@Hubby: Dziękuję za dodanie. Do filmu przymierzałem się od dawna. Chciałem go dobrze zrobić chociaż w 0,40s filmu jest błąd na znaku (zjadłem "a"). Tak to jest. Zawsze się śpieszę. Mam nadzieję że film komuś pomoże.
@Hubby: Masz rację. Jeszcze jedno. Nie każdy film wrzucam na wykopalisko. Czasami tematy są bardzo niszowe więc sobie daruję. Jeśli jednak kogoś interesują takie zapisz się do tagu #autostradypolska. Na mikroblogu co jakiś czas wrzucam różne rzeczy związane z drogami.
Słusznie poruszył kwestię pasów dołączania ("rozpędowych"). Zamiast sie na nich rozpędzić i wykorzystać do końca to ludzie w 1/3 dlugosci pasa dołączania, z predkoscia 40-50km/h, wybijają się pod maskę samochodów jadących ~100km/h. Litości, za daleko do łba mają czy jak? O permanentnej jezdzie srodkowym pasem kiedy tylko jest kawalek z 3 pasami szkoda wspominać. Zawsze moim współpasazerom, podczas wyprzedzania takiego $%^@, mówię, zeby wyjrzeli i zobaczyli jak wygląda rasowy debil.
@Morthgar: @Krupier: Chciałem tylko zwrócić uwagę, że o ile przy 3 pasach wyprzedzanie prawym jest jak najbardziej dozwolone, to jednak trochę niebezpieczne. Nieraz się zdarza, że nagle podczas wyprzedzania kolega ze środkowego nagle zapragnie zjechać na ten prawy. \ Oczywiście nie patrząc w lusterko, albo zakładając, że jak prawy to ktoś jedzie wolniej od niego. Plus lekkie ograniczenie widoczności podczas wyprzedzania.
@Morthgar: bo masz jechać skrajnie prawym, dostępnym pasem. to nie oznacza, że prawym, ale możliwie prawej krawędzi jezdni. jak jest prawy zajęty i jedziesz 160 to wyprzedzasz środkowym i zjeżdzasz na prawy. jak środkowy i prawy są zajęte, to lecisz lewym i zjeżdzasz na prawy (ostrożnie), a jeżeli to niemożliwe to na środkowy i dalej wyprzedasz aż na prawym się zwolni miejsce i wtedy na niego zjeżdzasz. tak się powinno jeździć
@Rusonaldo jeszcze odnośnie jazdy po takich trasach mam dwie uwagi z mojego doświadczenia: - kierunkowskaz zawsze przed hamulcem - najpierw sygnalizujesz, potem zwalniasz, aby manewr był bardziej czytelny - hamulec dopiero na pasie zjazdowym (jeśli miejsce pozwala) - pasy zjazdowe są zwykle dostatecznie długie aby zwolnić z prędkości przejazdowej do prędkości na węźle. Hamowanie na pasie prawym przed zjazdem na pas do zjazdu powoduje dodatkowe niepotrzebne obstrukcje w ruchu na trasie
@eloar: Dobra rada to myśleć gdzie się jedzie i jak wiemy, że zbliża się zjazd to powoli szykować się do tego manewru - zobaczyć czy prawy pas jest #!$%@? tirami i powoli wytracić prędkość przed zjazdem puszczając gaz
@kaziu12: Prawda, na Struga i Gdańskiej prawy pas jest najszybszym bo nikt tam nie jeździ, natomiast nawierzchnia jest tam tak dziurawa że rozumiem ludzi jeżdżących środkowym, w niektórych miejscach zawieszenie dobija. Oczywiście nie na całej długości tego ciągu, ale na odcinkach, głównie na Gdańskiej.
Mnie denerwują jeżdżący +150 km/h lewym pasem zderzak w zderzak. Wyprzedzam ciężarówkę, następna jest za kilkaset metrów, zjeżdżam na prawy pas. Dojeżdżam do ciężarówki i za cholerę nie da się włączyć na lewy bo zapierdziela sznur samochodów lewym pasem zderzak na zderzaku. Skutek jest taki, że czasem nie chcę zjechać na prawy pas bo potem nie da się wyprzedzić ciężarówek.
@dziobas: tak. Brak odstępów boli. A nawet tutaj się widzi komentarze "nie trzymam odstępu, bo jak go robię, to ktoś tam wjeżdża". Tak jakby to nie o to chodziło.
@dziobas: za to gdy jedziesz lewym nagle z tyłu widzisz mistrza kierownicy w Audi albo BMW, który nie poczeka kilkunastu sekund tylko siedzi Ci na zderzaku i mruga długimi jak poj**any.
@brzydki: Ja myślę, że jest inny problem. Prawy pas może się bardzo szybko i często stać pasem do skrętu w prawo bez żadnego ostrzeżenia. A jak jest duży ruch i nikt nie chce Cię wpuścić to masz problem. Dlatego, żeby tego uniknąć cześć osób nie chce wzjeżdżać na prawy pas.
1. Włączanie się prosto z pasa rozbiegowego na prawy, albo jeszcze lepiej - na lewy bez nabrania zblizonej prędkości jak auta poruszające się tymi pasami.
2. Na ekspresowkach typu 2+1 - wyprzedzanie na pałę mimo znaków informujących o końcu pasa do wyprzedzania i gwałtowna zmiana pasa i wymuszenie przy powrocie na prawy, gdy tamten, widzicie go, skończył się nie wiedzieć jak.
3. Siedzenie na zderzaku i agresywne wyprzedzanie żeby
Fajny film, szkoda, że nie widziałem go kilkanaście lat temu kiedy po kilku latach od posiadania PJ pierwszy raz wyjechałem na drogę dwupasmową. ( ͡°͜ʖ͡°) To było około 2004 i nadal byłem niedzielnym kierowcą - auto miał ojciec, który nie dawał mi samochodu "bo nie". No i któregoś dnia musiałem awaryjnie pojechać w dość długą trasę. ( ͡°͜ʖ͡°) W promieniu
W razie awarii na autostradzie albo drodze ekspresowej należy ustawić trójkąt ostrzegawczy... ale 100 (STO!!) metrów za samochodem. Ale nieeee, Januszowi nie chce się dymać tak daleko i jebnie ten trójkąt 2-3 metry za autem i zadowolony. Przez to wszyscy nadjeżdżający wcześniej z daleka widzą SAMOCHÓD na awaryjnych (jeśli włączy, bo szkoda akumulatora...) a dopiero potem trójkąt.
Wykop w ciemno, zawsze świetne materiały, żeby wszystkie kanały tak wyglądały na YoTube, rzetelne informacje, dobre przygotowanie, naprawdę nieznane ciekawostki ze "świata dróg" a nie jak w większości kanałów lanie wody przez 15 minut a wartościowych informacji w filmie góra minuta.
@Rusonaldo Przepisy spoko ale często rozum i logika jednak podpowiada co innego jeśli mowa o pasie środkowym przy 3 lub więcej. Po prostu wygodniej jechać środkowym gdzie nie martwisz się o wjeżdżających z rozbiegówek ani o tych szybkich i wściekłych na lewym. Wyprzedzasz też, bez manewru zmiany pasa, TIRy czy inne, wolniejsze pojazdy na prawym. Przy tym wszystkim unikasz manewru zmiany pasa który w sumie na autostradzie, obok gwałtownego hamowania, jest elementem
@faxey: Jasne. Ale w USA oni wszyscy jadą łącznie z ciężarówkami podobną prędkością. Uważam że jeśli Orawy jest pusty to należy po nim jechać . Jasne że jak wszyscy jadą z podobna prędkością to jazda slalomem nie ma do końca sensu
@qqlesko: no dobrze a co jeśli jedziesz przepisowe 140 km/h na godzinę i wyprzedzasz sznur tirów a z tyłu mruga Ci mistrz kierownicy, który musiał zwolnić z 200 do 140 km/h?
@Rusonaldo odnośnie jazdy środkowym pasem - przyczyną jest wygoda. Jak prawy pas zmienia się w wylotowy to trzeba zmieniać, jak na prawy pas wpadają auta z rozbiegowego (i się nie rozpędzili odpowiednio) to trzeba zmieniać, jak się jedzie na nawigacji w nowym miejscu to jest łatwiej - m.in. ze względu na powyższe. Skąd zmiana z lewego na wyjazdowy w ostatniej chwili? A no z jazdy na nawigacji. Delikwent jedzie szybko (ale bezpiecznie
Te nagranie to czyste złoto. Dodałbym tylko jedno: używać kierunkowskazów! Zmiany pasa bez używania kierunkowskazu to nagminna praktyka na polskich drogach i powoduje wiele niebezpieczeństw, zrozumcie że inni kierowcy naprawdę nie wiedzą co zamierzacie zrobić, jeśli tego nie zasygnalizujecie. Zjazd z prawego na lewy pas w ostatnim momencie bez kierunkowskazu to niestety norma. A że tego wszystkiego nie uczą na kursie prawa jazdy to jest po prostu skandal.
@BitHorizon: To akurat nie jest dobry nawyk. Są pasy rozpędowe/wyłączające krótkie i długie. Miałem nawyk właśnie hamowania dopiero na pasie wyłączającym i we Włoszech na Sycylii prawie wylądowałem na barierkach jak zjeżdżałem z autostrady bo był śmiesznie krótki i prawie nie zdążyłem wyhamować. Trzeba dostosować prędkość do sytuacji na drodze.
Dla mnie mimo wszystko największą zagadką jest poruszanie się środkowym pasem na drodze trzy pasmowej. Czy ktoś tak jeździ i mógłby mi podać powód? Mam otwartą głowę i nie będę oceniał, obiecuję.
Nieuchronność kary to nie to samo co wysoki mandat jak zostało powiedziane w filmie. Nieuchronność daje np. fotoradar czy inny system automatyczny. Wtedy odstrasza od łamania przepisów nawet przy niskich mandatach.
Jestem totalnie zmęczony polskimi autostradami i drogami szybkiego ruchu. Dojeżdżając do pracy wskakuje dosłownie na 15 km na A4. Jestem zmęczony całą armią baranów, którzy siedzą mi na zderzaku nawet kiedy jadę 140 kilometrów na godzinę i mnie poganiają podczas wyprzedzania innych samochodów. Zastosowałem jeden prosty trik( ͡°͜ʖ͡°) ustawiam tempomat na 89 km i sobie spokojnie jadę razem z tirami. Nie ma różnicy wielkiej w czasie
Ludzie uciekają z rozbiegowego, bo się boją że nie będą mieli miejsca na zajęcie pasa gdy na rozbiegowym przekroczą 100 i sobie rezerwują miejscówkę na prawym
Wysokie mandaty niczego nie zmienią - najbardziej prędkość przekraczają różnego rodzaju janusze byznesu i ich bananowe dzieciaki, więc podniesienie mandatu z 500 do 1000 zł nic tu nie zdziała. Tylko wsadzanie ich do pierdla na kilka/kilkanaście dni będzie tu skuteczne.
@Bulgo: albo wprowadzenie mandatów procentowych, od dochodu miesięcznego, a jak ktoś nie osiąga dochodu (np. pracujący na czarno alimenciarze) to prace społeczne.
@Rusonaldo Bardzo fajny film ale dodałbym jedną rzecz która jest naprawdę drobna a uławia życie na autostradzie. W sumie bardzo jestem zdziwiony, że o tym nie wspomniałeś bo tak mnie uczyli na prawku i wydawało mi się to normalne. Mianowicie jeżeli jedziesz skrajnym prawym pasem i widzisz, że przejeżdżasz obok pasa rozpędowego na którym jest samochód to zjedź na sąsiedni pas jeżeli jest to możliwe i ułatw mu włączenie się do ruchu.
Wszystko pięnkie, ale jeden niebezpieczny manewr 1:14 "wyprzedzanie" pojazdu przy zjeżdzaniu z autostrady jest mało bezpieczne, czasem osoby się wbijają w róźnych momentach i lepiej jest mieć miejsce na idiotę co zapomniał kierunkowskazu. A było takich przypadków co niemiara.
