Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko218
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
tomasz-grzywaczewski
Profil zweryfikowany

tomasz-grzywaczewski

Dołączył 2 lata i 11 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 65
  • Znaleziska 59
  • Mikroblog 6
  • Obserwujący 66
  • Obserwowane 0

1491

AMA - Tomek Grzywaczewski, korespondent wojenny, dokumentalista. Ukraina

AMA - Tomek Grzywaczewski, korespondent wojenny, dokumentalista. Ukraina

Cześć, z tej strony Tomek Grzywaczewski! Jestem korespondentem wojennym i dokumentalistą. 24. lutego 2022 r. byłem z ukraińskimi żołnierzami na pierwszej linii frontu pod Donieckiem. Od tego czasu relacjonuję kolejne odsłony wojny na Ukrainie: rosyjskie zbrodnie wojenne, masowe ostrzały Charkowa...

tomasz-grzywaczewski
z
wykop.pl
dodany: 04.01.2023, 14:52:34
  • 283
  • #
    ama
  • #
    ciekawostki
  • #
    ukrainainfo
  • #
    swiat
  • #
    media
  • #
    europa
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:04:28
  • 267
@Scybulko: tak: w lutym 2015 r. pod Donieckiem a trakcie tej wojny np. na Saltiwce w Charkowie, albo we wrześniu Kupiańsku gdzie jakieś 800 m. od nas samolot zbombardował miasto. Przy czym tylko raz właśnie w 2015 r. granat eksplodował na tyle blisko, że stanowiło to bezpośrednio zagrożenie ale na szczęście nic nam się nie stało. Natomiast sytuacja z ostrzałami jest bardzo losowa. Na przykład przed Świętami w Charkowie Rosjanie
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:13:01
  • 243
@Bezimienna_003: bardzo dziękuję za miłe słowa, choć prawdziwą odwagą wykazują się żołnierze, ratownicy i wolontariusze pracujący cały czas na linii frontu:

1. Twórczość fotoreporterów: Roberta Capy, Jamesa Nachtweya (w szczególności album "Inferno"), śp. Krzysztofa Millera (niesamowita autobiografia "Trzynaście wojen i jedna"), Sebastiao Salgado

2. Jestem freelancerem ale współpracuję np. z TVP, Foreign Policy, niezależnymi producentami filmowymi, CBS News (sporadycznie, ale się zdarza :D, Wydawnictwem
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:15:20
  • 82
@chanoja: nie mam bladego pojęcia i uważam, że obecnie wszelkie przewidywania to raczej wróżenie z fusów.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:21:37
  • 138
@Manah: z moich doświadczeń wynika, że większość się z tym zgadza i raczej podnosi to niż obniża morale. Spotkałem się natomiast z negatywnymi opiniami o tym, że co po niektórzy siedzą sobie bezpiecznie za granicą kiedy inni umierają na froncie.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:30:52
  • 103
@widzilla: to tak:

1. Pierwszy raz skorzystałem w grudniu, bo nigdy wcześniej nie byłem w Chersoniu a musieliśmy szybko zrobić materiał. Stawki wahają się od 150 do nawet 400 USD. My potrzebowaliśmy tylko kontaktów ale wielu dziennikarzy (szczególnie "zachodnich") szuka również tłumacza, a nawet samochodu z kierowcą. Generalnie uważam, że to jest ok, bo pozwala ludziom zarobić i myślę, że to bardziej fair niż oczekiwać, że dostanie się wszystko za free
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:36:02
  • 82
@widzilla: 7. Samochód to podstawa, noclegi bardzo różnie czasami hotele, czasami prywatne kwatery, czasami z żołnierzami. W sumie nie ma reguły i wszystko zależy od konkretnego miejsca i okoliczności.

