Tim zadaje tu bardzo dobre pytania, jak zwykle. Pytanie w 45 minucie powoduje wręcz, że Musk w czasie rzeczywistym rozważa wyeliminowanie odrębnych silników manewrowych (tzw. RCS) ze Starshipa, formułując pod koniec wywodu myśl, że w warunkach próżni powinno wystarczyć uwalnianie nadmiarowego gazu ze zbiornika głównego. Jeśli po dokonaniu dokładnych obliczeń okaże się, że to się faktycznie spina (a to dość drastyczna zmiana), to moment decyzji dosłownie widzimy na filmie. A jak okaże
wyeliminowanie odrębnych silników manewrowych (tzw. RCS) ze Starshipa, formułując pod koniec wywodu myśl, że w warunkach próżni powinno wystarczyć uwalnianie nadmiarowego gazu ze zbiornika głównego.
Po namyśle, wypowiedź można też rozumieć tak, że RCSy pozostałyby zainstalowane wraz z własnym paliwem, lecz ich dodatkowe zasilanie gazem bezpośrednio ze zbiornika głównego pozwoli na "darmowe" manewrowanie w warunkach próżni (darmowe, ponieważ parujący gaz i tak musi być ze zbiornika usuwany).
a możesz mi powiedzieć bo kurde utknęło mi jedno, dlaczego nie zbudowali rakiety do silników które zaprojektował,
@PiersiowkaPelnaZiol: Z systemu ITS SpaceX wycofał się dlatego, że zwyczajnie był zbyt potężny, a nawet przeskalowany w dół Starship jest 2x potężniejszy od Saturna V. Możliwość zabrania circa 100 osób na Marsa to i tak absurdalnie dużo (kilka razy więcej niż w najśmielszych planach NASA i więcej niż w dowolnym filmie s-f o misjach
@LuxEtClamabunt: Algorytm YT, przetwarzający głos na tekst jest już prawie bezbłędny (nadąża za Elonem całkiem OK), więc jak klikniesz w automatyczne tłumaczenie na polski, to jest dość zrozumiałe – główny problem to liczne akronimy i bezokoliczniki. Tych pierwszych niestety auto-tłumacz nie ogarnia i jeszcze pół biedy, jak pozostawia je w formie skrótu, a nie próbuje dopasować podobnie brzmiącego słowa.
Imponujące jest to jak Elon potrafi skakać pomiędzy szczegółami technicznymi budowy samochodów elektrycznych, budowy rakiet, budowy globalnej sieci satelitów(Starlink) i jednocześnie dbać o finanse swoich firm.
Dla niego kwestia zarabiania pieniędzy to kolejna kwestia techniczna do rozwiązania. Aby wybudować rakietę potrzebuje rozwiązać X problemów technicznych i mieć na to pieniądze. Buduje więc Starlinka który będzie przynosił mnóstwo pieniędzy i jednocześnie wymaga wystrzeliwania rakiet - rozwiązuje dwa problemy za jednym razem.
Imponujące jest to jak Elon potrafi skakać pomiędzy szczegółami technicznymi
@be_a_st: Nie dla wszyskich jest jasne, że Musk jest (i był od samego początku) głównym inżynierem zarówno SpaceX jak Tesli. Ponad 90% jego czasu pracy to "hardcore engineering" (cytat z Elona), nie negocjowanie kontraktów i tego typu rzeczy.
@texas-holdem: Ja to wiem. Wiem też iż jako główny inżynier popełniał także spore błędy (jak sam przyznał). Dosyć znane jest to iż mało nie zabił Tesli naciskiem na kompletną automatyzację. Po wywiadzie widać iż wiele się nauczył, może nawet słuchania podwładnych którzy mu tłumaczą iż niektóre jego pomysły są głupie. Zasady które teraz przedstawił wydają się wprost odzwierciedlać lekcje z własnych porażek(zwłaszcza to o kwestionowaniu autorytetów - czyli jego).
Mi jako programiście / DBA wielce zaimponował jeden cytat Elona, który tu powtórzył ale zdaje się pierwszy raz użył go kiedyś również podczas rozmowy z Timem
"Biggest mistake of smart engineers is optimizing a thing that should not exist".
@eSUBA94: Dwa lata domysłów youtuberów poświęcających 100% czasu na rozkminy po co w ogóle istnieją konkretne części starshipa. Kamery śledzące 24h/dobę każdy ruch w Boca Chica. Loty samolotem żeby podejrzeć co się dzieje na placu budowy Starbase i wtedy wjeżdża Timm... cały na biało bo Musk mu w 3 minuty sprzedaje mu więcej i to oficjalnych konkretów niż wszyscy inni razem dowiedzieli się przez dwa lata (ʘ‿ʘ)
Bazując na tym wideo( od 13:26 do 28:12), 5 reguł Elona (przy realizowaniu projektu, tworzeniu itp.)
1 - Make the requirements less dumb. 2 - Delete the part or process 3 - Simplify or Optimize the part or process 4 - Accelerate cycle time 5 - Automate Facet jest genialny, w wywiadzie podał przykład, kiedy zastosował (błędnie) reguły od końca (Automatyzacja, przyśpieszenie cyklu, uproszczenie a następnie skasował :-)
@medevacs: Nie oglądałeś w takim razie. Elon wyraźnie mówi, że starać się skasować (z zamyśle zbyteczny) proces (jeżeli jest to jakiś ciąg zdarzeń logicznych np. etapy produkcji/kontroli) i/lub część (jeżeli jest coś fizycznego np. tutaj przykładem było niezastosowanie/skasowanie mechanizmu, który rozkładałby/składałby górne pylony/wsporniki)
Komentarze (57)
najlepsze
Po namyśle, wypowiedź można też rozumieć tak, że RCSy pozostałyby zainstalowane wraz z własnym paliwem, lecz ich dodatkowe zasilanie gazem bezpośrednio ze zbiornika głównego pozwoli na "darmowe" manewrowanie w warunkach próżni (darmowe, ponieważ parujący gaz i tak musi być ze zbiornika usuwany).
@PiersiowkaPelnaZiol: Z systemu ITS SpaceX wycofał się dlatego, że zwyczajnie był zbyt potężny, a nawet przeskalowany w dół Starship jest 2x potężniejszy od Saturna V. Możliwość zabrania circa 100 osób na Marsa to i tak absurdalnie dużo (kilka razy więcej niż w najśmielszych planach NASA i więcej niż w dowolnym filmie s-f o misjach
budowy samochodów elektrycznych, budowy rakiet, budowy globalnej sieci satelitów(Starlink) i jednocześnie dbać o finanse swoich firm.
Dla niego kwestia zarabiania pieniędzy to kolejna kwestia techniczna do rozwiązania. Aby wybudować rakietę potrzebuje rozwiązać X problemów technicznych i mieć na to pieniądze. Buduje więc Starlinka który będzie przynosił mnóstwo pieniędzy i jednocześnie wymaga wystrzeliwania rakiet - rozwiązuje dwa problemy za jednym razem.
@be_a_st: Nie dla wszyskich jest jasne, że Musk jest (i był od samego początku) głównym inżynierem zarówno SpaceX jak Tesli. Ponad 90% jego czasu pracy to "hardcore engineering" (cytat z Elona), nie negocjowanie kontraktów i tego typu rzeczy.
Niektórzy zastanawiają
1 - Make the requirements less dumb.
2 - Delete the part or process
3 - Simplify or Optimize the part or process
4 - Accelerate cycle time
5 - Automate
Facet jest genialny, w wywiadzie podał przykład, kiedy zastosował (błędnie) reguły od końca (Automatyzacja, przyśpieszenie cyklu, uproszczenie a następnie skasował :-)
@cra3y: of
Elon wyraźnie mówi, że starać się skasować (z zamyśle zbyteczny) proces (jeżeli jest to jakiś ciąg zdarzeń logicznych np. etapy produkcji/kontroli) i/lub część (jeżeli jest coś fizycznego np. tutaj przykładem było niezastosowanie/skasowanie mechanizmu, który rozkładałby/składałby górne pylony/wsporniki)