Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko429
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Informacje

    Informacje
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Ukraina

    Ukraina
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

Fake_R
Fake_R

Fake_R

Dołączył 14 lat i 6 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 10603
  • Znaleziska 4594
  • Mikroblog 6009
  • Obserwujący 300
  • Obserwowane 39
taki_tam_ktos
taki_tam_ktos
taki_tam_ktos
26.08.2021, 12:26:17 via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
Jaką ciekawą książkę o kosmosie można kupić dla zajaranego dziecka? Do zerówki idzie, płynnie jeszcze nie czyta.

#kosmos #pytanie #ksiazki #dzieci
  • 7
Fake_R
Fake_R
Fake_R 26.08.2021, 12:56:22
  • 1
@taki_tam_ktos: Jest jeszcze taka seria - https://lubimyczytac.pl/ksiazka/234464/profesor-astrokot-odkrywa-kosmos To jest też całkiem całkiem fajne i myślę, że dla 5-6 latka poziom w sam raz.

Edit: Zobacz też serię tego autora: https://lubimyczytac.pl/autor/104843/dominic-walliman
  • erln

449

Fizycy właśnie ujrzeli materię powstającą z kolizji "prawdziwych" fotonów.

Fizycy właśnie ujrzeli materię powstającą z kolizji "prawdziwych" fotonów.

Zespół fizyków z Relativistic Heavy Ion Collider uzyskał jak dotąd najmocniejszy dowód na tworzenie się materii z "rzeczywistego" światła. W zderzeniach jonów złota, w tzw. procesie Breita-Wheelera, ujrzeli oni pary elektronów-pozytonów powstające z fotonów. Więcej szczegółów eksperymentu w tekście.

Fake_R
z
interestingengineering.com
dodany: 13.08.2021, 05:55:50
  • 121
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R 13.08.2021, 09:06:08
  • 3
@ugabugadojaskini: Myślę, że się troszkę czepiasz, albo nie doczytałeś. Ostatnie dwa akapity artykułu wyraźnie wskazują, że predykcje Breita i Wheelera są faktyczne, a w tym procesie to właśnie "zderzające się" fotony (niewirtualne) produkują pary elektron-pozyton. Następnym ich krokiem będzie wyłącznie próba obserwacji kolizji fotonów w innym rodzaju eksperymentu.

Z wikipedii:

>The Breit–Wheeler process or Breit–Wheeler pair production is a physical process in which a positron–electron pair is created from the collision
Fake_R
Fake_R
Fake_R 13.08.2021, 11:51:07
  • 5
@Ranger: A od kiedy to fotony nie mają energii?( ಠ_ಠ) https://zapytajfizyka.fuw.edu.pl/pytania/jaka-jest-energia-pojedynczego-fotonu/
Fake_R
Fake_R
Fake_R 13.08.2021, 12:00:24
  • 3
@Ranger: Myślałem, że wręcz przeciwnie, ale najwidoczniej się myliłem.( ͡~ ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R 13.08.2021, 05:59:55
  • 46
Fizycy właśnie ujrzeli materię powstającą z kolizji "prawdziwych" fotonów.

Opis znaleziska: Zespół fizyków z Relativistic Heavy Ion Collider uzyskał jak dotąd najmocniejszy dowód na tworzenie się materii z "rzeczywistego" światła. W zderzeniach jonów złota, w tzw. procesie Breita-Wheelera, ujrzeli oni pary elektronów-pozytonów powstające z fotonów. Więcej szczegółów eksperymentu w tekście.

Komentarz użytkownika @moschles z reddita nad doniosłością tego bardzo ciekawego eksperymentu:

This is the craziest and most amazing thing the universe does.
Pobierz Fake_R - Fizycy właśnie ujrzeli materię powstającą z kolizji "prawdziwych" fotonów.
...
źródło: comment_1628834381lczXNEv4SMTiLSUnPO70z7.jpg
  • Chodok
  • IgorK
  • konto usunięte
  • ksab
  • Tomekkku
  • +41 innych
  • 2
TanczeBoLubie
TanczeBoLubie
TanczeBoLubie
14.08.2021, 16:46:06
  • 2
Nic nie rozumiem, plusik ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Fake_R
  • Drezek
Manah
Manah
Manah
17.08.2021, 18:51:58
  • 0

