Wpis z mikrobloga

Czy „statystycznie kiedy idę z psem to oboje mamy trzy nogi?”

TL;DR:


… czyli o tzw. błędzie ekologicznym.

Przykładów #!$%@? logiki jest wiele, ale żeby ich użyć najpierw trzeba otworzyć im wrota, obalając dowody naukowe. Dzieje się tak, gdy randomowy seba przekonany niezbicie o prawdziwości jakiegoś idiotyzmu zderza się z dowodem w postaci statystyki. Zawsze sięga wtedy do skarbnicy wiedzy, to jest kwejka i szafuje ultima ratio naukowych ignorantów:

„Statystycznie kiedy idę z psem to oboje mamy trzy nogi”

...urządzając brutalny gangbang nie tylko na logice, ale na Rozumie i Godności Człowieka w ogóle.

Po pierwsze, nie znam się na statystyce więc nie będę się zbytnio mądrzył, ale badanie statystyczne musi mieć OKREŚLONY CEL, na podstawie którego zostanie wyłoniona ODPOWIEDNIA GRUPA BADANA. Uzyskane dane są następnie ANALIZOWANE I KORYGOWANE tak, aby błąd statystyczny był jak najmniejszy. Więc zdanie:

„Statystycznie kiedy idę z psem to oboje mamy trzy nogi”

ma z poważną statystyką tyle wspólnego co walenie konia z imprezą w willi Playboya.

Gorzej jednak, że zdanie to jest również błędne logicznie.

Załóżmy bowiem, że ktoś naprawdę zrobił porządne badanie, dajmy na to „średniej liczby nóg ssaków zamieszkałych w gospodarstwach domowych w Polsce”, wziął normalną próbę badawczą i wyszło mu 3 (słownie: trzy nogi) .

Ja jestem ssakiem i mój pies też jest ssakiem. Oboje mieszkamy w Polsce. Czy więc oboje mamy trzy nogi?

Nie. Ja mam dwie nogi, mój hipotetyczny #smiesznypiesek (pic rel) ma nogi cztery i nie zapowiada się, żeby było inaczej.

Po prostu, rozumowanie jest obciążone tzw. błędem ekologicznym.

Polega on na tym, że z danych odnoszących się do jakiejś grupy (czyli np. danych statystycznych) wyciąga się wnioski indywidualne.

Przykłady:
- z badań wychodzi, że Amerykanie zarabiają więcej od Polaków, więc mój znajomy John zarabia więcej ode mnie;