8. Podstawa to dobre rozpoznanie czyli kontakt z żołnierzami, ratownikami, wolontariuszami. Przez taki brak rozpoznania (czyli własną głupotę) prawie rozwalili nas w Wasylkowie pod Kijowem na początku wojny. Z kolei ostatnio w Chersoniu dzięki informacjom od ratowników nie pojechaliśmy na osiedle,
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:37:24
  • 149
@Cyk_dwujeczka: nie, nigdy i z zasady nie biorę do ręki ŻADNEJ broni, nawet dla "fajnego" zdjęcia (które potem wykorzysta rosyjska propaganda).
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:39:36
  • 58
@KarguliPawlak: tak, dokładnie :) Oczywiście fajnie byłoby zarabiać tyle co w CNN, ale jeszcze nie mogę się do nich przebić ;)
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:42:08
  • 201
@titus1: bardzo rzadko obecnie trafiam na linię "zerową", bo 1. Nie chcą wpuszczać dziennikarzy (zobaczcie, że większość materiałów z pola bitwy to combat camery żołnierzy); 2. Bardziej interesują mnie historii ludzi żyjących w strefie frontu niż stricte okopy. Natomiast moim największym lękiem na początku wojny było, ze wpadnę w ręce Rosjan. Zresztą w lutym zostaliśmy zatrzymani prze ukraińską samoobronę, która wzięła nas za szpiegów w Wasylkowie, gdzie trwały walki a
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:44:29
  • 107
@BarszczZUkraincow: dla Fundacji Orleniu było bardzo spoko (rok chyba 2019), bo opowiadałem dzieciakom o realizowaniu pasji podróżowania. To samo robiłem dla szkół i zawsze mega fajnie spotkać się z młodymi ciekawymi świata ludźmi.

Dla TVP normalnie, bo nie miałem żadnych przypadków cenzurowania moich materiałów.

Dla mnie ważne co się mówi a nie gdzie mówi i zaręczam, że to samo powiem w TVP, Wydawnictwie Czarne albo CBS News :)
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:45:39
  • 65
@ATAT-2: tak, mam żonę i to Kaja jest najodważniejsza, bo pomimo, ze zdaje sobie sprawę z ryzyka zawsze mnie wspiera. A dzięki niej ja 1. Jestem rozsądniejszy bo muszę do niej wrócić; 2. Mam spokojną przystań, gdzie mogę odpocząć. A Kaję podziwiam, bo naprawdę daje radę jak nikt!
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:47:29
  • 76
@Cadfael: generalnie z sympatią ale czasami krew ich zalewa jeśli zawracam im się nadmiernie gitarę, bo to może kosztować czyjeś życie. Dlatego też ja rzadko pcham się na samą linię "zerową" i tak za wiele tam nie pokażę, a ktoś się musi mną zajmować ergo zamiast robić swoją robotę i walczyć z ruskimi nianczyć jakiegoś pismaka.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:48:07
  • 73
@HaramiCross: szczerze to naprawdę margines. Ja nigdy się z tym nie spotkałem.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:50:18
  • 60
@DamianO1995: nie, nigdy nie rozmawiałem z rosyjskimi żołnierzami i to jeden z moich celów, które mam nadzieję jeszcze zrealizuję. Natomiast przed wojną spędziłem kilka miesięcy w Rosji (Syberia i Kaukaz Północy), więc znam wielu Rosjan.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:53:06
  • 99
@chodznapole: no właśnie ja mam ten problem, że zawsze się strasznie wzruszam i przeżywam to co ludzie mówią. Myślę, że czasami to wręcz nieprofesjonalne, bo jestem zbyt "przejęty" na wizji. Staram się kontrolować, ale jak kobieta opowiada, że jak mdlała w trakcie bicia to dla ocucenia wyrywali jej paznokcie, to ciężko mi zachować stoicki spokój.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:57:03
  • 137
@barto142: tak, uważam, że ta wojna daje nam podstawy do długofalowej współpracy i sojuszu z Ukrainą ALE jednocześnie powinniśmy pilnować naszych interesów, np. to my a nie dajmy na to Berlin powinniśmy w pierwszym rzędzie odbudowywać zniszczenia wojenne. Nam też przez lata brakowało tam soft power. Niemcy ładowali miliony w fundacje, stypendia, granty, etc. To nie sprint ale maraton na wiele wiele lat.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 15:58:37
  • 134
@BarszczZUkraincow: dobry komentarz :D
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:03:15
  • 111
@jamaz: z Rosji nie, bo uważam, że jako propagandziści przykładają rękę do rosyjskich zbrodni wojennych, zbrodni przeciwko ludzkości i aktów ludobójstwa. To nie jest zwykła wojna armii z armią, ale wojna totalna z narodem ukraińskim.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:09:04
  • 46
@nom_om: 1. Oczywiście wszędzie, również w Polsce, znajdą się różni "dziarscy chłopcy" i to natiralne, że będą ciągnąć do formacji paramilitarnych ale to absolutny margines.

2. Tak i (uwaga autopromocja!) nawet pisałem tekst na okładkę jego książki. Mega dobry, bardzo odważny dziennikarz do którego chciałbym równać.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:11:13
  • 76
@Cadfael: tak, obecnie każdy dziennikarz musi być akredytowany przez Siły Zbrojne i SBU. Sprawdzanie zdarza się sporadycznie ale chodzi o yto, żeby nie ujawnić danych wrażliwych np. pozycji wojskowych., Niestety były takie przypadki, że dziennikarze pokazali sprzęt albo żołnierzy a potem spadły na nich pociski.

My ostatnio widzieliśmy przypadkowo HIMARS-y ale do głowy mi nie przyszło, żeby je filmować. Jak wygląda HIMARS każdy wie, a moglibyśmy narazić kogoś na śmierć.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:12:03
  • 18
@xewep10: dokładnie to nie wiem, ale myślę, że kilkukrotnie wyższe niż w PL.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:13:47
  • 50
@Vargtimmen: przede wszystkim bardzo dziękuję za dobre słowa i cieszę się, że nie zanudziłem! Tak, mam takie plany, ale na razie czuję, że jeszcze za bardzo jestem w "ogniu walki", żeby powstała z tego duża przemyślana forma. Może to błąd (marketingowy na pewno ;) ale czuję, że lepiej będzie pisać z pewnego dystansu czasowego.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:14:59
  • 95
@Uriel0987: myślę, że tak ale w formule dzielenia się moimi relacjami z wyjazdów na Ukrainę (najbliższy na początku lutego, styczeń zarezerwowałem dla żony), a nie wchodzenia w długie dyskusje a już tym bardziej jakieś kłótnie.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:20:03
  • 77
@kanciak12: nie, ale przed 24. lutego spotykałem się z ludźmi, którzy mieli żal do Ukraińców, że to oni rozpętali ten konflikt. Moim zdaniem błędem była atak na język rosyjski i generalnie "rosyjskość" po Majdanie. W rewolucyjnym zapale zabrakło wrażliwości na ich perspektywę co wykorzystała RUS propaganda.

Cytując samego siebie z mojej książki taka historia: "– W jednej chwili znalazłam się na podłodze pokryta pyłem
i gruzem. Nie mogłam się ruszyć.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:23:22
  • 70
@kanciak12: natomiast sytuacja uległa diametralnej zmianie po 24. lutego. Przecież najbardziej teraz cierpli ludność, która wcześniej była często neutralna a nawet lekko życzliwa wobec Rosji. Wielokrotnie słyszałem historie ludzi, którzy mają w Rosji przyjaciół a nawet rodzinę, z którą zerwali kontakt. Jedna kobieta opowiadała o siostrze z Moskwy, który nie chciała uwierzyć, że Rosjanie zbombardowali Charków i wyzywała swoją siedzącą w piwnicy siostrę od banderówek.

