć, że równie ważna co napędzane metanem silniki Raptor. A więc główna zaleta zbiorników kompozytowych to to, że nie są tak ciężkie jak zbiorniki aluminiowe. Mniejsza masa zbiorników pozwoli na zabranie większej ilości ładunku w kierunku obcej planety co zdecydowanie ułatwi życie kolonizatorów jak i obniży koszty takiej misji. Użycie kompozytów pozwoli zmniejszyć masę pierwszego stopnia i pojazdu o około 40%-50%. Dzięki temu pierwszy stopień ITS wraz ze statkiem będzie potrafił wynieść na niską orbitę okołoziemską 300 ton po czym wróci i wyląduje na przylądku Cape Canaveral. Sam statek już po zatankowaniu na orbicie wyniesie na czerwoną planetę do 450 ton ładunku. Duża w tym zasługa właśnie tych nowoczesnych zbiorników.

Opanowanie tej technologii z pewnością do łatwych nie będzie należało jednak już podczas wrześniowej konferencji Elon Musk przedstawił nam zdjęcie na którym znajduje się ogromny kompozytowy zbiornik zbudowany właśnie przez SpaceX. Kilka tygodni później został on zabrany na testy z których wrócił cały i zdrowy! W końcu w lutym tego roku został zabrany ponownie na testy tym razem kriogeniczne i niestety jedyne co z niego zostało to kawałki. Być może było to zaplanowane aby przetestować maximum jego możliwości a być może nie. Nie zapominajmy jednak, że lądowania też na początku nie wychodziły. Pod koniec tego roku gdy SpaceX wystrzeli w kosmos nową wersję Falcona 9 Block 5 i zaprzestanie wprowadzania do niego tak znaczących modyfikacji, to cała rzesza inżynierów zostanie przekierowana do prac nad marsjańskim statkiem kolonizacyjnym i wtedy powinniśmy zobaczyć jak amerykańska firma przyspiesza w tej kwestii. Pozostaje nam trzymać kciuki za SpaceX i ich kolejny krok w kierunku Marsa.

#kosmicznapropaganda #spacex #technologia
Pobierz O.....Y - A nie miałam co robić to napisałam taki krótki artykuł na mirkobloga xD

...
źródło: comment_syJ8x2D5yQuJLc5UbIK7iCeQcpWdzNst.jpg
  • 31
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

IAC - International Astronautical Congress, annual meeting of IAF members
ITS - Interplanetary Transport System (see MCT)

Jestem botem

@OCISLY: Dobra, a jakie ciśnienie teraz wytrzymują hybrydowe zbiorniki? #copenhagensuborbital pokazywali na swoich filmach że zarówno tlen jak i alkohol mają pod ciśnieniem ok 20 barów, a jak to jest w F9 i jak będzie w #its? Skoro w F9 są zbiorniki na hel który wypycha tlen to chyba i w ITS będą musiały być.
@OCISLY: To jak tlen się rozpręży? Turbiny same zassą? A jak wyrównają ciśnienie żeby się nie zapadły?
Wykorzystają gazy z silnika (chyba zbyt niebezpieczne)? A może metan się sam rozpręża (ale mieszać tlen i metan w zbiorniku?)?
bambus94 - @OCISLY: To jak tlen się rozpręży? Turbiny same zassą? A jak wyrównają ciś...
@OCISLY: Namotałaś, czy to LOX czy to ciekły metan to paruje. Ale po to dali COPV bo tlen za słabo paruje i nie wytwarza ciśnienia potrzebnego do wtłoczenia go do sprężarek. W ITS też muszą to jakoś rozwiązać, a wtłaczanie gazowego metanu (jeśli faktycznie dobrze paruje) do zbiornika z ciekłym tlenem to proszenie się o powtórkę (nie wiem z czego powtórkę, ale jebnie).
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

F9 - Falcon 9 – Następca Falcona 1.
COPV - Composite Overwrapped Pressure Vessel – Zbiornik ciśnieniowy, zbudowany z cienkiego kompozytu.
OCISLY - Of Course I Still Love You (Marmac 304) – “Oczywiście, że wciąż cię kocham” – Pseudonim barki ustawianej na Atlantyku, służącej jako lądowisko dla pierwszego stopnia rakiety. Następca JRTI.
LOX - Liquid
@bambus94: Metan paruje. Tlen nie jest problemem jeśli lecisz w kombinacji META/LOX. W Falconie 9 problemem jest RP-1 który rozpada sie w trudny do przewidzenia sposób poza tym że tworzy masę sadzy i zatyka wszystko. Chyba xD
@Drahearys: Czyli wiemy że zbiorniki powinny wytrzymać, chyba że będą miały wady.
@OCISLY: Ale co ma RP1 do COPV? Przecież to Hel wypiera tlen ze zbiornika, bo tlen sam nie chce odparować i zwiększyć ciśnienia (nie jestem pewien na 100% ale tak na 98%).
Chyba że ogólna konstrukcja F9 jest całkiem inna niż mi się wydaje.
@OCISLY: @bambus94: Odpowiedzi na te pytania i dodatkowa informacja były w AMA "Zbiornik na tlen jest również narażony na utlenianie, jako że ciśnienie w nim jest utrzymywane przy pomocy czystego, gorącego tlenu. Prawie na pewno konieczne będzie zastosowanie jakiejś warstwy pasywnej, najlepiej z czegoś czym można spryskać zbiornik. Jeśli będzie taka konieczność, użyjemy cienkich arkuszy inwaru zespawanych razem od środka."

Teraz używany jest hel by zwiększyć ciśnienie w zbiorniku paliwa