Tajemnica panoramicznych DOS-ówek
Dlaczego DOS-owe gry wideo renderowane były w trybie panoramicznym dla ekranów 4:3? Jaki związek ma to z technologią monitorów LCD?
Curry_ z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 101
- Odpowiedz
Dlaczego DOS-owe gry wideo renderowane były w trybie panoramicznym dla ekranów 4:3? Jaki związek ma to z technologią monitorów LCD?
Curry_ z
Komentarze (101)
najlepsze
Podczas gdy oryginalnie wyglądał tak http://fabiensanglard.net/Compile_Like_Its_1992/images/working_not_compressed.png
DosBox ma odpowiednią opcję do tego
vi
Materiał nie tłumaczy najważniejszego, po co rozciągali. Skoro panorama lepsza.
"czemu nie robili 4:3" - to też jest wyjaśnione w materiale. Bo jedyna karta graficzna* dostępna na pierwszym w świecie komputerze PC była przeznaczona do pracy biurowej i obsługiwała tylko taki tryb obrazu, wygodny dla pracy biurowej. Dzięki temu pani Zosia w biurze
@archonik: Na ile pamiętam tamte czasy dominował Hercules nieuznawany przez IBM.
Karta była tania i miała spore możliwości na owe czasy.
Cegły się nie kupowało zazwyczaj bo miała niewielkie możliwości a monitory kolorowe były jeszcze drogie mocno wypukłe w porównaniu z monochromatycznymi i dawały po oczach.
A to z 7:30 to bzdura.
Obrazek z prawej powiększony 3x, z lewej 3,2x:
Teraz nie muszą być rozciągane, bo są 16:10 i całkiem ładnie wpasowują się w monitory 16:9 z tylko odrobiną pustej przestrzeni po bokach.
Po drugie, przecież wyraźnie widać, że twój obrazek po lewej jest zniekształcony. Na przykład pociski grubsze z prawej niż z lewej strony. W twoim własnym przykładzie pocisk wylatujący z lufy pana w czerwonym jest kompletnie zniekształcony. Powiększyłem go i dołączam do posta (ten sam obiekt na twoim lewym i prawym screenie).
Prosta matematyka mówi, że bez filtrowania nie da się
Dlatego, w naszym typowo hipotetycznym rozważaniu idealnego rozwiązania musielibyśmy się sporo