Wpis z mikrobloga

Przykładowy schemat interpretacji z gotowymi zwrotami

WSTĘP
……………. ……………… to poeta, który żył i tworzył w epoce ………, która przypadała na wiek ……… .
Tytuł utworu sugeruje, że…………………… Jednak takie rozpoznanie nie wyjaśnia stworzonego przez autora obrazu poetyckiego.
Uważna lektura wiersza wskazuje bowiem, że przedmiotem poetyckich rozważań w wierszu pt. ………………… jest …………………………..

ROZWINIĘCIE
Kto mówi?

Osoba mówiąca wypowiada się w sposób (indywidualny/zbiorowy), w ….. osobie liczby ……

Jest jednocześnie bohaterem lirycznym utworu – to (kobieta/mężczyzna), która…….

Do kogo mówi?

Adresatem wiersza – wyraźnie wskazanym w ….. wersie jest…………

Co mówi?

W utworze opisana zostaje….. / Podmiot liryczny opowiada o………..

Typ liryki: reflesyjno-filozoficzna, miłosna, religijna, patriotyczna, obywatelska, agitacyjno-polityczna, autotematyczna)

W jakich okolicznościach mówi?

Okoliczności towarzyszące wypowiedzi podmiotu mówiącego wskazują na sytuację (modlitwy/wyznania/rozmowy/apelu…)

Co autor chciał przekazać czytelnikowi? Po co go napisał?

Przesłanie wiersza niesie ze sobą…………….(wyrażenie refleksji, akceptacje czegoś itp.)


Zakończenie
Odwołanie do innych tekstów kultury, które potwierdzą teze.

Teza przytoczona na początku mojej pracy nawiązuje do utworu ……. pt……, który…

Podsumowanie / refleksja na temat wiersza

Omawiany wiersz składnia do refleksji nad…..


#matura
  • 9
@geekmaster: Czyli jak interpretuje wierszyk to można napisać od początku:
1. teza o czym jest wiersz
2. interpretacja całego wierszu
3. później jakieś przykłady z innych tekstów kultury
4. podsumowanie
@geekmaster: Nawet na rozszerzeniu nie ma potrzeby odwoływania się do innych tekstów, mieszasz dzieciakom w głowach. Trzeba napisać, co jest głowną myślą tekstu, przedstawić adresata i podmiot liryczny oraz sytuację, w jakiej się znajdują. Wiedzą o autorze też nie trzeba błyszczeć, bo tutaj łatwo popełnić błąd.
@dolihaze: ja się uczę według tego schematu. Fakt, wiedza o autorze nie jest wymagana ale znając mniej więcej ramy czasowe epok łatwo umieścić konkretnego autora i skojrzyć z nim cechy charakterystyczne dla epoki. Jak romantyzm to muszą być uczucia i wokół uczuć trzeba drążyć temat. Tak mnie uczyli.
@geekmaster: Nikt się do tego nie przygotowuje, dlatego celowo na próbnych wybierałam analizę i teraz to już kaszka z mleczkiem. 40 minut pisania, żadnego grzebania w głowie za lekturami, właściwa teza i poniżej 70% spaść się nie da ( )