Dzisiaj ludzie prorosyjscy na Ukrainie
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:25:06
  • 69
@Wyrelworelowany: hehe, jak powiedział mi ostatnio jeden wolontariusz kamizelka jeszcze nikogo nie zabiła, ale za to trochę osób uchroniła od śmierci. Ja tam nakładam, bo mam żonę i chcę do niej wrócić :)
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:26:05
  • 88
@Duzy_Kotlet: hahahahhahaha Mistrz :D
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:30:26
  • 103
@banan5005: ja cały czas słyszę podziękowania (ostatnio w Odessie) i uważam, że Ukraińcy nam to zapamiętają. Choć oczywiście trochę ten entuzjazm opada (tak jak i u nas), dlatego potrzebujemy nie hurraoptymizmu ale długiej ciężkiej pracy nad wzajemnym pojednaniem. Tym niemniej ta wojna "dała" nam coś unikatowego: doświadczenie bezpośredniego spotkania zwykłego Polaka ze zwykłym Ukraińcem. Wcześniej to o sobie słyszeliśmy/czytaliśmy głównie przez media, historię, polityków a teraz widzimy siebie jako drugiego
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:32:07
  • 21
@banan5005: a tu jedna z takich historii z czerwca: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10228571252724854&set=pb.1189986300.-2207520000.&type=3
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:36:10
  • 124
@BlogoslawionyTwarozyc: w chaosie szturmowanego miasteczka kolesie z samoobrony (nie regularnej armii) wzięli nas za szpiegów, bo poszła plotka, że po okolicy kręcą się rosyjscy dywersanci przebrani za polskich dziennikarzy. W konsekwencji rozebrali nas do majtek i ze 2 h przesłuchiwali (jakiś cud, że w zęby nie dostaliśmy) a przecznicę obok toczyły się walki uliczne.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 16:52:06
  • 47
@Chrzonszcz: przede wszystkim bardzo dziękuję za tak dobre słowa, które traktuję jako zobowiązanie do dalszej pracy :) A odpowiadając na pytania to:

1. Na wojnie jest najwięcej ludzi, których historie powinno się opowiedzieć. Cytując mój dziennikarski autorytet czyli Jamesa Nachtweya, który zainspirował mnie do tej pracy: "I have been a witness, and these pictures are
my testimony. The events I have recorded should not be forgotten and must not be repeated."

Natomiast
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:03:52
  • 22
@goothic: 1. My wspólnie ze świetną dziennikarką Tygodnika Powszechnego Moniką Andruszewską byliśmy w zasadzie na pierwszej linii fronty pod Donieckiem i od razu mieliśmy info od żołnierzy, że to pełnoskalowy atak. I to było totalnie przerażające, bo wszyscy spodziewali się uderzenia na Donbasie ale nie inwazji na Kijów.

2. Najczęściej chyba dziennikarze, ale np. ja jestem z wykształcenia prawnikiem. Myślę, że przede wszystkim potrzeba pewnej wrażliwość na świat i drugiego
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:04:56
  • 8
@neurotiCat: odpisałem w pytaniu @goothic, choć chyba nie byłem szczególnie pomocny ;)
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:10:35
  • 35
@mateopoznan: wielkie dzięki nie tylko za dobre słowo ale przede wszystkim merytoryczne pytanie, w temacie który przeważnie wywołuje hejt. Szacunek :)

Ja wychodzę z założenia, że nie ważne gdzie się mówi a co się mówi. I to szczególnie w sytuacji gdy nasze społeczeństwo jest tak dramatycznie podzielone. Każdy z nas bez względu czy czyta/ogląda TVP, TVN, Polsat, Onet, Gazetę Wyborczą, Gazetę Polską, etc. zasługuje na to, żeby wiedzieć co dzieje
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:12:49
  • 40
@ophiuchus: na chwilę obecną zagrożenie dla Polski jest znikome (dzięki temu, że Ukraińcy niewiarygodnym bohaterstwem i dostawami z Zachodu się obronili), ale nie można go wykluczyć w przyszłości. Najbliższa dekada zapowiada się bardzo niebezpiecznie, więc musimy się zbroić i być gotowi na najgorsze. Dać się uśpić dzisiejszym klęskom Rosji byłoby skrajną głupotą.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:16:30
  • 17
@kot_do_drzwi: bardzo różnie :) Przeważnie już wyjeżdżając mam konkretne zlecenie, ale jednocześnie mam bardzo dużą swobodę wyboru tematów i przygotowywania materiału. Robiąc materiały dla TV jest ode mnie wręcz oczekiwane, żebym to ja znalazł temat i bohaterów.

Ale na przykład ostatnio realizowałem dla Narodowego Instytutu Dziedzictwa oraz UNESCO film o zniszczeniach dóbr kultury i tutaj już były bardziej konkretne wytyczne np. miejsc, które powinienem pokazać.

Co do ingerencji w materiał
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:18:50
  • 21
@milfhunter69: boję, ale mam ogromne wsparcie ze strony mojej Żony.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:19:58
  • 28
@BlogoslawionyTwarozyc: ehhh nie sposób się nie zgodzić, ale oby nie tym razem
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:23:48
  • 36
@Karolcia83_2: jak pokazują badania opinii publicznej dla Ukraińców "wygrana" oznaczana odzyskanie wszystkich terenów okupowanych od 2014 r. Co więcej z naszej środkowoeuropejskiej perspektywy wygraną jest złamanie militarnej potęgi i doprowadzenie do rozpadu Federacji Rosyjskiej. Scenariusz na razie political fiction ale jeszcze 10 lat temu rakiwty spadające na Kijów wydawały się kosmos.

Wchodzimy w dekadę(y) ogromnych zmian geopolitycznych i nie wiem czy ta wojna, która nam wydaje się teraz czymś przełomowym
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:24:53
  • 21
@gnt_1: no to teraz wyjdę na koszmarnego boomersa XD Kim jest Homelander? Pomóżcie!
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:25:29
  • 33
@BlogoslawionyTwarozyc: haha, dzięki dzięki i spieszę poinformować, że i w domu i na froncie noszę obrączkę :D
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:26:58
  • 65
@nadobny: ostatnio wojskowa medyczka pod Bachmutem powiedziała nam, że jak po wojnie ludzie dowiedzą się ilu naprawdę zginęło ukraińskich żołnierzy to złapią się za głowy. Oficjalne dane podawanej przez Kijów są totalnie niewiarygodne. Ja strzelam, że to może być 50%-75% strat rosyjskich, ale żadnych wiarygodnych danych nie ma i jeszcze długo nie będzie.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:31:32
  • 25
@only_dgl: tak, uważam, że należy powołać specjalny trybunał karny dla rosyjskiej agresji na Ukrainę (stały MTK w Hadze tego nie uciągnie) i postawić przed nim wszystkich zbrodniarzy. Tak jak Norymberga przypieczętowała los niemieckich nazistów, tak Norymberga-2 powinna zakończyć "karierę" rosyjskich morderców.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:32:14
  • 13
@szaloneneutrino: 1. Rzadko ;) Informacje zawsze sprawdzam w dwóch źródłach.

2. Tak, śledzę rosyjskie media a przede wszystkim rosyjskiego TT i Telegrama.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:34:17
  • 12
@bregath: i bardzo dobrze! :)

1. Szczerze: nie wiem ale zamierzam o to popytać jak na początku lutego wrócę na UKR.

2. Nie wiem jak z Grotami ale o Krabach, Piorunach i dronach kamikadze WarMate słyszałem wiele ciepłych słów. Myślę że ich skuteczność najlepiej zweryfikuje rynek czyli liczba zamówień naszego sprzętu z zagranicy.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:37:48
  • 14
@pepeq: plus minus w zeszłym roku spędziłem na Ukrainie jakieś 4-5 miesięcy, ale po drodze kręciłem jeszcze film w Chile (produkcja była przygotowywana od 2021 r. i nie mogłem wystawić ekipy, która włożyła w to wiele pracy), także w domu byłem może jakaś 1/3 roku a chyba mniej.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:41:20
  • 12
@nO-C34: być może pojawienie się dzieci ale trudno mi to teraz oceniać. Myślę, że będę dalej pisał książki i robił dokumenty tylko już w bardziej bezpiecznych miejscach. Ale na razie nie planuję się przebranżawiać.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:43:28
  • 23
@rolnik_wykopowy: w mojej ocenie to jest nadmiernie rozdmuchany problem. Przede wszystkim ten "kult" jeśli już dotyczy w przeważającej mierze zachodniej Ukrainy, ale co najważniejsze w wyniku tej wojny Ukraińcy będą mieli nowych bohaterów i nową narodowotwórczą mitologię. Oczywiście pozostaną pomiędzy nami spory historyczne ale myślę, że jeśli zachowamy spokój to będą one miały drugorzędne znaczenie.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:44:49
  • 18
@kernik: hahahahhaha, dobra sprawdziłem w Google i to jest jakiś odlot XD
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:45:08
  • 13
@marsjanin2012: pięknie dziękuję i powiem tylko: amen!
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:52:49
  • 8
@Kaladin888: odpowiedziałem już w komentarzu powyżej, także pozwolę sobie przekleić: w mojej ocenie to jest nadmiernie rozdmuchany problem. Przede wszystkim ten "kult" jeśli już dotyczy w przeważającej mierze zachodniej Ukrainy, ale co najważniejsze w wyniku tej wojny Ukraińcy będą mieli nowych bohaterów i nową narodowotwórczą mitologię. Oczywiście pozostaną pomiędzy nami spory historyczne ale myślę, że jeśli zachowamy spokój to będą one miały drugorzędne znaczenie.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:55:53
  • 8
@sols: bardzo dziękuję za dobre słowa choć najbardziej należą się one wolontariuszom, żołnierzom i ludziom, którzy po prostu próbują przeżyć w strefie walk.

Tak, mam w planach książkę i film dokumentalny ale na razie chcę sie skupić na bieżącej pracy i nabrać trochę dystansu, który jest potrzebny do takiej dużej formy.

Jeżeli chodzi o inspiracji to ś.p. Waldemar Milewicz ale też tak jak pisałem Krzysztof Miller, James Nachtwey czy Sebastiao
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 17:57:08
  • 17
@Marcin3005: ja nie spotkałem nikogo, kto zostałby siłą wcielony do armii ukraińskiej (co oczywiście nie oznacza, że nie ma takich pojedynczych przypadków) ale potwierdzam, że ochotników jest mnóstwo.
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 18:01:37
  • 9
@garkasparov: pójdę na skróty ale myślę, że świetnie zbiera informacje z rosyjskich stron Julia Davis od "Russian Media Monitor": https://twitter.com/JuliaDavisNews?s=20&t=DUql5AkaxjImewDuWNQWYA

Natomiast ja nie jestem specjalistą od rosyjskiej propagandy i dezinformacji, także wolałbym się nie wypowiadać a za to polecić dr Michała Marka: https://twitter.com/mic_marek
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 18:03:20
  • 27
@Aeciatko: bardzo dziękuję i to ogromna zasługa Wykopowiczów, którzy zadawali bardzo merytoryczne i ciekawe pytania! Jedna z najciekawszych dyskusji w jakich brałem udział :)
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 18:08:53
  • 47
Szanowni, bardzo dziękuję za dzisiejszą dyskusję i wszystkie pytania. To była jedna z najciekawszych i najbardziej merytorycznych debat w jakich brałem udział. Mam nadzieję, że chociaż w niewielkim stopniu udało mi się stanąć na wysokości zadania a w jutro/pojutrze postaram się jeszcze odpowiedzieć na te pytania, które dzisiaj mi umknęły :)
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 18:09:19
  • 22
@kvas: przepraszam, dzisiaj muszę już uciekać (właśnie wybiły ponad 3 h), ale jutro odpowiem! :)
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
04.01.2023, 18:17:49
  • 19
@Reymont: tak, zdaję sobie sprawę, że niepoprawnie wymawiam "r" ale to jest problem jeszcze od wczesnego dzieciństwa i jego wyeliminowanie jest niezwykle trudne o ile w ogóle możliwe (konsultowałem z logopedami).

