Wpis z mikrobloga

@berti: owszem dlatego warunek a=a+b jest spełniony tylko dla b=0, czyli stojącego samolotu. Jeżeli nie jest to samolot pionowego startu, to nie ruszy. Jeżeli przyspieszy inaczej niż przez koła, to wtedy b>0 i a+b=/=a. chyba że mamy c=a+b gdzie c jest prędkością taśmy, ale warunki zadania nie są spełnione.
  • Odpowiedz
@HetmanPolnyKoronny: Coż nie wiem dokładnie jaka jest zależność prędkości kątowej do tarcia w łożysku. Na filmiku poniżej jest demonstracja tego o co mi chodziło: prędkość kół=prędkość bieżni i cały czas rośnie, a sznureczek się nawet nie naciąga.
2plus2razy2 - @HetmanPolnyKoronny: Coż nie wiem dokładnie jaka jest zależność prędkoś...
  • Odpowiedz
@HetmanPolnyKoronny:
@2plus2razy2:

jeżeli prędkość bieżni będzie wynosiła 10^99999999999999999 km/h to też będzie wystarczyło lekkie pociągniecie?

Ta prędkość jest niemożliwa. Ale nawet przy 10 000 km/h pewnie urwałoby nam łapę zanim zaczęlibyśmy
  • Odpowiedz
@2plus2razy2: na filmiki napędzane są koła. w zadaniu napędzany jest kadłub samolotu. koła napędzane nigdy nie pojadą liniowo szybciej niż bieżnia. w zadaniu przede wszystkim:
1. przemieści się kadłub
2. potem zastanawiamy się kiedy uszkodzą się koła, które są do niego przymocowane
  • Odpowiedz
Coż nie wiem dokładnie jaka jest zależność prędkości kątowej do tarcia w łożysku. Na filmiku poniżej jest demonstracja tego o co mi chodziło: prędkość kół=prędkość bieżni i cały czas rośnie, a sznureczek się nawet nie naciąga.


@2plus2razy2: opory toczenia są mniejsze niż siła potrzebna do wyprostowania sznurka przy tej prędkości poruszania się samochodziku. Problem w tym, że siła potrzebna do wyprostowania sznurka jest stała, a opór rośnie z prędkością. Jeżeli
  • Odpowiedz
@berti: Przecież w zadaniu taśmociąg też jest napędzany.
@HetmanPolnyKoronny: @Sh1eldeR: Dobrze, zgadzam się, że teoretycznie moment tarcia rośnie w nieskończoność, gdy prędkość także zmierza do nieskończoności. Ale czy w zadaniu na pewno prędkość kół będzie rosła do nie skończoności skoro samolot musi osiągnąć tylko pewną prędkość (i to niedużą w porównaniu do liczb które podajecie). Cóż, mi się wydaje że nie
  • Odpowiedz
inaczej.

prędkość obrotowa kół będzie równa prędkości taśmociągu plus prędkości liniowej kół, które są przemieszczane przez kadłub, który jest napędzany przez silniki

jezu, to wszystko jest proste przeciez :D
  • Odpowiedz
@2plus2razy2:
To zależy od założeń i działania taśmy. Głównie: jej szybkości reakcji, zdolności "przewidywania" i przyspieszania.

Gdy wyobrazisz sobie, że nasza cudowna taśma ma równie cudowny KSS, który chce utrzymać samolot w miejscu i niemal "przewiduje" co się stanie, bardzo szybko przyspieszając taśmę, to szybko zostaną wygenerowane duże opory toczenia za sprawą dużej prędkości taśmy. Samolot nie zdąży się rozpędzić względem powietrza. I pewnie pójdą te opony albo inna część
  • Odpowiedz
@2plus2razy2: dlatego właśnie w teorii, jest możliwe zbudowanie takiego taśmociągu, a w praktyce już nie. Żaden istniejący obecnie taśmociąg nie rozwinie wystarczająco szybko takiej prędkości jak samolot i jedynie będzie próbował utrzymać prędkość bieżni na poziomie kół, ale mu się to nie uda. Powtarzam się:

problem jest prosty - znamy parametry samolotu więc można by wyliczyć jakie parametry miałby taśmociąg, który go zatrzyma. Więc z matematycznego punktu widzenia można udowodnić,
  • Odpowiedz
Rozważmy następujący przypadek:
- taśmociąg jest pokryty materiałem o zerowym współczynniku tarcia. Jest on idealnie gładki, do tego stopnia, że koła każdego samochodu kręciłyby się w miejscu.
Boeing 747 nie korzysta z napędu na koła, by się rozpędzić. W momencie odpalenia silników koła w ogóle nie zaczną się ruszać, będą się ślizgać przy zerowym oporze. Samolot wzbije się w powietrze normalnie.

Co dowodzi, że istnieją takie teoretyczne parametry taśmociągu, które nie hamują ruchu samolotu.

Rozważmy
  • Odpowiedz
@Ginden: w pełni się zgadzam, mamy konkretny samolot, którego parametry są znane i "jakiś" taśmociąg. Cały czas udowadniam, że samolot nie wystartuje, tylko jeżeli taśmociąg będzie miał parametry wystarczające by go zatrzymać, a na dzień dzisiejszy to prawdopodobnie niemożliwe, by taśmociąg w ogóle spełnił kryteria zadania (taka sama prędkość taśmy i kół)
  • Odpowiedz