Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko165
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
ArcheologiaZywa
Profil firmowy

ArcheologiaZywa

Dołączył 8 lat i 10 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 1511
  • Znaleziska 866
  • Mikroblog 645
  • Obserwujący 117
  • Obserwowane 6
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa 05.12.2025, 15:26:00
  • 12
Jeden z najstarszych pochówków w Andach odkryty u bram Machu Picchu! Link do znaleziska:
https://wykop.pl/link/7847025/jeden-z-najstarszych-pochowkow-w-andach-odkryty-u-bram-machu-picchu

Datowania radiowęglowe wskazały, że w Salapunku – stanowisku położonym na szlaku do Machu Picchu – ludzie byli obecni już 10 tys. lat temu. To najstarsze znane ślady obecności człowieka w regionie Cusco. Archeolodzy odkryli również konstrukcje przypisywane kulturze Killke, wcześniejszej niż Imperium Inków, oraz ślady użytkowania miejsca aż po czasy kolonialne. Za badania odpowiada polsko-peruwiański zespół.

--------------------- WSPIERAJ I
ArcheologiaZywa - Jeden z najstarszych pochówków w Andach odkryty u bram Machu Picchu...

źródło: salapunku inne

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.12.2025, 15:26:30 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.12.2025, 15:26:38 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.12.2025, 15:26:46 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz

40

Jeden z najstarszych pochówków w Andach odkryty u bram Machu Picchu!

Jeden z najstarszych pochówków w Andach odkryty u bram Machu Picchu!

Polsko-peruwiański zespół odkrył ślady osadnictwa z ok. 8200 lat p.n.e. w Salapunku - stanowisku archeologicznym w rejonie Machu Picchu. To najstarsze znane daty z regionu Cusco, cofające początki osadnictwa ponad dwukrotnie dalej w przeszłość niż dotychczas sądzono.

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 05.12.2025, 15:23:52
  • 1
  • #
    archeologia
  • #
    historia
  • #
    ciekawostki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    nauka

275

Grot, który przebił wszystko! Pozłacana włócznia odkryta w jeziorze Lednica

Grot, który przebił wszystko! Pozłacana włócznia odkryta w jeziorze Lednica

Pozostałości czterech wczesnośredniowiecznych włóczni wydobyto z dna jeziora Lednica każda inna, każda istotna, a jeden grot szczególnie zaskakujący bogactwem zdobień i techniką wykonania. Nowe analizy rzucają nowe światło na uzbrojenie, które trafiło do wody w czasach Bolesława Chrobrego.

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 14.11.2025, 13:45:33
  • 75
  • #
    archeologia
  • #
    historia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    polska
  • #
    sredniowiecze
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
16.11.2025, 10:25:28 via Android
  • 1
@krzywy_odcinek ostatnio nawet myślałem o tym filmie :) Trzeba obejrzeć ponownie!
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa 14.11.2025, 13:46:53
  • 23
Grot, który przebił wszystko! Pozłacana włócznia odkryta w jeziorze Lednica. Link do znaleziska:
https://wykop.pl/link/7832325/grot-ktory-przebil-wszystko-pozlacana-wlocznia-odkryta-w-jeziorze-lednica

Pozostałości czterech wczesnośredniowiecznych włóczni wydobyto z dna jeziora Lednica – każda inna, każda istotna, a jeden grot szczególnie zaskakujący bogactwem zdobień i techniką wykonania. Specjalistyczne analizy rzucają nowe światło na uzbrojenie, które trafiło do wody w czasach Bolesława Chrobrego.

--------------------- WSPIERAJ I PRENUMERUJ ARCHEOLOGIĘ ŻYWĄ! ---------------------
ArcheologiaZywa - Grot, który przebił wszystko! Pozłacana włócznia odkryta w jeziorze...

źródło: grot-inne

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
14.11.2025, 13:47:09 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
14.11.2025, 13:47:16 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
14.11.2025, 13:47:23 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa 13.11.2025, 13:56:55
  • 30
Ślady hutnictwa i narzędzie medyczne sprzed 2300 lat w Bagienicach Wielkich. Link do znaleziska:
https://wykop.pl/link/7831531/slady-hutnictwa-i-narzedzie-medyczne-sprzed-2300-lat-w-bagienicach-wielkich

Archeolodzy odkryli na Łysej Górze pierwsze dowody lokalnej produkcji żelaza oraz unikatowe narzędzie do trepanacji sprzed ok. 2300 lat. Towarzyszą im relikty dwóch systemów obwarowań i liczne zabytki kultury lateńskiej, potwierdzające silne kontakty z Celtami.

--------------------- WSPIERAJ I PRENUMERUJ ARCHEOLOGIĘ ŻYWĄ! ---------------------
ArcheologiaZywa - Ślady hutnictwa i narzędzie medyczne sprzed 2300 lat w Bagienicach ...

źródło: rembielin-inne

Pobierz
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
13.11.2025, 13:57:23 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
13.11.2025, 13:57:35 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
13.11.2025, 13:57:44 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
14.11.2025, 12:46:14 via Wykop
  • 0
@wojtoon: bardzo mnie to porównanie bawi, bo podobieństwo jest naprawdę uderzające :) Ale zapewniam, że układ stratygraficzny i kontekst odkrycia jednoznacznie wskazują, że nie może to być przedmiot współczesny. Nawet jeśli komuś chciałoby się specjalnie wykopać dół głęboki na ok 0,5 m, aby zakopać to na stanowisku i zrobić dowcip archeologom, to pozostałby ślad po takim wkopie w nawarstwieniach. Już całkowicie pomijając podstawowe pytanie, które się nam powinno pojawić w
  • Odpowiedz

49

Ślady hutnictwa i narzędzie medyczne sprzed 2300 lat w Bagienicach Wielkich

Ślady hutnictwa i narzędzie medyczne sprzed 2300 lat w Bagienicach Wielkich

W Bagienicach Wielkich archeolodzy odsłonili po raz pierwszy dowody produkcji żelaza i rzadkie narzędzie do trepanacji sprzed 2300 lat. Ujawniono też dwa różne systemy umocnień oraz zabytki kultury lateńskiej, wskazujące na silne kontakty z Celtami.

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 13.11.2025, 13:46:46
  • 6
  • #
    archeologia
  • #
    historia
  • #
    polska
  • #
    nauka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostkihistoryczne
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
14.11.2025, 09:23:26 via Android
  • 0
@osetnik polecam wpierw poczytać jakieś książki historyczne, a nie opierać się na opinii alternatywnych pisarzy
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
14.11.2025, 09:24:56 via Android
  • 2
@Gieekaa kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat

20

Nie przeworskie, lecz jastorfskie? Hutnictwo pod Zaborowem starsze o 100 lat

Nie przeworskie, lecz jastorfskie? Hutnictwo pod Zaborowem starsze o 100 lat

Na zachód od Warszawy, na terenach tzw. Mazowieckiego Centrum Metalurgicznego, archeolodzy dokonali niesamowitych odkryć. Okazuje się, że w Zaborowie piece hutnicze pracowały już w IVIII wieku p.n.e., a więc znacznie wcześniej, niż dotąd przypuszczano. Za zmianą datowania stoją...

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 22.10.2025, 13:06:02
  • 3
  • #
    archeologia
  • #
    historia
  • #
    polska
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    nauka
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
23.10.2025, 08:27:25 via Android
  • 1
@Daronk ach, zawsze zapominam, że w opisach nie działa półpauza...
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa 22.10.2025, 13:09:01
  • 24
Nie przeworskie, lecz jastorfskie? Hutnictwo pod Zaborowem starsze o ponad 100 lat! Link do znaleziska:
https://wykop.pl/link/7817309/nie-przeworskie-lecz-jastorfskie-hutnictwo-pod-zaborowem-starsze-o-100-lat

Na zachód od Warszawy, na terenach tzw. Mazowieckiego Centrum Metalurgicznego, archeolodzy dokonali kluczowych ustaleń. W Zaborowie piece hutnicze pracowały już w IV–III wieku p.n.e., a więc znacznie wcześniej, niż dotąd przypuszczano. Za zmianą datowania stoją analizy nasion, węgli drzewnych i gęsta siatka badań terenowych wykonanych w ramach projektu Terra Ferrifera.

--------------------- WSPIERAJ I PRENUMERUJ ARCHEOLOGIĘ ŻYWĄ! ---------------------
ArcheologiaZywa - Nie przeworskie, lecz jastorfskie? Hutnictwo pod Zaborowem starsze ...

źródło: zaborow-inne

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
22.10.2025, 13:09:16 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
22.10.2025, 13:09:24 via Wykop
  • 2

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
22.10.2025, 13:09:32 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz

26

Mężczyzna w szustokorze: zagadkowy grób odkryty pod zborem w Wałbrzychu

Mężczyzna w szustokorze: zagadkowy grób odkryty pod zborem w Wałbrzychu

Wałbrzych to nie tylko górnictwo i legenda Złotego Pociągu. Kim był młody protestant, którego w XVIII wieku pochowano pod podłogą zboru? Jego elegancki strój, kapelusz i wyjątkowe miejsce spoczynku czynią z tego grobu jedną z archeologicznych zagadek miasta.

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 15.10.2025, 09:55:59
  • 6
  • #
    archeologia
  • #
    walbrzych
  • #
    dolnyslask
  • #
    ciekawostki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    historia
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
16.10.2025, 09:58:05 via Wykop
  • 1
@Kulek1981: bardzo by mnie to nie zdziwiło...
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
16.10.2025, 10:30:18 via Wykop
  • 0
@siepan: pogląd uproszczony, stereotypowy i zdecydowanie wyolbrzymiony. Jeśli gdzieś w Imperium Romanum dochodziło do prześladowań i systematycznego niszczenia kultów pogańskich, to zwykle miało to podłoże polityczne i towarzyszyło rozprawie z rywalami. Przez większość czasu chrześcijaństwo zamiast niszczyć, częściej przejmowało i asymilowało dawne obrzędy oraz święte miejsca. Nie rozprzestrzeniłoby się tak szybko, gdyby wszędzie od razu z gorliwością niszczyło to, do czego byli przyzwyczajeni miejscowi.

W samym Rzymie przez ok. 1,5 tysiąca
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa 15.10.2025, 09:59:04
  • 15
Mężczyzna w szustokorze: zagadkowy grób odkryty pod zborem w Wałbrzychu. Link do znaleziska:
https://wykop.pl/link/7812229/mezczyzna-w-szustokorze-zagadkowy-grob-odkryty-pod-zborem-w-walbrzychu

Wałbrzych to nie tylko górnictwo i legenda Złotego Pociągu. W końcu historia miasta sięga o wiele dalej w przeszłość. Kim był młody protestant, którego w XVIII wieku pochowano pod podłogą zboru? Jego elegancki strój, kapelusz i wyjątkowe miejsce spoczynku czynią z tego grobu jedną z archeologicznych zagadek miasta.

--------------------- WSPIERAJ I PRENUMERUJ ARCHEOLOGIĘ ŻYWĄ! ---------------------
ArcheologiaZywa - Mężczyzna w szustokorze: zagadkowy grób odkryty pod zborem w Wałbrz...

źródło: Ryc. 4 moda meska XIX wiek

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
15.10.2025, 09:59:29 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
15.10.2025, 09:59:37 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
15.10.2025, 09:59:44 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz

288

Grobowiec Amenhotepa III otwarty dla zwiedzających po ponad 200 latach!

Grobowiec Amenhotepa III otwarty dla zwiedzających po ponad 200 latach!

W minionym tygodniu w Egipcie otwarto jeden z najwspanialszych królewskich grobowców w Dolinie Królów. Złote gwiazdy na sklepieniu, mitologiczne sceny z Księgi Amduat i ślady potęgi faraona z czasów największej świetności Nowego Państwa wszystko to znów można zobaczyć na własne oczy.

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 07.10.2025, 08:35:41
  • 50
  • #
    archeologia
  • #
    historia
  • #
    egipt
  • #
    starozytnosc
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    gruparatowaniapoziomu
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.10.2025, 15:02:41 via Wykop
  • 1
@rzaden_problem: polecam również!
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.10.2025, 15:03:28 via Wykop
  • 3
@Termit88: przez 180 lat zbierali się do działania, tam czas inaczej płynie :)
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.10.2025, 15:06:20 via Wykop
  • 0
@QuickCharger: obstawiam, że łazienka wyglądać będzie gorzej po upływie ponad 3 tys. lat
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa 07.10.2025, 08:38:52
  • 24
Grobowiec Amenhotepa III otwarty dla zwiedzających po ponad 200 latach! Link do znaleziska:
https://wykop.pl/link/7806577/grobowiec-amenhotepa-iii-otwarty-dla-zwiedzajacych-po-ponad-200-latach

W minionym tygodniu w Egipcie otwarto jeden z najwspanialszych królewskich grobowców w Dolinie Królów. Złote gwiazdy na sklepieniu, mitologiczne sceny z Księgi Amduat i ślady potęgi faraona z czasów największej świetności Nowego Państwa wszystko to znów można zobaczyć na własne oczy.