W tradycyjnym podejściu mogłoby to dyskwalifikować z pracy w TV/radiu ale obecnie uznaje się to nawet za zaletę, bo mam pewną cechę wyróżniającą. Oczywiście jako prezenter w studio byłbym surowiej oceniany, ale w pracy w terenie nie stanowi to
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski 04.01.2023, 14:55:12
  • 528
Hej, tak jak obiecywałem wystartowaliśmy z AMA o wojnie na Ukrainie. Zapraszam serdecznie do zadawania pytań:

https://www.wykop.pl/link/6970185/ama-tomek-grzywaczewski-korespondent-wojenny-dokumentalista-ukraina/

#ama #ciekawostki #ukrainainfo #swiat #media #europa
tomasz-grzywaczewski - Hej, tak jak obiecywałem wystartowaliśmy z AMA o wojnie na Ukr...

źródło: comment_16728440986fKozAFVbNaS7ou7ExxWvT.jpg

Pobierz
  • 34
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Talaith
Talaith
04.01.2023, 15:09:31
  • 5
@Scybulko: @chanoja: Misiaki, tutaj zadajemy pytania: https://www.wykop.pl/link/6970185/ ( ͡º ͜ʖ͡º)
  • Odpowiedz
Szyderczak
Szyderczak
Szyderczak
04.01.2023, 16:01:20
  • 373
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski 02.01.2023, 13:18:43
  • 4333
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 169
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
02.01.2023, 15:26:39
  • 251
@l1ght: w języku polskim poprawnie mówi się "na Ukrainie" a imbę z "w Ukrainie" to nakręciły głównie środowiska tzw. "lewicowe", że to niby jakiś przejaw polskiego kolonializmy. Temat wywołuje emocje raczej w Polsce niż na Ukrainie, bo oni tam mają większe problemy niż na polskie przyimki. Ja tam mówię "na" ale jak ktoś woli "w" to git. W przeciwieństwie do co po niektórych nie mam potrzeby prowadzenia politpoprawnych krucjat językowych.
  • Odpowiedz
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
02.01.2023, 15:31:17
  • 23
@forest23 @l1ght : polecam artykuł dr Łukasza Akademskiego, którego o co jak o co ale o brak szacunku do Ukraińców nie sposób podejrzewać: https://www.rp.pl/opinie-polityczno-spoleczne/art36179221-lukasz-adamski-na-ukrainie-czy-w-ukrainie-na-oznacza-bliskosc
  • Odpowiedz
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
02.01.2023, 15:41:46
  • 24
@l1ght: jasne, jasne, ja tylko mówie o genezie tego sporu w Polsce, który moim zdaniem został dosyć sztucznie wykreowany :) Jeszcze raz tutaj podrzucę moim zdaniem bardzo celny artykuł dr Łukasza Adamskiego: https://www.rp.pl/opinie-polityczno-spoleczne/art36179221-lukasz-adamski-na-ukrainie-czy-w-ukrainie-na-oznacza-bliskosc
  • Odpowiedz
tomasz-grzywaczewski
tomasz-grzywaczewski
Autor
02.01.2023, 16:18:39
  • 19
@Chrzonszcz: do usług: rhabarhbarh :D
  • Odpowiedz

Tomasz

  • http://www.tomaszgrzywaczewski.pl

Osiągnięcia

  • VIP
    od 03.01.2023

    VIP
  • Ekspert
    od 04.01.2023

    Ekspert

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking