Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko269
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Igrzyska

    Igrzyska
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Informacje

    Informacje
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże
  • Ukraina

    Ukraina

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

Fake_R
Fake_R

Fake_R

Dołączył 15 lat i 4 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 10604
  • Znaleziska 4594
  • Mikroblog 6010
  • Obserwujący 292
  • Obserwowane 39
Fake_R
Fake_R
Fake_R 30.10.2020, 19:14:55
  • 40
Ukazał się bardzo ciekawy artykuł, dotyczący paradoksu informacyjnego czarnych dziur, podsumowujący ostatnie (2019/2020) osiągnięcia teoretyczne, które sugerują, iż problem ten udało się być może rozwiązać. Słowem kluczowym w tym przypadku jest tzw. krzywa Page'a opisująca splątanie entropii czarnej dziury, czyli tego co do niej wpadło, z jej promieniowaniem, czyli z tym co się z niej "uwalnia" w procesie Hawkinga. Informacja, która wg, Hawkinga, mogłaby ulec "zniszczeniu" po wpadnięciu do czarnej dziury, okazuje się być jednak zachowywana, zgodnie z postulatami mechaniki kwantowej, czyli problem paradoksu informacyjnego wynikający z obliczeń Hawkinga dotyczących promieniowania czarnych dziur możliwe, że został rozwiązany. Jak tego dokonano? Mocno nietrywialnie. Wykorzystano tutaj szereg najnowszych osiągnięć zaczerpniętych, m.in. z teorii strun, jak np. korespondencja AdS/CFT. Więcej informacji możecie znaleźć w poniższym artykule popularnonaukowym, który jednak jest mimo wszystko dosyć trudny w odbiorze. Niemniej temat jest fascynujący, a sam artykuł bardzo dobry.

The Most Famous Paradox in Physics Nears Its End

P.S. Do wpisu załączam w formie znaleziska filmik z artykułu odpowiadający na pytanie czym jest korespondencja AdS/CFT.
Fake_R - Ukazał się bardzo ciekawy artykuł, dotyczący paradoksu informacyjnego czarny...

źródło: comment_1604084837Nh8wUMlO2au2KG4tmTRyO4.jpg

Pobierz
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

dnkn
dnkn
dnkn
02.11.2020, 20:08:43
  • 0

Komentarz usunięty przez autora

24

Einstein, hologramy i kwantowa grawitacja - czym jest korespondencja AdS/CFT?

Einstein, hologramy i kwantowa grawitacja - czym jest korespondencja AdS/CFT?

Krótki filmik zrobiony dla Quanta Magazine (z 2018 r.) ukazujący w prosty sposób czym jest korespondencja AdS/CFT - jedna z najbardziej przełomowych idei w pracach teoretycznych próbujących opisać grawitację na poziomie kwantowym.

Fake_R
z
youtube.com
dodany: 30.10.2020, 19:04:09
  • 4
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    fizykakwantowa
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Artktur
Artktur
Artktur
26.10.2020, 16:46:46
  • 18
Obserwatorium Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) po raz pierwszy potwierdziło obecność wody na powierzchni Księżyca.
Odkrycie to wskazuje, że woda może być rozprowadzana po powierzchni Księżyca, a nie tylko w zimnych, zacienionych miejscach.
SOFIA wykryła cząsteczki wody (H2O) w kraterze Clavius, jednym z największych kraterów widocznych z Ziemi, znajdującym się na południowej półkuli Księżyca. Wcześniejsze obserwacje powierzchni Księżyca wykryły pewną formę wodoru, ale nie były w stanie odróżnić wody od
Artktur - Obserwatorium Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) po r...

źródło: comment_160373076680sRlDMqHKmMDxYvG8V2dK.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Fake_R
Fake_R
Fake_R 26.10.2020, 17:01:47
  • 1
@Artktur: Odkrycie jest naprawdę fascynujące, ale jestem w szoku sposobem nakręcania przez NASA atmosfery przed konferencją. Zapowiedź jej była całkowicie nieadekwatna to tego co ogłosili. Artykuł: https://www.nature.com/articles/s41550-020-01222-x
  • Odpowiedz

28

Nasa reveals major breakthrough about the Moon in highly #!$%@?...