Komentarz usunięty przez autora

wariat_zwariowany
wariat_zwariowany
wariat_zwariowany
13.07.2021, 07:09:55
  • 3
Czy możecie polecić jakąś książkę - bardziej akademicką niż nie - na temat klimatu, meteorologii lub hydrologii?
Chciałabym kupić na prezent, a przyszły obdarowany jest dość wymagający, jeśli chodzi o jakość książek :)
Chodzi mi o jakieś kompendium wiedzy, napisane przystępnym językiem, ale bardziej w stylu naukowym niż popularno-naukowym. Jeśli jednak jest w jęz. polskim jakaś super książka popularno naukowa z ciekawostkami, to też chętnie przygarnę jej tytuł.

Z góry wielkie dzięki
  • bambaryua
  • pitersi
  • Fake_R
  • 4
Fake_R
Fake_R
Fake_R 13.07.2021, 08:36:14
  • 0
@wariat_zwariowany: Pierwsze co mi przychodzi do głowy to "Nauka o klimacie". Wprawdzie książka ta wydaje się być bardziej podręcznikiem, ale jest napisana dosyć przystępnym językiem. Nie wymaga też ona jakiegoś większego wcześniejszego przygotowania jeśli chodzi o sprawy klimatyczne. Przede wszystkim jednak to kawał solidnej wiedzy. Można też poszukać książek poszczególnych współautorów ww. pozycji, np. Marcina Popkiewicza czy Aleksandry Kardaś.
Fake_R
Fake_R
Fake_R 07.07.2021, 06:55:11
  • 18
Poziom CO₂ w atmosferze mierzony w Obserwatorium na Mauna Loa na Hawajach, oczywiście z zastrzeżeniem:

The Mauna Loa data are being obtained at an altitude of 3400 m in the northern subtropics, and may not be the same as the globally averaged CO2 concentration at the surface.


Czerwiec 2021 - ~419 ppm (parts per million)

i dla porównania:

Czerwiec 2020 - ~417 ppm
Czerwiec 2010 - ~394 ppm

https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/mlo.html

Na Mauna Loa
Pobierz Fake_R - Poziom CO₂ w atmosferze mierzony w Obserwatorium na Mauna Loa na Hawajach, o...
źródło: comment_1625640577MrbjJ22ZVQ4MtAFtEtOzf5.jpg
  • Replica
  • pitersi
  • wykop_lub_zakop
  • bambaryua
  • dis_l
  • +13 innych
  • 20
Fake_R
Fake_R
Fake_R 09.07.2021, 08:34:31
  • 3
@wykop_lub_zakop:

Wartości zbliżone do obecnych (400 ppm) po raz ostatni miały miejsce około 3-5 milionów lat temu, choć po raz ostatni długoterminowe średnie stężenie było na tym poziomie w Miocenie – 16 milionów lat temu.


https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/zmiany-klimatu-kiedys-i-dzis-w-80-lat-do-klimatu-z-czasow-dinozaurow-78

Wykres temperatury na przestrzeni ostatnich 65 mln lat.

@xdrcftvgy: O skutkach wysokiego stężenia CO2 dla ludzi napisał wyżej w komentarzu @pitersi.
  • xdrcftvgy
  • wykop_lub_zakop
  • pitersi
m.....z
m.....z
konto usunięte 08.07.2021, 19:38:03 via Android
  • 4
Kiedyś ktoś by powiedział, że znając pozycję i prędkość każdej cząstki we wszechświecie w danej chwili można dokładnie przewidzieć całą przyszłość i jest ona w pełni zdeterminowana. W takim przypadku wolna wola nie może istnieć, bo każda decyzja jest już ustalona.

Obecnie uważa się, że u podstaw wszechświata występuje fundamentalna losowość i pewne zdarzenia w bardzo małych skalach są niedeterministyczne oraz niemożliwe do przewidzenia. W takim przypadku wolna wola również nie może
  • Himre
  • konto usunięte
  • Ggeqev
  • Olsea
  • 7
Fake_R
Fake_R
Fake_R 08.07.2021, 20:24:03
  • 5
@mirkacz:

Kiedyś ktoś by powiedział, że znając pozycję i prędkość każdej cząstki we wszechświecie w danej chwili można dokładnie przewidzieć całą przyszłość i jest ona w pełni zdeterminowana.


