@Phate77: Mamy przypadek co najmniej kilku "technicznych" osób, które łyknęły. Jak się tłumaczyły? "Jak usłyszałem, że cała moja kasa jest zagrożona, to mało zawału nie dostałem. Później dopiero zacząłem podejrzewać, że to ściema, ale on dzwonił z prawdziwego numeru banku. Nie wiedziałem, że można podrobić numer przychodzący. Teraz wiem. Byłem bardzo zestresowany. Nie potrafię wytłumaczyć, dlaczego się nie zorientowałem, że to przekręt. Dopiero jak zaczęły przychodzić SMS o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku
@KROKOxCZOKO: w każdym przypadku, który do nas dotarł, nazwiska są inne. Więc albo często zmieniają, albo za każdym razem zmieniają. Ale gdzieś notują, bo poprawnie przywołują je w trakcie rozmowy nawet po kilku godzinach.
@Cyb_pl: Udało nam się ustalić, że do dwóch osób dzwonili po wycieku z aplikacji Joom. Niestety, czasem numery kart też wyciekają. A jeśli nie cały numer, to właśnie ostatnie 4 cyfry, które często "na koncie" masz w profilu w podglądzie.
@Phate77: prościej zapamiętać, żeby: - po telefonie rzekomo z banku, zawsze się rozłączyć i samemu zadzwonić na infolinię. Jak coś faktycznie jest nie tak z naszym kontem, to będą wiedzieć. - rozrzucić sobie pieniądze na 2 banki, jak kiedyś ktoś nas oszuka (albo nasz bank "dozna awarii") to mamy backup - mniej technicznym rodzicom/dziadkom zablokować możliwość instalacji aplikacji na smartfonie. Wtedy choćby chcieli, quick supporta bez konsultacji z nami nie zainstalują.
@mietek79: Argument o wschodnim akcencie będzie coraz mniej "wartościowy", bo coraz więcej osób zza wschodnich granic zmigrowało do Polski i jest zatrudniana w polskich firmach, co oznacza, że osoby z tym akcentem dzwonią do Polaków w różnych sprawach i są to jak najbardziej prawdziwe rozmowy.
@Smash: z relacji od innych czytelników, którzy wiedząc że to scam, weszli w interakcję z oszustami. Oni mają odpowiedź na wszystko:
ad 1. Proszę pana, nawet ja nie widzę pełnego numeru Pana karty ze względów bezpieczeństwa. Ta rozmowa jest zresztą nagrywana, nie możemy tu podawać żadnych danych wrażliwych
ad 2. Proszę pana, ta transakcja została już przejęta i zablokowana przez nasz dział bezpieczeństwa. Jest przedmiotem postępowania na policji, dlatego jej pan
@Namyslaw: Podobnie jak w przypadku e-maili, identyfikator nadawcy można ustawić na dowolny. Rolą sieci lub innych mechanizmów byłoby jego sprawdzenie, ale z wielu powodów nie jest to a) techniczne możliwe b) opłacalne (dla dostawców). W przypadku poczty eletronicznej mamy przynajmniej SPF, DKIM, DMARC, ale w przypadku SS7 i telefonii jeszcze nie wszyscy filtrują prefiksy, którymi zarządzają...
@Kris031: No właśnie. Mów Mirku wszystkim, że nie tylko "starsi i nietechniczni" się łapią. Niektórzy chcieliby tak myśleć, ale nasze dane o ofiarach tego nie potwierdzają. Młodsi i dorastający ze smartfonami, niestety, są równie łatwym łupem.
@palmito: O, ciekawe. Tego jeszcze nie mieliśmy. Pociągnij temat, umów się w kawiarnii (niebawem będzie znów można!), nagraj i daj znać jak dalej przebiega ten scam.
@Teith: To zależy. Dostać możesz np. polecenie, żeby zalogować się na komputerze w trakcie "skanu bezpieczeństwa aplikacji mobilnej". I wtedy na telefon nie patrzysz... Albo dostaniesz ściemę, że konto jest tak zagrożone, że trzeba będzie wypłacić z niego wszystkie pieniądze. Zapytają jak daleko masz do bankomatu, a potem uczynnie zaproponują, że udało się zrobić tak, żebyś nie musiał dymać do bankomatu. Blikiem! Na specjalny rachunek premium, który dostajesz od banku gratis
@FredOnizuka: Niebezpiecznik w sposób wzorcowy usuwa awarie, w sposób błyskawiczny. Jesteśmy w czołówce krajowej, a nawet światowej. Liczba awarii z roku na rok maleje.
Niebezpiecznik w sposób wzorcowy usuwa awarie, w sposób błyskawiczny. Jesteśmy w czołówce krajowej, a nawet światowej. Liczba awarii z roku na rok maleje.
A poważniej, to nie awaria a działanie Cloudflare, który włącza się przy większym ruchu. I dobrze. Po 5 sekundach Cię puści. Chyba że jesteś botem ;)