Wpis z mikrobloga

Okej, czas rozpocząć prace twórcze do projektu: #mirkosiecneuronowa ^^
Tak jak pisałem w poprzednim wpisie do tego tagu - stawiam na to, byście to Wy od początku mieli duży wpływ na to, jak będzie rozwijał się projekt! () ale ale! przejdźmy do rzeczy:

Założenia świata:
- aby zachować hermetyczność i jak największa kontrolę rozwoju sztucznego umysłu (zgodnego możliwie jak najdokładniej z biologicznym mózgiem), proponuję by każdy użytkownik posiadał swoje stadko stworków, które będzie ograniczone do początkowo małego sandboxowego świata (niczym tamagotchi), acz by użytkownik miał kontrolę nad tym, jak ten mały świat ma wyglądać, czyli:
- ogrodzony fragment przestrzeni (kawałek lasu / może zagroda / tym podobne)
- możliwość dowolnego rozmieszczania przeszkód solidnych (ścian / kamieni / ogółem przeszkód, przez które stworek nie przejdzie)
- możliwość dowolnego rozmieszczania pokarmu (woda, rośliny, może też jakieś robaczki, czy inne źródło białka - potrzebne będzie do rozwoju układu kontrolującego potrzeby oraz rozwoju nauki przez nagradzanie)
- całość świata będzie dwuwymiarowa dla jak najprostszego zaimplementowania zmysłów

Sensory (detektory):
- słuch (możliwość detekcji i rozpoznawania konkretnych częstotliwości fal dźwiękowych - możliwe, że uda się to wykorzystać do rozwoju echolokacji, gdy dojdę do tego, jakie mechanizmy stoją w umyśle biologicznym za mapowaniem przestrzeni; dodatkowo preferowana forma komunikacji językowej osiągana poprzez naukę rozpoznawania alfabetu morse'a; dodatkowo ucho środkowe jako akcelerometr)
- wzrok (siatka detektorów kolorów (światła) zaimplementowana poprzez raycasting; dwoje oczu w celu uzyskania możliwości nauczenia rozpoznawania dystansu od przeszkód)
- dotyk (głównie w celu odczuwania bólu przy silnych kolizjach, ale poniżej pewnego progu będzie to wyłącznie nacisk mówiący o napotkanej przeszkodzie; sensory rozmieszczone dookoła owalnego ciała)
- węch / smak (detektory substancji chemicznych - na ich podstawie możliwe będzie poszukiwanie pokarmu, oraz decydowanie o tym co jest jadalne, a co nie)

Motory (efektory):
- mięśnie (w podstawowej formie proste, pajęcze nóżki)
- piszczałka (jako forma komunikacji ze światem i użytkownikiem)
- jama ustna (jako forma przyjmowania pokarmu)

Organy:
- dwoje oczu wraz z umięśnieniem gałek ocznych oraz kiedyś także źrenic (kontrola natężenia światła)
- dwoje uszu zewnętrznych oraz ucho wewnętrzne (akcelerometr)
- serce wraz uproszczonym układem krążenia (mający dać sposób na rozwiązanie rozprowadzania pokarmu, oraz dający sens istnienia części OUN dbającego o balans organizmu (pod względem chemicznym, nie fizycznym))
- uproszczony układ trawienia (rozbijanie pokarmu na elementy odżywcze ciała i dostarczanie ich do krwiobiegu)
- osrodkowy i peryferialny układ nerwowy (odpowiedzialny za połączenia sensor-OUN-motor)

Macie jakieś sugestie / pomysły / pytania?
Chętnie wysłucham i wezmę pod uwagę ()

#glupiewykopowezabawy #gamedev #neurobiologia
  • 30
@vision_of_satan: tworzę model komputerowy biologicznej sieci neuronowej i do tego projektu powstaje całe zaplecze w postaci świata, organizmów, bo nie ma być to kolejna zwykłą sieć neuronowa, a coś bliższego biologicznemu umysłowi
@Darjo: mam tego świadomość, ale ale! wciąż pochłaniam i utrwalam sporo informacji z neurobiologii i to bardzo mocno pomaga ogarnąć design funkcjonalności, co sprawia iż taka dawka wiedzy daje mi powód do rozwijania projektu, mimo iż naturze udało się to lepiej już dawno temu :3
@PsichiX: szczerze - kiedys necil mnie pomysl stworzenia dokladnie czegos takiego, z naciskiem na ewolucje, ale z w miare szczegolowym odzorowaniem organizmow i srodowiska. Niestety brak wiedzy i czasu sprawil, ze na dobrych checiach sie skonczylo.
@PsichiX: za moich czasow to sie rylo magisteri na glinianych tabliczkach :) a na serio to tylko mialem jakis napredce sklecony artykul (bo promotor kazal) i nic w nim ciekawego ni odkrywczego nie ma (bo i w samej magisterce tez nie ma). Mialem wykorzystanie tych algorytmow do stworzenia softu optymalizujacego wykorzystanie zasobow (typu sale, samochody, pracownicy) plus troche teorii.
no to wiesz... naturze sporo czasu zajelo zakodowanie tej funkcjonalnosci, a miala przetwarzanie rownolegle...

@PsichiX:
@Darjo: tylko, że naturze sporo czasu zajęły iteracje i obliczenia, a nie modelowanie systemu. Myślę, że OP może sprawnie się z tym uwinąć.
@sortris: no oby sprawnie poszlo, ale przy takich zalozeniach bedzie sporo komplikacji w odzorowywaniu regul "wszechswiata" co natura miala od reki i za free
@Darjo: nie mam ja, ani Kowalski takiej mocy obliczeniowej w swoim kompie, by aż tak dokładnie odwzorować organizm, więc wiele mechanizmów będzie uproszczonych (ale na potrzeby modelu na początku to wystarczy - z czasem jak będzie rozwijana, będę pchał możliwe do przetworzenia współbieżne obliczenia na GPU)