--------------------- WSPIERAJ I PRENUMERUJ ARCHEOLOGIĘ ŻYWĄ! ---------------------
ArcheologiaZywa - Grobowiec Amenhotepa III otwarty dla zwiedzających po ponad 200 lat...

źródło: amenhotep-inne

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.10.2025, 08:39:33 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.10.2025, 08:39:41 via Wykop
  • 2

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.10.2025, 08:39:54 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa 30.09.2025, 18:39:24
  • 30
Niepozorna, a rzadka. Zapinka gąsienicowata znaleziona pod Gniewkowem. Link do znaleziska:
https://wykop.pl/link/7802529/niepozorna-a-rzadka-zapinka-gasienicowata-znaleziona-pod-gniewkowem

Gąsienica z brązu sprzed 1700 lat? Nie chodzi o owada, ale o niezwykle rzadką zapinkę gąsienicowatą (Raupenfibel), którą w okolicach Branna pod Gniewkowem odkrył Michał Kołaczyński z Grupy Historyczno-Eksploracyjnej „Weles”. To znalezisko pokazuje, że Kujawy były włączone w sieć kontaktów dalekosiężnych już w III–IV w. n.e. ale wciąż takie zabytki trafiają się tu naprawdę rzadko.

--------------------- WSPIERAJ I PRENUMERUJ ARCHEOLOGIĘ ŻYWĄ! ---------------------
ArcheologiaZywa - Niepozorna, a rzadka. Zapinka gąsienicowata znaleziona pod Gniewkow...

źródło: fibula-weles-inne

Pobierz
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
30.09.2025, 18:39:47 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
30.09.2025, 18:40:00 via Wykop
  • 2

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
30.09.2025, 18:40:08 via Wykop
  • 1

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
03.10.2025, 16:43:46 via Android
  • 0
@wipok sic parvis magna
  • Odpowiedz

38

Niepozorna, a rzadka. Zapinka gąsienicowata znaleziona pod Gniewkowem

Niepozorna, a rzadka. Zapinka gąsienicowata znaleziona pod Gniewkowem

Gąsienica z brązu sprzed 1700 lat? Nie chodzi o owada, ale o niezwykle rzadką zapinkę gąsienicowatą (Raupenfibel), którą w okolicach Branna pod Gniewkowem odkrył Michał Kołaczyński z Grupy Historyczno-Eksploracyjnej Weles. To znalezisko pokazuje, że Kujawy były włączone w sieć kontaktów...

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 30.09.2025, 18:37:32
  • 9
  • #
    poszukiwacze
  • #
    historia
  • #
    archeologia
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    odkrycia
  • #
    polska
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
01.10.2025, 08:30:00 via Wykop
  • 3
@Gieekaa: Nie można i takie próby są najpewniejszym sposobem na odwiedziny policji.
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
01.10.2025, 21:08:58 via Android
  • 1
@kvtasjusz-mgbewe Jeśli przedmiot ma wartość historyczną/archeologiczną, przestaje być tylko „rodzinnym bibelotem”. Ważniejsze niż kto go dostał czy ile za niego ktoś kiedyś zapłacił, jest pochodzenie i kontekst: czy wiadomo, skąd pochodzi, czy był zgłoszony, czy ma udokumentowaną proweniencję. Sprzedaż czy wysoka cena nie „legalizuje” kradzieży ani nie przywraca utraconej wiedzy.

Prosta rada: jeśli ktoś ma wątpliwości — należy sprawdzić proweniencję i w razie wątpliwości skonsultować się z instytucją (muzeum, urzędem WKZ)
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
01.10.2025, 21:09:58 via Android
  • 0
@januszjanusz666 nic mu nie grozi, ponieważ prowadził poszukiwania w sposób legalny, mając pozwolenie urzędu WKZ oraz właściciela terenu
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
03.10.2025, 16:35:05 via Android
  • 0
@kvtasjusz-mgbewe to nie tak – wiele zabytków w ziemi ma stabilne warunki i zachowuje się lepiej niż po wyjęciu, gdzie zaczynają się procesy niszczenia. Dlatego ważne jest ich wydobywanie w sposób przemyślany, najlepiej zgodnie z metodami badań naukowych, z dokumentacją, a nie przypadkowe „wyciąganie”. Państwo przewiduje nagrody dla przypadkowych znalazców, choć system faktycznie bywa ułomny – ale celem nie jest, by wyciągać co popadnie, ani z drugiej strony, aby zabytki „zgniły
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa 22.09.2025, 16:17:55
  • 29
Groby sprzed 4000 lat w Nowym Objezierzu. Zabytki zdradzają dalekie kontakty. Link do znaleziska:
https://wykop.pl/link/7797293/groby-sprzed-4000-lat-w-nowym-objezierzu-zabytki-zdradzaja-dalekie-kontakty

Archeolodzy z Uniwersytetu Szczecińskiego odkryli w Nowym Objezierzu (woj. zachodniopomorskie) kolejne groby sprzed około 4000 lat! Na pradawnym cmentarzysku natrafiono m.in. na pochówki kobiet i dzieci ułożonych w pozycji embrionalnej z bogatym wyposażeniem – bryłką bursztynu czy brązowymi ozdobami. W połączeniu z wcześniejszym odkryciem neolitycznego rondela to mocny sygnał, że miejsce to było ważnym punktem osadniczym przez tysiąclecia.

--------------------- WSPIERAJ
ArcheologiaZywa - Groby sprzed 4000 lat w Nowym Objezierzu. Zabytki zdradzają dalekie...

źródło: nowe objezierze inne

Pobierz
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
22.09.2025, 16:40:04 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
22.09.2025, 16:40:13 via Wykop
  • 2

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
22.09.2025, 16:40:20 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
22.09.2025, 16:40:29 via Wykop
  • 4
@Catmmando: prawda, wygląda smakowicie :)
  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
23.09.2025, 13:50:43 via Android
  • 1
@Sandrinia co wszyscy tacy głodni, że same skojarzenia żywieniowe? :D
  • Odpowiedz

197

Groby sprzed 4000 lat w Nowym Objezierzu. Zabytki zdradzają dalekie kontakty

Groby sprzed 4000 lat w Nowym Objezierzu. Zabytki zdradzają dalekie kontakty

Archeolodzy z Uniwersytetu Szczecińskiego odkryli w Nowym Objezierzu (woj. zachodniopomorskie) kolejne groby sprzed około 4000 lat! Na pradawnym cmentarzysku natrafiono m.in. na pochówki kobiet i dzieci ułożonych w pozycji embrionalnej z bogatym wyposażeniem bryłką bursztynu czy brązowymi...

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 22.09.2025, 16:01:53
  • 19
  • #
    archeologia
  • #
    pomorzezachodnie
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    polska
  • #
    nauka

44

Bi-ŻUK-teria z Domasławia. Ozdoba z chrząszczy odkryta w grobie z epoki żelaza

Bi-ŻUK-teria z Domasławia. Ozdoba z chrząszczy odkryta w grobie z epoki żelaza

Domasław pod Wrocławiem kryje jedno z największych cmentarzysk wczesnej epoki żelaza w Polsce. Podczas najnowszych analiz zgromadzonych zabytków, natrafiono na ozdobę z chitynowych pancerzyków owadów sprzed 2700 lat. Ten zupełnie unikatowy zabytek w skali świata, pokazuje nie tylko gusta, ale też...

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 09.09.2025, 19:20:43
  • 15
  • #
    archeologia
  • #
    dolnyslask
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    owady
  • #
    polska
  • #
    nauka
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
10.09.2025, 10:50:03 via Wykop
  • 1
@JWP1: mam nadzieję, że z pozwoleniem skoro tutaj piszesz :)
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
10.09.2025, 10:51:39 via Wykop
  • 1
@Apaturia: bardzo możliwe! Akurat dr Agata Hałuszko ma trochę fioła na punkcie chrząszczy i pochówków ciałopalnych epoki żelaza, więc może jeszcze uda się jej natrafić na podobne odkrycia :)
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
10.09.2025, 11:41:44 via Wykop
  • 0
@Gieekaa: w przypadku Domasławia cała okolica jest wręcz usiana stanowiskami archeologicznymi.

Na tym pierwszym żadnego stanowiska wpisanego do rejestru nie ma, choć trochę wygląda jak bardzo zniwelowane wzniesienie. Na mój gust jednak zbyt nieregularne no i ok. 1,2 ha powierzchni, to jednak całkiem sporo jak na grodzisko czy osadę obronną. Miejsce plasowałoby się w kategorii tych większych, więc trudno mi uwierzyć, że do tej pory jeszcze nie zostało sprawdzone i
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
10.09.2025, 13:00:58 via Wykop
  • 1
@Gieekaa: tak, znalazłem oba i sobie porównałem na różnych mapach. Po dłuższym zastanowieniu, pierwsze miejsce to chyba raczej jakieś naturalne zagłębienie.
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
10.09.2025, 13:27:42 via Wykop
  • 1
@JWP1: w takim razie powodzenia! :)
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa 09.09.2025, 19:25:25
  • 36
Bi-ŻUK-teria z Domasławia. Ozdoba z chrząszczy odkryta w dziecięcym grobie sprzed 2700 lat! Link do znaleziska:
https://wykop.pl/link/7788461/bi-zuk-teria-z-domaslawia-ozdoba-z-chrzaszczy-odkryta-w-grobie-z-epoki-zelaza

Żuk zamiast klejnotu, złota czy bursztynu? W Domasławiu pod Wrocławiem, na jednym z największych cmentarzysk wczesnej epoki żelaza, podczas ponownej analizy zabytków z wcześniejszych wykopalisk zidentyfikowano ozdobę sprzed ok. 2700 lat wykonaną z chitynowych pancerzyków chrząszczy. To unikat w skali świata! Ten drobny element biżuterii, wraz z analizą pyłków, pozwolił również określić porę roku pochówku dziecka.

--------------------- WSPIERAJ
ArcheologiaZywa - Bi-ŻUK-teria z Domasławia. Ozdoba z chrząszczy odkryta w dziecięcym...

źródło: bi-zuk-teria-inne

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
09.09.2025, 19:26:18 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
09.09.2025, 19:26:27 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
09.09.2025, 19:26:36 via Wykop
  • 0

Treść została ukryta...

  • Odpowiedz

205

Zaprezentowano urnę domkową sprzed 2600 lat odkrytą w Bożepolu Wielkim!

Zaprezentowano urnę domkową sprzed 2600 lat odkrytą w Bożepolu Wielkim!

Muzeum Archeologiczne w Gdańsku po raz pierwszy zaprezentowało publicznie unikatową urnę domkową glinianą popielnicę w kształcie miniaturowego domu, odkrytą w miejscowości Bożepole Wielkie (woj. pomorskie). Zabytek datowany na wczesną epokę żelaza jest dopiero czwartym takim zabytkiem...

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 05.09.2025, 18:17:38
  • 32
  • #
    archeologia
  • #
    pomorze
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    polska
  • #
    nauka
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
06.09.2025, 09:14:00 via Wykop
  • 0
@tenloginnieistnieje: nie no, to oczywisty błąd. Bardzo przepraszam, że umknął, ale już poprawione :) Dzięki za czujność!
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
06.09.2025, 09:14:54 via Wykop
  • 11
@deap: domyślamy się, że po to właśnie były te drzwiczki :)
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
06.09.2025, 09:15:15 via Wykop
  • 3
@bluejay: wiem, wiem. Przepraszam za błąd, już poprawiony :)
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
06.09.2025, 10:07:31 via Wykop
  • 6
@tenloginnieistnieje: nas w pierwszym momencie bardziej napawał przerażeniem, ale fakt - raczej z kategorii zabawnych :)
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
06.09.2025, 10:08:09 via Wykop
  • 0
@mocten: gratuluję koledze wybitnych zdolności garncarskich!
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
06.09.2025, 21:31:00 via Android
  • 1
@editores w wyniku kremacji (a szczególnie w pradziejowych warunkach, gdy nie mielono później jeszcze kości) pozostaje wiele mniejszych lub większych fragmentów kości. Wprawni antropolodzy są w stanie zidentyfikować po nich m.in. wiek (w przybliżeniu) lub płeć osobników

