Tajemnica panoramicznych DOS-ówek
Dlaczego DOS-owe gry wideo renderowane były w trybie panoramicznym dla ekranów 4:3? Jaki związek ma to z technologią monitorów LCD?
Curry_ z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 101
- Odpowiedz
Dlaczego DOS-owe gry wideo renderowane były w trybie panoramicznym dla ekranów 4:3? Jaki związek ma to z technologią monitorów LCD?
Curry_ z
Komentarze (101)
najlepsze
Nie będziecie. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Mordeusz: usuń konta
Wiem, że jestem stary, więc rak w moim przypadku to zasadniczo obowiązek, w rozumieniu ZUSu, ale ja bardzo przepraszam...
1. Pojęcie "piksel" jest stare. Jest w zasadzie tak stare, jak stare są telewizory. Solennie zapewniam autora, że nawet w tych telewizorach, które odbierały transmisję z Adolfa H. podczas otwarcia igrzysk w 1936 były piksele. Poważnie. Naprawdę tak
@dybligliniaczek: To źle wiesz. Amiga wyświetlająca obraz w rozdzielczości Hi-Res Laced w standardzie NTSC (USA) miała 640x400, a w standardzie PAL (Europa) miała 640x512. Inna sprawa, że prawe wcale nie był gierek w tej rozdzielczości, bo to było zbyt wymagające na zwykłe Amigi (w uproszczeniu powiedzmy, że wszystkie bez układu graficznego AGA były za słabe).
Tryb 320x200 był popularny nie ze względu na zaszłości z praktycznie niespotykanych kart CGA tylko z powodu ograniczeń 16bitowego DOSu który mimo, że niemal od początku lat 80tych (czyli od czasów 80286) komputery miały liniowe adresowanie pamięci to aż do połowy lat 95tych DOS korzystał ze stronicowania i 16bitowego adresowania znanego z 8086 (słynna dewiza microsoftu 640kB wystarczy każdemu, na zawsze i nigdy nie będzie więcej pamięci
Dla trochę nowszych windowsów jak np 2000 można użyć qemu.
@niepowtarzalny-dwa: Do starego komputera oczywiście najłatwiej.
format 4:3 natomiast był używany ponieważ chciano zaadoptować istniejące taśmy 35mm, a "rozmiar 35 mm uznano za optymalny między kosztem materiału filmowego a oferowanej przez niego jakości obrazu.". 4:3 był wybrany głównie przez ograniczenia technologiczne
i ja na to mam dwie teorie - 1) to taka, że obrazy starych TV same w sobie dawały ekran dość mocno rozmyty a sam użytkownik siedział zwykle