Komentarze (162)
najlepsze
Jeszcze jedno. Nie każdy film wrzucam na wykopalisko. Czasami tematy są bardzo niszowe więc sobie daruję. Jeśli jednak kogoś interesują takie zapisz się do tagu #autostradypolska. Na mikroblogu co jakiś czas wrzucam różne rzeczy związane z drogami.
Nieraz się zdarza, że nagle podczas wyprzedzania kolega ze środkowego nagle zapragnie zjechać na ten prawy. \
Oczywiście nie patrząc w lusterko, albo zakładając, że jak prawy to ktoś jedzie wolniej od niego.
Plus lekkie ograniczenie widoczności podczas wyprzedzania.
- kierunkowskaz zawsze przed hamulcem - najpierw sygnalizujesz, potem zwalniasz, aby manewr był bardziej czytelny
- hamulec dopiero na pasie zjazdowym (jeśli miejsce pozwala) - pasy zjazdowe są zwykle dostatecznie długie aby zwolnić z prędkości przejazdowej do prędkości na węźle. Hamowanie na pasie prawym przed zjazdem na pas do zjazdu powoduje dodatkowe niepotrzebne obstrukcje w ruchu na trasie
Dobra rada to myśleć gdzie się jedzie i jak wiemy, że zbliża się zjazd to powoli szykować się do tego manewru - zobaczyć czy prawy pas jest #!$%@? tirami i powoli wytracić prędkość przed zjazdem puszczając gaz
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora
PS. Ostatnio czytałem komentarz w internecie, że jazda środkowym pasem jest najbardziej ekonomiczna. xD
1. Włączanie się prosto z pasa rozbiegowego na prawy, albo jeszcze lepiej - na lewy bez nabrania zblizonej prędkości jak auta poruszające się tymi pasami.
2. Na ekspresowkach typu 2+1 - wyprzedzanie na pałę mimo znaków informujących o końcu pasa do wyprzedzania i gwałtowna zmiana pasa i wymuszenie przy powrocie na prawy, gdy tamten, widzicie go, skończył się nie wiedzieć jak.
3. Siedzenie na zderzaku i agresywne wyprzedzanie żeby
To było około 2004 i nadal byłem niedzielnym kierowcą - auto miał ojciec, który nie dawał mi samochodu "bo nie". No i któregoś dnia musiałem awaryjnie pojechać w dość długą trasę. ( ͡° ͜ʖ ͡°) W promieniu
w którym zdaje się egzamin.
Ale nieeee, Januszowi nie chce się dymać tak daleko i jebnie ten trójkąt 2-3 metry za autem i zadowolony. Przez to wszyscy nadjeżdżający wcześniej z daleka widzą SAMOCHÓD na awaryjnych (jeśli włączy, bo szkoda akumulatora...) a dopiero potem trójkąt.
Skąd zmiana z lewego na wyjazdowy w ostatniej chwili? A no z jazdy na nawigacji. Delikwent jedzie szybko (ale bezpiecznie
Dodałbym tylko jedno: używać kierunkowskazów! Zmiany pasa bez używania kierunkowskazu to nagminna praktyka na polskich drogach i powoduje wiele niebezpieczeństw, zrozumcie że inni kierowcy naprawdę nie wiedzą co zamierzacie zrobić, jeśli tego nie zasygnalizujecie. Zjazd z prawego na lewy pas w ostatnim momencie bez kierunkowskazu to niestety norma.
A że tego wszystkiego nie uczą na kursie prawa jazdy to jest po prostu skandal.
1.Poproszę o dowód na tę gównotezę.
Najlepiej wyliczenia uwzględniające inflację ( ͡° ͜ʖ ͡°)
2. PO = lewica? HAHHAAHAHHA
Ciekawe, jak już od wielu urzędników słyszałem, że za czasów PO to mieli premie i podwyżki a za PiS tylko cięcia i dokładanie roboty.
"wyprzedzanie" pojazdu przy zjeżdzaniu z autostrady jest mało bezpieczne, czasem osoby się wbijają w róźnych momentach i lepiej jest mieć miejsce na idiotę co zapomniał kierunkowskazu. A było takich przypadków co niemiara.