Niniejszy tekst jest tłumaczeniem artykułu Jamesa Douma, z portalu X.
Robotaxi Tesli zademonstruje szybki wzrost liczby użytkowników, charakterystyczny dla rozwoju projektów software'owych, w swoich początkowych latach. Ponadto, zdobędzie znaczący udział w rynku i utrzyma go przez długi czas.
W 2003 roku Skype uruchomił usługę głosową opartą na protokole internetowym, a w ciągu roku zyskał milion użytkowników. Rok później miał już ponad 50 milionów. Był to najszybciej rozwijający się nowy produkt technologiczny w historii. Było to możliwe, ponieważ bezpośrednio zastąpił istniejącą, szeroko stosowaną usługę: połączenia telefoniczne na duże odległości. A także dlatego, że oferował to po znacznie niższej cenie, wykorzystując już dostępną infrastrukturę: komputery osobiste i internet.
Nie musiał generować popytu, ponieważ zapotrzebowanie na rozmowy telefoniczne było już powszechne. Nie musiał dystrybuować nowego sprzętu ani budować nowej infrastruktury. Było to bezpośrednie zastąpienie drogiej usługi, z której setki milionów ludzi korzystały często. Wszystko, czego potrzebował, to pobranie oprogramowania i tania karta dźwiękowa.
Chociaż wzrost Skype'a był wtedy nowym zjawiskiem, podobne przypadki wybuchowego wzrostu usług miały miejsce kilkakrotnie od tego czasu. Mają one wspólne elementy: główna zmiana technologiczna polega na aktualizacji oprogramowania korzystającego z istniejącej infrastruktury, a podstawowa usługa jest bezpośrednim zamiennikiem czegoś już powszechnie używanego, ale o znacznie niższym koszcie lub znacznie zwiększonej użyteczności. Tak właśnie zrobiły Google Docs, Slack, Zoom, Spotify, Airbnb, Uber i Netflix - wszystkie o bardzo wysokim wzroście w pierwszych latach działalności. I jak dotąd wszystkie trwałe, nawet w zmiennych i konkurencyjnych obszarach.
Wkrótce zobaczymy, jak Tesla zrobi coś podobnego z usługą Robotaxi, gdy zostanie wprowadzona na rynek w najbliższej przyszłości, ponieważ infrastruktura już istnieje: smartfony w każdej kieszeni, miliony pojazdów Tesli zdolnych do pełnej autonomii na drogach oraz infrastruktura drogowa wszędzie tam, gdzie ludzie chcą się poruszać. Robotaxi bezpośrednio zastępuje usługi transportowe, z których korzystają miliardy ludzi. I robi to po radykalnie niższych kosztach i zazwyczaj z większą wygodą.
Skype nie wyeliminował od razu opłat za połączenia długodystansowe i nie wszyscy z niego korzystali. Naturalnie, ponieważ telekomunikacja to duży system z dużą inercją. Wzrost Skype'a był jednak wybuchowy i usługi telekomunikacyjne zostały na zawsze zmienione. Rynek został zmuszony do dostosowania się do nowej, taniej technologii głosowej opartej na protokole internetowym (VoIP), a rynek został zalany konkurencyjnymi usługami. Dziś nikt nie liczy minut, gdy dzwonimy do rodziny w innym kraju, a połączenia zagraniczne nie są już ekstrawagancją.
Skype miał przewagę pierwszego gracza i to wystarczyło, by uzyskać ogromną wycenę, gdy został przejęty przez Ebay w 2005 roku. Ale nie miał trwałych przewag nad wieloma konkurentami, którzy szybko się pojawili, i nie było technicznych przeszkód uniemożliwiających istniejącym usługom obniżenie cen. Połączenia długodystansowe były wówczas biznesem o bardzo wysokiej marży.
W przeciwieństwie do tego, Tesla ma trwałe przewagi w przestrzeni robotaxi. Jest jedynym podmiotem z istniejącą flotą milionów pojazdów zdolnych do robotaxi, które są już wdrożone (flota ponad 6 milionów aut). Jest wyjątkowo dobrze przygotowana do szybkiego zwiększenia bazy produkcyjnej dla nowej generacji tanich pojazdów autonomicznych. Żaden inny producent o dużej skali nie produkuje elektrycznych, sterowanych programowo, podłączonych do internetu pojazdów z kamerami dookolnymi, redundantnymi systemami krytycznego sterowania i wykrywania kontrolowanymi komputerowo oraz potężnymi mocami obliczeniowymi. Nikt inny nie ma infrastruktury centrum danych, wiedzy specjalistycznej w dziedzinie, możliwości projektowania i produkcji niestandardowego sprzętu oraz ogromnych zasobów do rozwoju oprogramowania. Nikt inny nie jest zintegrowany pionowo i samowystarczalny w swojej zdolności do połączenia wszystkich elementów, aby uczynić powszechną usługę robotaxi rzeczywistością w najbliższej przyszłości. I nie ma wiarygodnych kandydatów na inną firmę, która mogłaby to osiągnąć w najbliższej przyszłości. Tesla jest wyjątkowa.