Laplace w XIX wieku przedstawił taka hipotezę, która przyjęła się później pod nazwą demona Laplace'a.

Więc da się jakoś wytłumaczyć jej potencjalne istnienie?


Wydaje mi się, że nawiązywanie do pojęć losowości czy determinizmu na jakimś elementarnym, fizycznym poziomie w kontekście istnienia wolnej woli
  • ImperatorPL
  • konto usunięte
  • gleorn
  • pulover
  • tichy_40

804

AI projektuje eksperyment kwantowy wykraczający poza ludzkie możliwości.

AI projektuje eksperyment kwantowy wykraczający poza ludzkie możliwości.

Algorytm, wstępnie zaprojektowany do przyspieszenia obliczeń, zdołał zaprojektować eksperyment badający tworzenie się b. złożonych stanów splątanych fotonów, pomimo, że nie został on w tym celu stworzony. Wstępne bezsensowne wyniki, po analizie okazały się jednak rozwiązaniem problemu z lat 90.

Fake_R
z
scientificamerican.com
dodany: 07.07.2021, 06:17:36
  • 156
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    technologia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R 07.07.2021, 08:19:17
  • 161
@Dolan: Nie znam się zbytnio na AI, ale wydaje mi się, że bardziej chyba chodzi o to, że założyli, że ich program nie pozwala na "aż tak" złożone obliczenia. Okazało się jednak, iż się mylili. Dlatego początkowo autor algorytmu myślał, że program mu się wysypał, a nie, że rozwiązał problem sprzed 30 lat. Patrząc jednak z perspektywy, sam algorytm został zaprojektowany dokładnie w tym celu, który wykonał.

Quantum physicist Mario Krenn
Fake_R
Fake_R
Fake_R 07.07.2021, 06:33:05
  • 67
AI projektuje eksperyment kwantowy wykraczający poza ludzkie możliwości.

Opis ze znaleziska: Algorytm, wstępnie zaprojektowany do przyspieszenia obliczeń, zdołał zaprojektować eksperyment badający tworzenie się b. złożonych stanów splątanych fotonów, pomimo, że nie został on w tym celu stworzony. Wstępne bezsensowne wyniki, po analizie okazały się jednak rozwiązaniem problemu z lat 90.

P.S. Pomimo, że artykuł gdzieniegdzie trochę chyba koloryzuje znaczenie całego przedsięwzięcia to sama kwestia algorytmów uczenia maszynowego używanych do badań fizycznych to
Pobierz Fake_R - AI projektuje eksperyment kwantowy wykraczający poza ludzkie możliwości.

...
źródło: comment_1625639422YQkzcveMlBg6xkOx5VZF8W.jpg
  • nie_mowie_po_kociemu
  • Xyle
  • wysuszony_szkielet_kostny_czlowieka
  • vladowme
  • Pfnet
  • +62 innych
  • 7
koziolek666
koziolek666
koziolek666
07.07.2021, 06:48:03
  • 25
@Fake_R: widzimy narodziny ducha maszyny…
  • J-R_Cooper
  • host25
  • konto usunięte
  • Wegrzynski
  • Goronco
  • +20 innych
koziolek666
koziolek666
koziolek666
07.07.2021, 08:40:05
  • 5
@zapalsobiekota: ok. Zapomniałem dodać, że #warhammer40k. Taki trochę „inside joke”. Do poczytania » https://warhammer40k.fandom.com/wiki/Machine_Spirit
  • realizta
  • Collness
  • i2325903
  • konto usunięte
  • saif3r
Aqvis
Aqvis
Aqvis
28.06.2021, 21:46:30 via Android
  • 1
Potrafiłby ktoś w miarę przystępny sposób opowiedzieć na czym polega przestrzeń Minkowskiego i transformację Lorentza?