DNA niestety się w takich fragmentach kości nie zachowuje bo kolagen ulega zniszczeniu
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.09.2025, 12:55:03 via Wykop
  • 0
@mocten: prawda!
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.09.2025, 12:57:46 via Wykop
  • 1
@Reiter1906: tak, przy ciałopaleniu kolagen i DNA ulegają zniszczeniu. Już temperatury rzędu 300–400°C prowadzą do degradacji kolagenu, a przy typowych stosach pogrzebowych (600–900°C, nawet krócej niż godzina) materiał biologiczny przepada całkowicie. Zostają tylko przepalone, kruche fragmenty kości, które są praktycznie bezużyteczne w badaniach genetycznych. Dlatego kremacja to największa „czarna dziura” dla archeogenetyki – przez tysiące lat na ziemiach polskich (epoka brązu, żelaza, wczesne średniowiecze) praktykowana była
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.09.2025, 12:58:06 via Wykop
  • 1
@Cogres: tego dosłownie nikt nie twierdzi
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
07.09.2025, 12:58:42 via Wykop
  • 0
@PanBlancik: za jedyne pół miliona złotych, ale za to w atrakcyjnej lokalizacji :D

40

Zagadka pochodzenia Słowian rozwiązana? Genetyka wskazuje na wędrówkę ludów!

Zagadka pochodzenia Słowian rozwiązana? Genetyka wskazuje na wędrówkę ludów!

Ponad 80% mieszkańców ziem dzisiejszej Polski i sąsiednich regionów zostało w VIVIII wieku zastąpionych przez przybyszów ze wschodu. Najnowsze badania DNA w ramach projektu HistoGenes pokazują, że początki Słowiańszczyzny były prawdziwą wędrówką ludów i wcale nie tak jednorodną, jak dotąd...

ArcheologiaZywa
z
archeologia.com.pl
dodany: 04.09.2025, 13:25:26
  • 46
  • #
    archeologia
  • #
    genetyka
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    polska
  • #
    slowianie
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
04.09.2025, 15:35:40 via Wykop
  • 6
@Saeglopur: właśnie nie, bo wyniki badań tego projektu sugerują, że wędrowały całe rodziny
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
04.09.2025, 16:12:01 via Wykop
  • 8
@Gieekaa: w kwestii odnalezienia nieznanych dotąd źródeł pisanych - bardzo wątpliwe. Korpus źródeł historycznych już do dawna jest stabilny i na nowe dane możemy liczyć głównie dzięki archeologii (a i my nie znajdziemy kronik czy listów). W połączeniu jednak ze źródłami archeologicznymi, możemy ewentualnie liczyć na innowacyjne interpretacje tego co już wiemy.

A jeśli pytasz, dlaczego w VI wieku ludzie rzeczywiście „ruszyli w Bieszczady”, to nie jeden bodziec, lecz splot
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.09.2025, 07:19:04 via Wykop
  • 2
@martw: Ci Piktowie i Szkoci to był błąd związany z oprogramowaniem wykorzystanym w analizach. W dużym uproszczeniu przyjęto za poprawny wynik uzyskanie automatycznie, nie weryfikując wszystkiego ręcznie. Został wyłapany co prawda przed publikacją artykułu naukowego, ale już po konferencji prasowej. Wieść zatem poszła w świat i nie sposób jej już sprostować, a na oficjalny artykuł przyjdzie jeszcze trochę poczekać.
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.09.2025, 07:27:15 via Wykop
  • 2
Europejską Radę ds. Badań Naukowych


@Hermeutyk: dla przejrzystości, tak wygląda aktualny skład Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych
ArcheologiaZywa - >Europejską Radę ds. Badań Naukowych

@Hermeutyk: dla przejrzystośc...

źródło: image

Pobierz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.09.2025, 08:19:09 via Wykop
  • 0
@Hermeutyk: jasne, zawsze cenimy sobie w redakcji uzasadniony sceptycyzm i merytoryczną krytykę :)
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.09.2025, 08:30:17 via Wykop
  • 1
@avanger666: z badaniami prof. Figlerowicza jest tak, że jedno sugerują wyniki ich badań, a co innego interpretacja przekazywana przez zespół. Ten obrazek wzięty z jego publikacji chyba dosyć wyraźnie świadczy, że coś się jednak znacząco zmieniło między analizowanymi okresami. Pokrętne tłumaczenie zaś mogło wynikać z tego, że w tamtym zespole badawczym byli bardzo aktywni zwolennicy hipotezy autochtonicznej skupieni wokół UAM. Dlatego w wypowiedziach medialnych powtarzano, że niby żadna migracja ze
ArcheologiaZywa - @avanger666: z badaniami prof. Figlerowicza jest tak, że jedno suge...

źródło: image

Pobierz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.09.2025, 08:32:23 via Wykop
  • 0
@Hermeutyk: w pełni się zgadzam, że sporo jeszcze rzeczy możemy znaleźć, podobne skarby kryją się w archeologicznych magazynach z całą pewnością, ale źródło źródłu nie równe. Nie liczyłbym na setki nieznanych dotąd oryginalnych kronik z VII w. n.e. z terenów dzisiejszej Polski, a takie w tej kwestii najbardziej by nas interesowały. To, że nie wiemy o tysiącach ksiąg rachunkowych i inwentarzowych od XIV w. wzwyż niczego w kwestii etnogenezy Słowian
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.09.2025, 09:00:55 via Wykop
  • 2
@KolorZielonyNieJestNadzieja: to porównanie z XIX-wiecznymi narracjami jest trochę nie na miejscu 🙂 Wtedy chodziło o ideologię i polityczne uzasadnienia, a dziś mówimy o danych genetycznych, które można zweryfikować niezależnie. Najnowsze wyniki HistoGenes pokazują, że w VI–VIII w. rzeczywiście doszło do dużych przemieszczeń ludności ze wschodu – ale nie był to żaden „cudowny wyskok”, tylko proces wpisujący się w szerszą dynamikę upadku Rzymu, pojawienia się Awarów, zmian klimatycznych i epidemii. To
ArcheologiaZywa - @KolorZielonyNieJestNadzieja: to porównanie z XIX-wiecznymi narracj...

źródło: image

Pobierz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.09.2025, 10:28:16 via Wykop
  • 3
@avanger666: materiały mogą i być, ale Białoruś nie jest najbardziej sprzyjającym krajem do prowadzenia analiz genetycznych, a i Ukraina ma większe zmartwienia na głowie, choć nasi koledzy robią co mogą. Musimy uzbroić się w cierpliwość
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.09.2025, 16:49:42 via Wykop
  • 1
@ToksycznyArek: no nie,

J2b2 to po prostu dziedzictwo neolitycznych rolników: https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_J2_Y-DNA.shtml#J2b2a1

I1 z kolei to głównie Skandynawia:
https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_I1_Y-DNA.shtml#nordic
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
05.09.2025, 16:59:33 via Wykop
  • 0
@pszekotcur: W nauce to spór o to, czy językowo-kulturowa wspólnota słowiańska pojawiła się u nas w VI–VII w. (allochtoniczna) czy trwa tu „od zawsze” (autochtoniczna). HistoGenes nie opiera się na kronikach, tylko na DNA autosomalnym z VI–VIII w. i pokazuje, że w strefie północnej (Polska, Łaba–Soława) po 600 r. dominować zaczyna nowa, wschodnioeuropejska pula przodków; na południu (Bałkany) widać mocne mieszanie z ludnością miejscową. To nie „opinia”, tylko wynik analizy
ArcheologiaZywa - @pszekotcur: W nauce to spór o to, czy językowo-kulturowa wspólnota...

źródło: image

Pobierz
ArcheologiaZywa
ArcheologiaZywa
Autor
06.09.2025, 21:32:47 via Android
  • 2
@avanger666 niestety jesteśmy zobowiązani poczekać do momentu oficjalnej publikacji, bo teraz wszystko jest trzy razy weryfikowane :)
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 19
  • Strona 1 z 19
  • >

Archeologia Żywa

  • Profil jedynego archeologicznego czasopisma popularnonaukowego w Polsce! Wszystko dla pasjonatów odkrywania przeszłości. Wpisy wrzuca: redaktor Radek
  • Wrocław
  • http://archeologia.com.pl/
  • redakcja@archeologia.com.pl
  • Facebook
  • X (dawny Twitter)
  • Instagram

Osiągnięcia

  • Wykopowicz
    od 06.09.2022

    Wykopowicz
  • Komentator
    od 02.02.2022

    Komentator
  • VIP
    od 21.12.2022

    VIP
  • Ekshibicjonista
    od 31.01.2017

    Ekshibicjonista
  • Rocznica
    od 30.01.2025

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 13.03.2020

    Gadżeciarz
  • Mikroblogger
    od 29.09.2021

    Mikroblogger
  • Król Wykopaliska
    od 07.03.2023

    Król Wykopaliska

Autorskie tagi

  • #archeologiazywa

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking