Superszybka kolej z Warszawy do Lizbony pomogłaby odbudować gospodarkę UE...
![](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_1592892381Byr576ooqTG7wKdFi9Wsb2,w300h194.jpg)
Analitycy z Vienna Institute for International Economic Studies przedstawili propozycję budowy paneuropejskich superszybkich kolei, które mogłyby przyspieszyć rozwój gospodarki Europy po pandemii.
![](https://wykop.pl/cdn/c3397992/janusz_z_czarnolasu_mt9NJsVNgY,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 186
Komentarze (186)
najlepsze
@zatyczkos: kolega widzę dalej tkwi umysłowo w 2019 roku. Hyperloop to jedyna opcja? Teleportacja wychodzi szybciej i taniej dla przeciętnego Kowalskiego, a to o takich ludziach mowa w artykule.
Przykład połączenia kolei dużych prędkości Berlin-Monachium pokazał, że skrócenie czasu przejazdu do poniżej czterech godzin odbiera pasażerów lotnictwu na
1. Ja wiem że UK wyszło z UE i trzeba było je ominąć, ale pociąg z Dublina do reszty UE jadący prawie 500 kilometrów po dnie morza lub jakimś rekordowym wiadukcie to z punktu widzenia finansów kosmiczny absurd.
2. Podobnie można napisać w zasadzie o każdym dłuższym "morskim" fragmencie. Pociąg z kontynentalnej Grecji przez Kretę i Cypr to też hardkor. Na tle tego nawet fragmenty
@desf: Cały pomysł jest w ogóle od czapy :)
@topikPajak:
Po 1. Równanie, które napisałeś jest błędne. Tlen w postaci wolnej, a nie cząsteczki dwuatomowej w powietrzu nie występuje.
Po 2. To co zapisałeś to spalanie wodoru.
Po 3. Spalanie, o które ci chodziło wcześniej to spalanie węgla.
Po 4. Nie
Jestem
@topikPajak: tak, tak :).
No fajne kreski, fajne. 1 bln €... Wykonał nikt nigdy.
Polecam się przejechac Pendolino
https://www.oncf.ma/
https://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Tanger_-_K%C3%A9nitra
Dobrze że znalazło się kilku wykopków co danymi i przykładami wyjaśniło ich szybko.
Poza tym to jest ogromna inwestycja. Co jeśli za chwile zadziała hyperloop i cała inwestycja stanie się przestarzała?
@MiroslawDE: Co jeśli za chwile zadziała teleportacja i cała inwestycja (hyperloop) stanie się przestarzała?
1) Tak jak pisze kolega @ChadimusPrzegrywus: drogi są w Europie budowane na nacisk 11,5 tony / oś i jest to wartość graniczna dla aktualnych ciężarówek. Przy typowym spalinowym ciągniku siodłowym ważącym jakieś 7-8 ton i załadowanej naczepie masz już 11-11,5 tony właśnie, jeśli dołożysz do tego kilka ton baterii (dodatkowa oś nie zawsze
Zwracam uwagę tylko na jedną rzecz - nie wyobrażam sobie, że polska się zgodzi nawet na etapie wczesnego planowania, by być trochę ominięta, jak to widać na tym szkicu. Ta kolej bardzo mocno jest nazpstawiona na integrację z Niemcami i Francja, a Polska w niej jest na obrzeżach. Według mnie, nie do końca racjonalne jest prowadzenie tej najbardziej wschodniej nitki do Berlina zamiast do Warszawy.
Tworzenie takiej sieci nie tylko odpowiada na zapotrzebowanie, ale też je tworzy. Tak myślę.
Jak dla mnie pomysł przedni, ale trudne to będzie organizacyjnie.