Nasa reveals major breakthrough about the Moon in highly #!$%@?...

woda na Księżycu

Vivifi
z
independent.co.uk
dodany: 26.10.2020, 16:15:29
  • 3
  • #
    swiat
  • #
    nauka
  • #
    zainteresowania
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R 26.10.2020, 16:53:10
  • 8
Pomijając już, że tytuł znaleziska i opis są delikatnie mówiąc do bani to zastanawiam się po co NASA robiła taką szopkę przed ogłoszeniem tego odkrycia, owszem b. interesującego, ale bez przesady. Zapowiedź tej konferencji była niemal taka jakby odkryli co najmniej bazy nazistów na Księżycu. Tutaj artykuł o tym co odkryli: https://www.nature.com/articles/s41550-020-01222-x
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

392

Wprowadzenie do mechaniki lagranżjanów.

Wprowadzenie do mechaniki lagranżjanów.

Film wprowadzający w bardzo przystępny i zrozumiały sposób w pojęcie lagranżjanu, począwszy od mechaniki Newtona do równań Eulera-Lagragne'a. Dodatkowo bardzo intuicyjnie zilustrowany. Polecam cały kanał.

Fake_R
z
youtube.com
dodany: 23.10.2020, 18:08:02
  • 38
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    matematyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.10.2020, 07:05:12
  • 7
@szopa123: Racja, dzięki za poprawę.( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R 23.10.2020, 18:54:18
  • 24
23.10.2020 - #fizycznenowinkifakera

Na ilustracji kartka ze szkicami i jednocześnie równaniami Richarda Feynmana - oprócz pasji do fizyki pasjonowała go również sztuka.

https://twitter.com/phalpern/status/1319302155434643466/photo/1

Poza
Fake_R - 23.10.2020 - #fizycznenowinkifakera

Na ilustracji kartka ze szkicami i je...

źródło: comment_1603479090LAsY0OuNaEokCCNgAf0RYR.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

8

Ciemna materia i zakrzywiające się światło.

Ciemna materia i zakrzywiające się światło.

Bardzo ciekawy, nie za długi i nastrojowy filmik od ESA wprowadzający w temat ciemnej materii i badania jej przy pomocy obserwacji soczewek grawitacyjnych, a także nakreślający jedną z jej zagadkowych kwestii.

Fake_R
z
viewspace.org
dodany: 23.10.2020, 17:55:42
  • 2
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    kosmos
  • #
    astronomia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
M....._
M....._
konto usunięte 20.10.2020, 07:59:41 via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
Jakie książki w języku polskim polecacie do nauki fizyki dla studenta pierwszego roku kierunku fizyka indywidualna na FUW?

#fizyka #fuw #uw #studia #studbaza #nauka
  • 13
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Fake_R
Fake_R
Fake_R 20.10.2020, 09:35:30
  • 2
@mprzemo: @MuItikonto_: https://www.fuw.edu.pl/~dragan/Fizyka/Nstw.pdf i można dorzucić jeszcze to na później: https://www.fuw.edu.pl/~dragan/Fizyka/Kwantechizm.pdf
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R 20.10.2020, 10:37:34
  • 2
@mprzemo: @MuItikonto_: jak coś to szeroko o QM jest tutaj np. https://ocw.mit.edu/courses/physics/8-04-quantum-physics-i-spring-2016/video-lectures/ a jeszcze można znaleźć sporo tutaj i nie tylko o QM: https://webspace.science.uu.nl/~gadda001/goodtheorist/nuclearphys.html ,ale to chyba nie na pierwszy rok.
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R 07.10.2020, 09:49:52
  • 14
Najcieplejszy wrzesień w historii pomiarów.

Wrzesień 2020 r. był najcieplejszym w historii pomiarów, o 0,05°C więcej niż rekordowy wrzesień 2019 r. oraz 0.08°C niż 2016 r. Temperatury były znacznie powyżej średniej w wielu regionach na całym świecie, w tym u wybrzeży północnej Syberii, na Bliskim Wschodzie, w części Ameryki Południowej i Australii. Chłodniej zaś było tylko w niektórych rejonach Oceanu Spokojnego, na co miało wpływ zjawisko La Niña.

Global-mean temperatures were substantially above average in September 2020.
Fake_R - Najcieplejszy wrzesień w historii pomiarów.

Wrzesień 2020 r. był najciepl...

źródło: comment_1602064123AxhJ5Rx1UkfZquZsZUMaUs.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
14.10.2020, 07:34:12
  • 1
@pitersi: Jasne, żaden problem.( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz

326

Czym do cholery są cząstki wirtualne?

Czym do cholery są cząstki wirtualne?

Niewidzialne i tajemnicze "cząstki wirtualne" są wszędzie, pośrednicząc w całej rzeczywistości, z którą stykamy się na co dzień... czy jednak rzeczywiście tak jest? Artykuł popularnonaukowy przedstawiający dwa różne podejścia fizyków -naturalistyczne i abstrakcyjne - do kwestii cząstek wirtualnych.

Fake_R
z
vice.com
dodany: 09.10.2020, 09:49:24
  • 31
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    filozofia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
09.10.2020, 09:49:29
  • 80
Przepraszam wszystkich z góry za wszelkie ewentualne błędy w tłumaczeniu. Tłumaczenie:

Czym do cholery są cząstki wirtualne? Czy faktycznie istnieją?

Niewidzialne i tajemnicze "cząstki wirtualne" są wszędzie, pośrednicząc w całej rzeczywistości, z którą stykamy się na co dzień... czy jednak rzeczywiście tak jest?

W
  • 7
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
09.10.2020, 09:50:20
  • 47
@Fake_R:

Cząstki wirtualne w fizyce

Jak wyjaśnia Jaeger, istnieją co najmniej cztery różne nadrzędne teorie matematyczne świata kwantowego. Najbardziej podstawowa to mechanika kwantowa. Cząstki wirtualne mają swoje źródło jednak w bardziej zaawansowanej aparaturze matematycznej znanej pod nazwą kwantowej teorii pola (QFT). Jeśli mechanikę kwantową można by przyrównać np. do książki dla dzieci pt. Clifford – wielki czerwony pies to QFT przypomina bardziej, oprawiony w skórę oraz bardziej tajemniczy i złożony,
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
09.10.2020, 09:50:43
  • 37
@Fake_R:

Wielu fizyków skupiających się na rezultatach liczbowych wierzy w rzeczywistość wypełnioną cząstkami wirtualnymi, ponieważ QFT działa zdumiewająco dobrze, przewidując wyniki niezliczonych eksperymentów. A QFT jest pełna cząstek wirtualnych.

"Nie mam żadnego problemu z przyjęciem cząstek wirtualnych jako rzeczywistych obiektów odpowiedzialnych za siły w przyrodzie (z wyjątkiem grawitacji)", powiedział Lee Roberts, fizyk eksperymentalny i profesor Uniwersytetu Bostońskiego z biurem nieopodal Grega
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
09.10.2020, 09:51:04
  • 38
@Fake_R:

Cząstki wirtualne i natura rzeczywistości

Oliver Passon jest jednym z filozofów fizyki sprzeciwiających się twierdzeniu o istnieniu cząstek wirtualnych. Jest on bardzo doświadczonym fizykiem z doktoratem z fizyki cząstek, obecnie koncentruje się jednak na badaniach dotyczących kształcenia na Uniwersytecie w Wuppertal w Nadrenii Północnej-Westfalii w Niemczech. Skupia się on na badaniach jak należy uczyć fizyki cząstek elementarnych uczniów szkół średnich, dla których stała się ona częścią podstawowego programu
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
09.10.2020, 09:51:15
  • 32
@Fake_R:

Jak pisze na swoim blogu, o cząstkach można myśleć jak o permanentnych falach pól podstawowych – analogicznie, falach znajdujących się na powierzchni wody. Z drugiej strony, cząstki wirtualne są bardziej jak ulotne fale.

Jak zaznacza Jaeger, w tej interpretacji narracja nieskończonej ilości pojawiających się cząstek wirtualnych ma większy sens. Istnieje tylko skończona liczba pól cząstek, ponieważ odkryto tylko skończoną liczbę cząstek elementarnych. Wyskakiwanie nieskończonej liczby cząstek wirtualnych byłoby jak nieskończona ilość małych zmian, które możemy odczuć podczas jednego podmuchu
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
09.10.2020, 20:25:50
  • 0
@Volki: Nie chcę zbytnio wchodzić w zbyt trudne dla mnie tematy, ale cząstki wirtualne są elementem QFT i w pewien sposób bez cząstek wirtualnych QFT daje w wyniku "głupoty". Przed QFT opisem mikroświata zajmowała się wyłącznie mechanika kwantowa, która, o ile określała fundamentalne pojęcia to nie potrafiła opisać niektórych złożonych zjawisk lub tworzyła paradoksy, o czym zresztą jest w tekście. QFT to nic innego jak rozwinięcie mechaniki kwantowej przy użyciu
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
09.10.2020, 20:35:20
  • 1
@Kaczorra: Potwierdza istnienie fluktuacji kwantowych odpowiadających za "zbliżanie się" dwóch metalowych plytek, z którymi natomiast związane jest pojęcie cząstek wirtualnych. Aczkolwiek cząstki wirtualne nie spełniają równania powłoki masy więc nie są obserwowalne. Z definicji nie można ich "zobaczyć". I tu się "rodzi problem" ich rzeczywistej bądź czysto abstrskcyjnej manifestacji.
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
12.10.2020, 07:04:10
  • 0
@BArtus:

Nie ma czegoś takiego jak "niszczenie/tworzenie cząstek" poprawnie było by powiedzieć, że powstają/znikają bo nie wskazuje to na intencyjność.


Dzięki za sprostowanie. Rzeczywiście taki zwrot jest niefortunny i może wprowadzać w
Polasz
Polasz
Polasz
07.10.2020, 08:29:54 via Android
  • 5
#nauka
Polasz - #nauka

źródło: comment_1602059393xYIp7UvpUr5DKkP4B2KmvH.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Fake_R
Fake_R
Fake_R 07.10.2020, 10:23:27
  • 1
@Polasz: Super-Kamiokande, choć w pierwszej chwili pomyślałem, że to Borexino.
  • Odpowiedz

34

Najcieplejszy wrzesień w historii pomiarów.

Najcieplejszy wrzesień w historii pomiarów.

Globalnie, wrzesień 2020 r. był najcieplejszym wrześniem w historii - 0,05°C więcej niż rekordowy wrzesień 2019. Temperatury były znacznie powyżej średniej w wielu regionach na całym świecie. Chłodniej zaś było tylko w niektórych rejonach Oceanu Spokojnego, na co miało wpływ zjawisko La Niña.

Fake_R
z
climate.copernicus.eu
dodany: 07.10.2020, 09:42:01
  • 4
  • #
    nauka
  • #
    swiat
  • #
    klimat
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    pogoda
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R 07.10.2020, 07:45:36
  • 18
Co ma wspólnego spaghetti z ewolucją jednych z najgęstszych obiektów we Wszechświecie czyli gorący nuklearny "makaron" pod skorupą gwiazd neutronowych.

Opublikowane w dniu wczorajszym w Phys. Rev. C symulacje dynamiki molekularnej gwiazd neutronowych wskazują, że w przypadku mniej masywnych gwiazd neutronowych większa emisja neutrin, odpowiadająca w głównej mierze, za chłodzenie się tych gwiazd pochodzić może, nie z jądra gwiazdy lecz z jej mniej gęstej skorupy - donoszą fizycy z Arizona State University - Zidu Lin, Matthew E. Caplan, Charles J. Horowitz i Cecilia Lunardini.

Badacze w tym celu analizowali ciekawy rodzaj materii zwany "nuklearnym makaronem" symulując jego zachowanie w różnych fazach, tj. np. gnocchi, lasagna czy antispaghetti. Nuklearny makaron to prawdopodobnie najtwardszy rodzaj materii we wszechświecie. Znajduje się on w warstwie gwiazd neutronowych zwaną skorupą.

Przy
FakeR - Co ma wspólnego spaghetti z ewolucją jednych z najgęstszych obiektów we Wszec...

źródło: comment_1602056367MwxVUk4D9CKceYUUQK34js.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

BotRekrutacyjny
BotRekrutacyjny
BotRekrutacyjny
07.10.2020, 08:15:56
  • 3
@Fake_R: ale mi smaka zrobiłeś
  • Odpowiedz
abraca
abraca
abraca
07.10.2020, 08:49:29
  • 1
@Fake_R: ale wołaj ludzi w temacie spod tagu #latajacypotworspaghetti
  • Odpowiedz

31

2.5 mln lat temu niebezpiecznie blisko Ziemi wybuchła supernowa.

2.5 mln lat temu niebezpiecznie blisko Ziemi wybuchła supernowa.

Badacze odkryli dowód, w skałach oceanicznych w postaci izotopów Fe60 i Mn53, na wybuch supernowej (11-25 mas Słońca) w strefie zagrażającej Ziemi. Wybuch miał miejsce ~2.5 mln lat temu i mógł stać za np. Epoką Lodowcową, wymieraniem morskiej fauny czy uczestniczyć w powstaniu bąbla lokalnego.

Fake_R
z
universetoday.com
dodany: 06.10.2020, 06:30:54
  • 0
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    kosmos
  • #
    ziemia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki

23

Niektóre planety mogą posiadać lepsze warunki do życia niż Ziemia.

Niektóre planety mogą posiadać lepsze warunki do życia niż Ziemia.

Badacze z WSU wybrali spośród > 4000 znanych egzoplanet listę 24 potencjalnie posiadających lepsze warunki do życia niż Ziemia. Kryteriami listy były m.in. typ gwiazdy, długość życia gwiazdy, rozmiar planety, jej orbita, grawitacja czy temperatura. Znajdują się one jednak ponad 100 lat św. od Ziemi.

Fake_R
z
phys.org
dodany: 05.10.2020, 08:53:06
  • 7
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    astronomia
  • #
    kosmos
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
KubaGrom
KubaGrom
KubaGrom
02.10.2020, 00:58:45
  • 11
Kilka ciekawostek na temat Słońca, Księżyca i zaćmień.

Jak to jest z tym idealnym dopasowaniem średnic? Twierdzenie, że stosunek wielkości pozornej obu ciał jest tak dobrany, że tylko w takiej wartości jak obecnie umożliwia zaćmienia, jest w internecie dosyć popularne. Średnica tarczy słonecznej, obserwowanej z ziemi, wynosi od 31,6 do 32,7 minut kątowych, zależnie od tego czy ziemia znajduje się na punkcie najbliższym czy najdalszym. Najbliżej słońca jest Ziemia w styczniu. W przypadku Księżyca różnice są jeszcze większe, od 33,5 do 29,4 minuty kątowej, bo jego orbita jest bardziej eliptyczna. Średnio więc wielkości tarcz Księżyca i Słońca są zbliżone, ale w trakcie zaćmień stosunek średnic bywa różny. Przy najbardziej korzystnym układzie, gdy księżyc w pobliżu perygeum zakrywa słońce, tarcza księżyca jest większa od słonecznej i zaćmienie ma szeroki pas widoczności oraz trwa długo. Teoretycznie najdłużej trwające w danym punkcie zaćmienie byłoby widoczne przez 7 minut i 32 sekundy.

W odwrotnych sytuacjach obserwujemy zaćmienia obrączkowe - przy najbardziej korzystnym układzie księżyc zostawia obręcz niezasłoniętej tarczy o szerokości 1,5 minuty kątowej, najdłuższe teoretyczne zaćmienie obrączkowe trwałoby 12 minut i 29 sekund (księżyc w punkcie największego oddalenia porusza się wolniej). Ciężko mówić o idealnym dopasowaniu.

A
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Fake_R
Fake_R
Fake_R 02.10.2020, 10:51:44
  • 0
@KubaGrom: @Al_Ganonim: Można jeszcze inaczej do tematu "idealnego dopasowania" podejść. Po prostu, przy takiej ilości przestrzeni, możliwych konfiguracjach układów "słonecznych" oraz tak niepojęcie olbrzymiej, w stosunku do okresu, w którym na Ziemi istnieje cywilizacja, "ilości" czasu, takie, moim zdaniem, pseudodopasowanie to czysty przypadek jakich wiele zapewne we Wszechświecie. Gdyby nie ograniczenia technologiczne ludzkości oraz ograniczenia wynikające z praw fizyki to myślę, że udałoby się bez problemu wykazać istnienie
  • Odpowiedz

464

Symulacja zderzenia planety wielkości Marsa z planetą o rozmiarze Ziemi.

Symulacja zderzenia planety wielkości Marsa z planetą o rozmiarze Ziemi.

Jedna z wielu symulacji ukazujących zderzenie Marsa z Ziemią, formującego w następstwie Księżyc (samego uformowania satelity nie ma na powyższej symulacji). Najnowsza symulacja przedstawia przede wszystkim wpływ takiego zderzenia na zachowanie atmosfery planety.

Fake_R
z
youtube.com
dodany: 01.10.2020, 06:32:32
  • 165
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    astronomia
  • #
    kosmos
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
01.10.2020, 17:14:25
  • 3
@KubaGrom: Myślę, że póki co to raczej fajna ciekawostka niż rozwiązanie głownego problemu teorii powstania Księżyca, tj. wyjaśnienia składu Księżyca i Ziemi, aczkolwiek astronomia "egzoplanetarna" to obecnie prężnie rozwijającą się dziedziną więc jeśli uda nam się zaobserwować kiedyś jakieś oznaki synestii albo chociaż występowanie wśród planet "ziemio-podobnych" satelity proporcjonalnego do Księżyca to mogłoby wskazywać za tym modelem. To trochę sytuacja jak ze standardowym modelem kosmologicznym - wiadomo, że ma luki,

331

Technologia budownictwa u wschodnich sąsiadów.

Technologia budownictwa u wschodnich sąsiadów.

Podlgoowka, wylewki tak to wygląda na wschodzie. Znalezione przypadkiem na YT.

tylko_prawda
z
youtube.com
dodany: 27.09.2020, 18:15:46
  • 190
  • #
    technologia
  • #
    ciekawostki
  • #
    budownictwo
  • #
    budowadomu
  • #
    budujzwykopem
  • #
    budowa
Fake_R
Fake_R
Fake_R 28.09.2020, 07:06:13
  • 60
@dave8: @Esarmist: @detalite: Swoją drogą, jak to się trzyma? Na ramie okna? A ten strop drewniany? Na samych pustakach i wieńcu z dwóch drutów z ciapką betonu? Oni chcą tam mieć mieszkalne piętro? Ktoś może wie czy to jest w ogóle bezpieczne? ( ಠ_ಠ)
Fake_R
Fake_R
Fake_R 24.09.2020, 08:24:44
  • 232
Pierwotne czarne dziury mogą być ciemną materią.

Idea zaproponowana w latach siedemdziesiątych XX w. przez Stephena Hawkinga i Bernarda Carra, analizowana jakiś czas temu przez Marca Kamionkowskiego czy Yacine Ali-Haïmouda, a połączona ostatnio przez Karstena Jedamzika z Université Montpellier z obserwacjami fal grawitacyjnych z LIGO/Virgo zakłada, że pierwotne czarne dziury tj. powstałe podczas Wielkiego Wybuchu mogłyby istnieć do dzisiaj i stanowić brakującą masę we Wszechświecie - ciemną materię.

The original idea dates back to the 1970s with the work of Stephen Hawking and Bernard Carr. Hawking and Carr reasoned that in the universe’s first fractions of a second, small fluctuations in its density could have endowed lucky — or unlucky — regions with too much mass. Each of these regions would collapse into a black hole. The size of the black hole would be dictated by the region’s horizon — the parcel of space around any point reachable at the speed of light. Any matter within the horizon would feel the black hole’s gravity and fall in. Hawking’s rough calculations showed that if the black holes were bigger than small asteroids, they could plausibly still be lurking in the universe today.

The discovery of these strange specimens breathed new life into an old idea — one that had, in recent years, been relegated to the fringe. We know that dying stars can make black holes. But perhaps black holes were also born during the Big Bang itself. A hidden population of such “primordial” black holes could conceivably constitute dark matter, a hidden thumb on the cosmic scale. After all, no dark matter particle has shown itself, despite decades of searching. What if the ingredients we really needed — black holes — were under our noses the whole time?
Fake_R - Pierwotne czarne dziury mogą być ciemną materią.

Idea zaproponowana w lat...

źródło: comment_1600935687EuBYjDHyn2kw8svSlgR3qU.jpg

Pobierz
  • 24
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 08:29:47
  • 1
Wołam zainteresowanych( ͡° ͜ʖ ͡°):

  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 08:29:58
  • 1
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 08:30:10
  • 1
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 08:30:21
  • 1
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 08:30:36
  • 2
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 08:30:49
  • 1
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 08:31:00
  • 2
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 08:31:20
  • 2
Gdyby ktoś chciał się WYPISAĆ z listy to niech zaplusuje ten komentarz.

Nie prowadzę już zapisów (można obserwować tag). Gdyby ktoś mimo wszystko chciał jednak być wołanym to niech mi da jakoś znać.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 09:28:56
  • 5
@wojcir: Załatwione. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 12:49:58
  • 5
@InspektorNadzoru: Dzięki za miłe słowo. Staram się, żeby orkiestra ciągle grała nawet mimo tonącego okrętu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@heheroina @Kangel: Jasne, dodaję. Dzięki za zainteresowanie. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 17:33:31
  • 4
@Manah: Dokładnie, fale grawitacyjne przenoszą energię układu.

@wafel93: Tak i tak. Ciemna energia to inna para kaloszy, odpowiadającą za przyspieszającą ekspansję przestrzeni. Ciemna materia natomiast stanowi m.in. przyczynę nadmiarowej prędkości rotacji galaktyk w stosunku do obserwowanej w nich materii widzialnej.

@oszty: A fizycy postulowali, że czarne dziury nie mają włosów. Nie przewidzieli jednak,że mogą mieć
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
25.09.2020, 10:58:31
  • 7
@wypoke @olchapospolita @Abstrakt @MatiPuchacz @ThatPart @Belfeagil @zawodowi3c @ZegnajPrzyjacielu

Nie gniewajcie się, że Was wołam, ale wolę zapytać dwa razy niż dodać kogoś na listę do wołania wbrew jego woli. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pytam więc: czy plusy przy komentarzu @wojcir oznaczają, że chcecie żebym Was dodał do listy #fizycznenowinkifakera? (Nie musicie odpowiadać. Dodam Was "automatycznie" jeśli
  • Odpowiedz

325

Pierwotne czarne dziury mogą być ciemną materią.

Pierwotne czarne dziury mogą być ciemną materią.

Idea S. Hawkinga i B. Carra, ostatnio połączona przez K. Jedamzika z Université Montpellier z obserwacjami fal grawitacyjnych z LIGO/Virgo zakłada, że pierwotne czarne dziury - powstałe podczas Wielkiego Wybuchu - mogłyby istnieć do dzisiaj i stanowić brakującą masę we Wszechświecie -ciemną materię.

Fake_R
z
quantamagazine.org
dodany: 24.09.2020, 08:22:33
  • 43
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    astronomia
  • #
    kosmos
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
24.09.2020, 08:34:32
  • 72
Gdyby ktoś nie miał czasu się zapoznać z pełną treścią artykułu to bardzo krótkie streszczenie zamieściłem we wpisie na mirko - Pierwotne czarne dziury mogą być ciemną materią.
  • 13
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
25.09.2020, 06:23:05
  • 1
@sireplama: Niekoniecznie, oni postulują tu właśnie skupianie się tych czarnych dziur, które w większości mają posiadać masy mniejsze od Słońca, w zwarte gromady w dosyć niewielkiej przestrzeni (jak na standardy wszechświata). Dlatego też "ustrzelenie" takiego soczewkowania jest trudne. Od pewnego czasu poszukiwano już sygnałów PBH - np. satelita GLAST. Do tej pory jednak nie udało się potwierdzić ich istnienia. Uważają oni, że wystarczająco czułym instrumentem do badania mikrosoczewek grawitacyjnych PBH
  • <
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 26
  • Strona 10 z 26
  • >

Konrad

  • "The effort to understand the universe is one of the very few things that lifts human life a little above the level of farce, and gives it some of the grace of tragedy." Steven Weinberg
  • Lublin

Osiągnięcia

  • Wykopowicz
    od 16.05.2020

    Wykopowicz
  • Komentator
    od 06.11.2019

    Komentator
  • VIP
    od 26.03.2020

    VIP
  • Kałasznikow
    od 13.08.2019

    Kałasznikow
  • Farciarz
    od 12.02.2021

    Farciarz
  • Rocznica
    od 29.03.2024

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 30.11.2019

    Mikroblogger
  • Król Wykopaliska
    od 07.03.2023

    Król Wykopaliska

Autorskie tagi

  • #fizycznenowinkifakera

Wykop © 2005-2024

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl