Wpis z mikrobloga

Może kogoś to zainteresuje. Szczególnie z Katowic

Nawiasem mówiąc, Katowice, stolica województwa, co nikogo nie powinno zdziwić, są osadą młodszą od Siemianowic. Zrobiły oszałamiającą karierę w XIX wieku z dwóch powodów, z których wymienię tu tylko drugi, jako że z całą pewnością najbardziej skutecznie o tym zadecydował. Rada Miejska Bytomia, opanowana przez, jak to się dzisiaj mówi "lobby" tzw. wekturantów czyli wozaków, żyjących z transportu rud żelaza, galmanu i węgla a także wyrobów hutniczych, za żadne skarby nie chciała, żeby przez historyczną stolicę wschodniej części Górnego Ślaska przeprowadzono tory kolei żelaznej, która by im odebrała chleb. Prawobrzeżna Kolej Odrzańska, w 1842 r. gotowa już na odcinku od Wrocławia do Oławy, miała biec przez Opole, a stąd, jako tzw Kolej Górnośląska, przez stolice powiatu czyli Bytom, do Mysłowic[...] Niestety, ograniczeni i zachłanni wozacy wygrali (niczego wam to nie przypomina ?). W rezultacie tor ułożono na odcinku z Gliwic do Mysłowic przez Chebzie, Hajduki i mało znaną jeszcze wioskę Katowice. Pierwszy pociąg wtoczył się na dworzec w Mysłowicach 5 września 1846 r. - stąd linie przedłużono do Krakowa gdzie dotarła w roku 1848 (co przy tempie budowy autostrad w dzisiejszej dobie w naszym kraju jest faktem zbijającym z nóg). Właściciele wsi Katowice Thiele-Winckler i jego zarządca Grundmann natychmiast ocenili prezent losu i spadające im jak z nieba związane z tym korzyści. Szanse leżącej w dobrym punkcie miejscowości powiększyło jeszcze bardziej połączenie jej przez Szopienice i Sosnowiec (dokładniej Maczki) z koleją Warszawsko - Wiedeńską. Sąsiedztwo granicy prusko-rosyjskiej i związane z tym przewidywane korzyści handlu z potężnym wschodnim imperium ściągnęło do Katowic kupców i przedsiębiorców, którzy zakładali tu firmy i budowali coraz wystawniejsze gmachy. Błyskawicznie się rozwijając, coraz bardziej ludna, uprzemysłowiona wieś już w 1865 r. uzyskała prawa miejskie. Stopniowo też zaczęto przenosić z Bytomia lub tworzyć tu struktury kierowania przemysłem, a potem także administracji. Na początku XX w. Katowice były już niewątpliwie liderem całego górnośląskiego regionu wielkoprzemysłowego.


#katowice #historia #bytom #slask #krakow #kolej #koleje #opole #wroclaw
  • 2
@Ragnarokk @turbosowa @HORrorNY @servio-arbett @WallyGator @cochese @Maro88z: Jakby kogoś z was interesowało to fragment pochodzi z książki "Kalendarz Siemianowicki na rok 2008", str 164 - 165, ISSN 1733 - 2982

@babisuk: Moje miasto jakoś się trzymało do 1990 bo od tego czasu przemysł zaczął upadać a miasto z ponad 85 tys mieszkańców spadło do ledwo 70 tys i dalej spada. A w rekordowym momencie miało aż 32% bezrobocia (teraz jest