Wpis z mikrobloga

@Captivity: oczywiście, że wystartuje. silniki napędzają kadłub i zwiększają jego prędkość względem powietrza. koła służę jedynie jako podpora i równie dobrze samolot mógłby opierać się na cholernej tortilli z dżemem. jakie to ma znaczenie
  • Odpowiedz
@EmpireAgent: ma ponieważ warunkiem koniecznym do wystartowania samolotu z obrazka lub filmu jest poruszanie się z pewną niezerową prędkością. Póki koła poruszają się z tą samą prędkością co taśmociąg samolot stoi, mimo że nie jest napędzany przez koła tylko śmigło lub silnik odrzutowy. Żeby samolot wystartował musi zacząć się poruszać, czyli wyprzedzić taśmociąg, czyli jego koła muszą być szybsze od taśmociągu.
  • Odpowiedz
@Sh1eldeR: @HetmanPolnyKoronny: Ta dyskusja jest bez sensu, bo założenia nie są jasno sprecyzowane, tylko obie strony bazują na tym, co im się wydaje. Skąd wiesz co autor miał na myśli pisząc "prędkość koła"? To nie jest jednoznaczne sformułowanie i równie dobrze może oznaczać prędkość środka koła, jak i styczną na brzegu opony, a w zależności od tego otrzymujemy startujący samolot lub rozbiegający się w nieskończoność taśmociąg.
  • Odpowiedz
@EmpireAgent:
Przecież to coś kompletnie innego. Ten taśmociąg miał bardzo niewielką prędkość maksymalną. Opory toczenia tych malutkich kółek nie były wystarczające do zrównoważenia ciągu silników.

Naprawdę nie widzisz różnicy pomiędzy tasmociągiem jadącym z prędkością ograniczoną do np. 100 km/h, albo 150 km/h, a taśmociągiem który "dopasowuje się do prędkości toczenia kół samolotu"? Ten z filmiku ewidentnie się nie dopasował.

Nie mówię o nieskończonościach. Przy skończonej, ale bardzo dużej prędkości (może
  • Odpowiedz
@HetmanPolnyKoronny: błagam, odwróć swoją logikę. mylisz przyczynę ze skutkiem. Koła obracają się bo samolot się przemieszcza. Twoje rozumowanie mówi, że samolot się przemieszcza bo koła się kręcą.

Samolot zwiększa prędkość -> koła samolotu zwiększają prędkość -> taśmociąg zwiększa prędkość -> samolot zwiększa prędkość...

Taśmociąg dąży do prędkości kół, ale nigdy jej nie osiągnie

Wszystko do momentu, w którym samolot wystartuje lub łożyska kół lub taśmociągu wytrzymają pracę w takich warunkach
  • Odpowiedz
@Zbychoo:
Naprawdę nie rozumiesz, jaki eksperyment JA opisuje? Czy gdziekolwiek wyraziłem się niejasno?

To, co opisuję, NIE stoi w sprzeczności z treścią zadania. Co więcej -- wg mnie -- jest najbardziej oczywistą i być może najciekawszą interpretacją.

Jak chcesz se dywagować na temat tego co się stanie, gdy taśmociąg sprzyja samolotowi, jeśli to Cię NAPRAWDĘ najabrdziej interesuje -- proszę bardzo. Ja o tym nie gadam. Może ktoś inny uzna, że warto na ten scenariusz
  • Odpowiedz
błagam, odwróć swoją logikę. mylisz przyczynę ze skutkiem. Koła obracają się bo samolot się przemieszcza. Twoje rozumowanie mówi, że samolot się przemieszcza bo koła się kręcą.


@berti: nie piszę, że warunkiem koniecznym do przemieszczania się normalnie kołującego samolotu jest ruch kół. Co nie znaczy, że ruch kół oznacza, że samolot się przemieszcza kołując.

Samolot zwiększa prędkość -> koła samolotu zwiększają prędkość -> taśmociąg zwiększa prędkość -> samolot zwiększa prędkość...


@
  • Odpowiedz
@Captivity:
1. Załóżmy, że samolot ma mocny hamulec postojowy, który jest zaciągnięty.
Włącza silniki na pełną moc i co? Dupa, bo siła tarcia.
2. Opony + łożyska generują siłę tarcia, taśma rozpędzi się do ogromnej prędkości, ale samolot nie wystartuje.
  • Odpowiedz
@HetmanPolnyKoronny: więc nie da się przeprowadzić takiego eksperymentu bo prędkość obrotowa kół będących jednocześnie w ruchu obrotowym i w ruchu liniowym będzie zawsze większa niż prędkość powierzchni w ruchu liniowym o przeciwnym zwrocie.
  • Odpowiedz
@MirkoStats: efektem działania siły dającej pęd kadłubowi może być najwyżej uszkodzenie łożysk, które do kadłuba są przymocowane.
co ma silnik do kół? to dwa oddzielne układy. koła nie sa napędzane
  • Odpowiedz
@wytrzzeszcz: @Kutzyk: @Kennedy: Wg mnie samolot wystartuje. Czemu? Bo nie będzie stał w miejscu. Samolot "odpycha się" od otaczającego go powietrza i zaczyna przyspieszać, tym samym powodując że koła się kręcą (jak i taśmociąg) ale nie wpływa to na ruch samolotu względem stojącego powietrza - koła tylko podpierają samolot, nie mają wpływu na ruch maszyny tylko niwelują tarcie o podłoże. Dlatego też samoloty mogą się wzbijać
  • Odpowiedz
@MirkoStats: @HetmanPolnyKoronny: @Sh1eldeR: nie wiem czy jeszcze kogoś nie dodać

jesteś na siłowni. wchodzisz na bieżnię mechaniczną i zaczynasz iść w kierunku przeciwnym niż przesuw taśmy. w tym momencie głupi kolega (silnik) popycha Cię. na pewno nie skompensujesz tego biegnąc szybciej bo Twój środek ciężkości (a nie nogi) się przemieścił
  • Odpowiedz