Obecni gracze na rynku nie mogą obniżyć cen, aby konkurować, ponieważ transport, w przeciwieństwie do usług długodystansowych w 2003 roku, jest biznesem o niskiej marży. Aby konkurować, inni będą musieli wprowadzić własne floty tanich robotaxi. Aby to zrobić, będą musieli opanować produkcję pojazdów elektrycznych na dużą skalę, rozwinąć infrastrukturę programową potrzebną dojrzałym flotom połączonym z internetem oraz opracować zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie potrzebne do pełnej autonomicznej jazdy. Nawet wtedy będą musieli zwiększyć produkcję do milionów pojazdów rocznie i utrzymać ten poziom przez lata, zanim będą mieli podstawy potrzebne do rentownej konkurencji. To zajmie sporo czasu, a przez cały ten czas Tesla będzie szybko rozwijać się na najbardziej dochodowych rynkach i segmentach usług.
Niewiele osób porzuciło swoje telefony, gdy zaczęły korzystać ze Skype'a, a nawet 20 lat później telefony i usługi telefoniczne nadal istnieją. Ale usługi telefoniczne zostały zmuszone do dostosowania się i dziś pod maską protokół internetowy dominuje w telekomunikacji, nie tylko w przypadku głosu, ale także wszystkich usług post-telefonicznych, które umożliwia IP. Te usługi post-telefoniczne stanowią znaczną większość wszystkich licznych usług, które zapewnia twój smartfon. Podobnie usługa Robotaxi nie wyeliminuje z dnia na dzień konwencjonalnego użytkowania pojazdów. Wielu ludzi przejdzie na nią, ale jeszcze więcej będzie korzystać z niej równolegle z istniejącymi usługami. Duża, prawdopodobnie większość osobistego transportu, stopniowo ustąpi miejsca samochodom autonomicznym. Ale poza tym pojazdy autonomiczne będą, podobnie jak technologia protokołu internetowego w erze post-telefonicznej, podstawą dla ekosystemu nowych usług, które ostatecznie przyćmią obecny rynek samochodów.
Tesla będzie odgrywać istotną rolę w tym ekosystemie, częściowo ze względu na przewagę pierwszego gracza w skali, częściowo ze względu na zdolność do osiągnięcia i utrzymania najniższego kosztu usługi poprzez integrację pionową i nieustanne skupienie na produkcie, a częściowo dlatego, że nie jest zależna od stron trzecich. Kontrolują swoje przeznaczenie w unikalnym stopniu i są tym samym w stanie skupić się na dostarczaniu najlepszej usługi po najniższym koszcie.
Tesla już rozmieściła swoje auta na całym świecie i zbudowała fabryki oraz łańcuchy dostaw. Po dziesięciu latach skoncentrowanych, intensywnych wysiłków program jest mocno zaawansowany. Wkrótce zostanie wypuszczony w świat, gdzie będzie szybko rósł i stanie się dominującym środkiem transportu, który utrzyma się przez długi czas.
Komentarze (7)
najlepsze
Już pomijając to, to nie wyobrażam sobie, żeby jakąkolwiek flota taksówek składała się z tesli, które nie należą do najtańszych aut.
W dodatku, rynek na to jest nadal ograniczony i nadal będzie. W zdecydowanej
@KMDZ: no właśnie dziwnie, że Waymo i Cruise są od dawna... ale jakoś się ta usługa nie rozszerza na inne miasta. Dlaczego?
Ich model nie jest skalowalny. Cały system Waymo kosztuje $300k per auto. Wymaga na bieżąco aktualizowanych map o bardzo wysokich rozdzielczościach, które są bardzo drogie w tworzeniu i utrzymaniu. Waymo to bardziej taki tramway na wirtualnych torach cyfrowego miasta. Jeżeli coś mu się zmieni w otoczeniu, np. jest remont drogi, to głupieje i się
Poprostu teza, że usługa będzie hitem.
W tych wszystkich stanach regulacje są gotowe w mniejszym lub wiekszym stopniu.
W dodatku, w tych wszystkich stanach zaznaczonych na czerwono, Tesla sama jest ubezpieczycielem, dzięki działającemu Tesla Insurance.
Kwestie regulacyjne są najmniejszym problemem. Gdy Robotaxi z powodzeniem w dużej skali będzie działać już na dostępnych rynkach, bez problemu pojawią się kolejne. Kraje chcą mieć u siebie tani i bezpieczny transport. Jeżeli Tesla w