#nauka #fizyka
  • Elec
  • 2
Fake_R
Fake_R
Fake_R 29.06.2021, 06:04:20
  • 0
@Aqvis: https://www.fuw.edu.pl/~dragan/Fizyka/Nstw.pdf
heater
heater
heater
08.06.2021, 09:19:32
  • 0
skoro im wieksza masa, tym czas plynie wolnej, to jesli zalozmy zaholowalibysmy jakas planete i wrzucili ja do morza zwiekszajac mase ziemi dwukrotnie to czy starzelibysmy sie wolniej, czy tez ogladajac nas z innego ukladu obserwator mialby inne wrazenie czasu? #fizyka
  • 4
Fake_R
Fake_R
Fake_R 08.06.2021, 10:00:00
  • 3
@heater: Nie, robilibyśmy się starzy tak samo. Zewnętrzny obserwator zaś nie zaobserwowałby znaczącego spowolnienia zegarków. Masa musiałaby wzrosnąć wielokrotnie (nawet przyjmując jakąś dziwną hipotetyczną fuzję planety z planetą), żeby zewnętrzny obserwator zdołał zauważyć znaczącą dylatację czasu. Gdybyś był zainteresowany takimi dywagacjami to możesz przeczytać książkę popularno-naukową Kipa Thorne'a, eksperta od teorii względności, a także konsultanta w filmie "Interstellar", poruszającą na przykładzie właśnie filmu wiele ciekawych zjawisk fizycznych pod tytułem: "Interstellar i
  • heater
  • gleorn
  • wypoke
Poldek0000
Poldek0000
Poldek0000
02.06.2021, 10:56:16
  • 1
A gdyby tak między Ziemią a Słońcem umieścić gigantyczny 'parasol' i skryć Ziemię w cieniu, to czy pomogłoby to w redukcji globalnego ocieplenia? Ewentualnie parasol tylko nad biegunami (jak satelita geostacjonarny).

Pobierz Poldek0000 - A gdyby tak między Ziemią a Słońcem umieścić gigantyczny 'parasol' i skr...
źródło: comment_1622631364pz8IsHQpDlVPzvVmOzEbyV.jpg
  • texas-holdem
  • 7
Fake_R
Fake_R
Fake_R 02.06.2021, 11:13:41
  • 5
@Springfield: Dokładnie, nie ma czegoś takiego jak tylko globalne ocieplenie, bo globalne ocieplenie mówi jedynie o temperaturze, a w klimacie dzieje się obecnie znacznie więcej niż samo wzrastanie temperatury na powierzchni Ziemi. Trzeba mówić wprost o zmianach klimatu, z podkreśleniem ich antropogenicznego charakteru, nie zaś o samym globalnym ociepleniu.
  • bambaryua
  • sztach
  • AcyX
  • Replica
  • konto usunięte

12

Globalne ocieplenie ma zadyszkę? Pierwszy kwartał był chłodny, a cały rok...

Globalne ocieplenie ma zadyszkę? Pierwszy kwartał był chłodny, a cały rok...

Nie ma już wątpliwości, że 2021 rok nie zapisze się w skali globalnej jako najcieplejszy rok w dziejach pomiarów meteorologicznych, ponieważ pierwszy kwartał tego roku okazał się dużo chłodniejszy od poprzednich. Co się dzieje z ociepleniem klimatu?

swarg38
z
twojapogoda.pl
dodany: 30.05.2021, 14:06:15
  • 24
  • #
    polska
  • #
    europa
  • #
    swiat
  • #
    ciekawostki
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    klimat
Fake_R
Fake_R
Fake_R 30.05.2021, 15:16:42
  • 2
@KubaGrom @cumulus: Można nawet powiedzieć, że był jednym z trzech najcieplejszych, bo różnice między 2016, 2019 i 2020 były naprawdę minimalne.
pangkor
pangkor
pangkor
30.05.2021, 08:14:49
  • 2
#pogoda #klimat #gownowpis

Czy skoro jak niektórzy twierdzą, że suma pogody składa się na klimat. To czy nie zmienił nam się klimat na zimniejszy w "tym roku " i czy też będzie ta susza hydrologiczna co nią tak straszyli ?
  • MURZAL43
  • konto usunięte
  • 2
Fake_R
Fake_R
Fake_R 30.05.2021, 08:23:10
  • 6
@pangkor: Globalnie nie. Spójrz dalej, poza Polskę czy nawet Europę. Syberia np. notuje anomalie pogodowe sięgające nawet 20 stopni ponad średnią. https://climatereanalyzer.org/wx/fcst/?mdl_id=gfs&dm_id=arc-lea&wm_id=t2anom
  • Dodwizo
  • pangkor
  • marian1881
  • ranunculus
  • bambaryua
  • +1 innych

20

Publikacja o materiałach, które będą lewitowały dzięki energii z próżni.

Publikacja o materiałach, które będą lewitowały dzięki energii z próżni.

Jeśli teoria i założenia na której oparty jest ten artykuł okażą się prawdziwe, wówczas dosłownie będzie można stworzyć latające "cegły" dzięki energii z próżni. Prace eksperymentalne nad potwierdzeniem tej teorii (QI) finansuje DARPA.

hahacz
z
ptep-online.com
dodany: 21.05.2021, 14:23:47
  • 11
  • #
    technologia
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    zainteresowania
  • #
    kosmos
  • #
    rakiety
Fake_R
Fake_R
Fake_R 21.05.2021, 16:55:35
  • 5
Quantized inertia...chciałoby się powiedzieć: "który to już raz". Nie to, żebym osobiście miał coś merytorycznego do powiedzenia na jej temat, ale propozycja McCullocha to raczej peryferia fizyki. Zdaje się, że mało kto z zawodowych fizykow bierze to na poważnie; zupełnie jak w przypadku napędu emdrive. Dodatkowo, co jakiś czas ukazuje się komentarz potrafiący wytłumaczyć w klasyczny sposób niektóre problemy, o których wspomina McCulloch. Podkreślam jednak, że nie neguję tego o czym pisze
  • 1

393

Dlaczego cząstki materii występują w trzech generacjach?

Dlaczego cząstki materii występują w trzech generacjach?

Nikt ciągle nie wie dlaczego występują trzy generacje cząstek elementarnych różniące się wyłącznie masami. Steven Weinberg w artykule z 2020 r. poruszył po raz kolejny ten fundamentalny problem, choć z nieudolnym efektem. Artykuł z tłumaczeniem w komentarzach.

Fake_R
z
quantamagazine.org
dodany: 14.05.2021, 08:35:49
  • 57
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:35:52
  • 125
Przepraszam wszystkich z góry za wszelkie ewentualne błędy w tłumaczeniu. Tłumaczenie:

Wszechświat stworzył wszystkie rodzaje dziwacznych i pięknych form materii, od płonących gwiazd do mruczących kotów, z zaledwie trzech podstawowych składników. Elektrony i dwa rodzaje kwarków, nazywane " górnym" i " dolnym", mieszają się na różne sposoby, aby wyprodukować każdy istniejący atom.

Ale, co zastanawiające, ta rodzina cząstek materii - kwark górny, kwark dolny i elektron - nie jest jedyna. Fizycy odkryli,
  • 12
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:36:35
  • 66
@Fake_R:

Rozrzut mas jest ogromny. Kiedy jednak fizycy przymrużają nieco oczy, widzą wyłaniającą się strukturę ze spadającymi masami. Cząstki łączą się w jakby równomiernie rozłożone generacje: cząstki trzeciej generacji mają masę tysięcy MeV, drugiej generacji - około setek MeV, a pierwszej generacji - około jednego MeV. "Wraz z coraz niższym poziomem stają się one wykładniczo lżejsze", stwierdza Patrick Fox, fizyk cząstek w Fermi National Accelerator Laboratory w stanie Illinois.

W równaniach
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:37:00
  • 72
@Fake_R:

Ostatnia publikacja Weinberga rozważa całą gamę sposobów w jakie może dochodzić do tej gry. Obdarza on możliwością odczuwania pola Higgsa całą trzecią generację cząstek materii - to znaczy kwarka wysokiego, niskiego i taona. Masa zaś „spływa” następnie z nich do drugiej i pierwszej generacji cząstek poprzez oddziaływania z egzotycznymi cząstkami wirtualnymi.

Próby Weinberga i Foxa i Dobrescu są jednak nieudolne. Ostatnie dwie, w celu uwzględnienia mas cząsteczek trzech generacji, zakończyły
Fake_R
Fake_R
Fake_R 15.05.2021, 08:30:42
  • 0
@Marcin3005: Ogólnie, tych terminów używa się zamiennie. Ciężko powiedzieć, którego z nich częściej.
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:37:43
  • 122
14.05.2021 r. - #fizycznenowinkifakera

Bardzo dawno nie dodawałem już żadnego tłumaczenia więc dzisiaj udało mi się dokończyć jedno, choć z 2020 r., i dzielę się nim z osobami zainteresowanymi. Poza tym, dodaję poniżej kilka krótszych/dłuższych artykułów z ostatnich dni/tygodni we wpisie do poczytania. Zapraszam do lektury ( ͡° ͜ʖ ͡°)

1. Dlaczego cząstki materii występują w trzech generacjach? - znalezisko z tłumaczeniem w komentarzach.

Opis ze znaleziska -
Pobierz Fake_R - 14.05.2021 r. - #fizycznenowinkifakera

Bardzo dawno nie dodawałem już żad...
źródło: comment_1620979780gA5E2n4YVrjFFNLki2BY53.jpg
  • whole_train
  • DoktorVincent
  • AssRock
  • Ilmarinen
  • BigFudgee
  • +117 innych
  • 12
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:38:21
  • 1
Wołam zainteresowanych( ͡° ͜ʖ ͡°):

  • Szaa
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:38:33
  • 0
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:38:44
  • 0
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:38:54
  • 0
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:39:05
  • 0
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:39:15
  • 0
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:39:47
  • 1
  • wojcir
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:39:57
  • 0
Fake_R
Fake_R
Fake_R 14.05.2021, 08:40:12
  • 1
Gdyby ktoś chciał się WYPISAĆ z listy to niech zaplusuje ten komentarz.

Nie prowadzę już zapisów (można obserwować tag). Gdyby ktoś mimo wszystko chciał jednak być wołanym to niech mi da jakoś znać.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • PeeM69
Fake_R
Fake_R
Fake_R 27.04.2021, 06:28:52
  • 15
2020 r. był najgorętszym w Europie, a na świecie jednym z trzech najgorętszych.

1. Europa - ponad 1.6°C względem średniej z lat 1981-2010.

2020 was the warmest year on record, at more than 1.6°C above average; at least 0.4°C warmer than the next five warmest years, which all occurred during the last decade.


2. Zima i jesień również były rekordowe. Zima ponad 3.4°C względem
Pobierz Fake_R - 2020 r. był najgorętszym w Europie, a na świecie jednym z trzech najgorętszy...
źródło: comment_16195048465NTlOuuPl7omKV3lKRVa3j.jpg
  • dertom
  • cumulus
  • konto usunięte
  • bambaryua
  • IgorK
  • +10 innych
  • 5
Fake_R
Fake_R
Fake_R 27.04.2021, 09:41:15
  • 2
@abraca: Nie tylko w Bydgoszczy. Mój kraj taki zimny, a wszędzie tylko na około straszą gorącem ( ͡° ͜ʖ ͡°) #pdk

@gg_jap: Ciężko mi powiedzieć co oznacza słabe, bo to subiektywne odczucie. Niemniej, zwróć uwagę na ogólny trend pewnego "spłaszczania" się pogody. W Polsce dominują teraz raczej słabe zimy, słabe lata, a także coraz mniejsze występują różnice pomiędzy temperaturą dnia i nocy.

Podstawową kwestią jest jednak
  • bambaryua
  • Magnolia-Fan

633

2020 r. był najgorętszym w Europie, a na świecie jednym z trzech najgorętszych.

2020 r. był najgorętszym w Europie, a na świecie jednym z trzech najgorętszych.

Europa - ponad 1.6°C; świat - 0.5°C - względem średniej z lat 1981-2010. Największe anomalie występowały na Syberii - ponad 6°C. Wszystkie zestawy danych wskazują, że ostatnie 6 lat było 6 najgorętszymi wśród zarejestrowanych, a ostatnia dekada była najgorętszą spośród zebranych danych.

Fake_R
z
climate.copernicus.eu
dodany: 27.04.2021, 06:26:59
  • 332
  • #
    nauka
  • #
    swiat
  • #
    klimat
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    ciekawostki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
Fake_R
Fake_R
Fake_R 21.04.2021, 07:01:14
  • 51
Taka ciekawostka astrofizyczna: badacze z Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie we Francji - bazując na danych z eksperymentu Alpha Magnetic Spectrometer 2 (AMS-02) na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, który wykrył prawdopodobnie kilka jąder antyhelu, być może pochodzących z pierwotnej antymaterii i być może wchodzących w skład antygwiazd, a także na podstawie 10 letnich obserwacji Kosmicznego Teleskopu Fermiego, badającego kosmiczne źródła promieni gamma - pokusili się o próbę odnalezienia takich gwiazd w
Pobierz Fake_R - Taka ciekawostka astrofizyczna: badacze z Institut de Recherche en Astrophys...
źródło: comment_1618988337UdF4YM2h12omtudig3Noon.jpg
  • konto usunięte
  • konto usunięte
  • Wegrzynski
  • Radiooperator
  • Robert_Paulsen
  • +46 innych
  • 5
Fake_R
Fake_R
Fake_R 21.04.2021, 19:00:22
  • 0
@volodia: Podstawowe pytanie to czy w ogóle istnieją lub istniały kiedykolwiek we wszechświecie zdominowanym przez materię.

398

Fermilab: Miony zachowują się inaczej niż przewiduje to Model Standardowy [ENG]

Fermilab: Miony zachowują się inaczej niż przewiduje to Model Standardowy [ENG]

Fizycy potwierdzili z dokładnością 4,2 sigma rozbieżność między eksperymentalną a teoretyczną wartością anomalnego momentu magnetycznego mionu. Może to być dużycios dla Modelu Standardowego i sygnał nowej fizyki. Przed teoretykami cząstek bardzo ekscytujący okres poszukiwania rozwiązania tej zagadki

Clermont
z
quantamagazine.org
dodany: 07.04.2021, 16:37:14
  • 45
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    fermilab
  • #
    ligamozgow
Fake_R
Fake_R
Fake_R 08.04.2021, 07:44:06
  • 147
@NieJedynaNaWykopie: Generalnie w bardzo, bardzo wielkim skrócie chodzi o to, że wartość momentu magnetycznego elektronu udało się zmierzyć z niewiarygodną wręcz dokładnością 13 miejsc po przecinku i pokrywa się ten wynik z obliczeniami wynikającymi z kwantowej teorii pola. Mion to, można powiedzieć, również elektron tylko dużo masywniejszy. Model Standardowy zakłada, że cząstki te powinny zachowywać się niemal identycznie, jedyną różnicą jest masa. Pomiar ten, jak i poprzednie eksperymenty, wskazuje jednak na
Fake_R
Fake_R
Fake_R 08.04.2021, 12:00:27
  • 3
@stefan_pmp: Szczerze to nie wiem dlaczego akurat jest to wartość 5 sigma, a nie np. 6. Wydaje mi się, że jest to może granica w rodzaju "złotego środka" pomiędzy precyzją eksperymentu, a tempem postępu w fizyce. Gdyby oczekiwać niewiarygodnej wręcz precyzji od eksperymentów to bardzo możliwe, że zabrakłoby czasu ludzkości na postęp w badaniach fizycznych. Dlatego też łatwiej stworzyć kilka podobnych eksperymentów i je między sobą porównywać z wartościami 5 sigma
  • <
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 26
  • Strona 6 z 26
  • >

Konrad

  • The effort to understand the universe is one of the very few things that lifts human life a little above the level of farce, and gives it some of the grace of tragedy. Steven Weinberg
  • Lublin

Osiągnięcia

  • Wykopowicz
    od 16.05.2020

    Wykopowicz
  • Komentator
    od 06.11.2019

    Komentator
  • VIP
    od 26.03.2020

    VIP
  • Kałasznikow
    od 13.08.2019

    Kałasznikow
  • Farciarz
    od 12.02.2021

    Farciarz
  • Rocznica
    od 28.03.2023

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 30.11.2019

    Mikroblogger
  • Król Wykopaliska
    od 07.03.2023

    Król Wykopaliska

Autorskie tagi

  • #fizycznenowinkifakera

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl