Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko268
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin

747

Pod prąd autostradą. Jak unikać, jak się ratować?

Pod prąd autostradą. Jak unikać, jak się ratować?

Przekaz medialny rysuje kierowców jadących pod prąd jako samobójców lub wariatów a każdy "wytrawny szofer" pierwszy rzuciłby w takiego kamieniem. Tymczasem wystarczy prosta pomyłka, by zdrowy człowiek wjechał pod prąd. Warto wiedzieć, jak wyjść z tego żywym.

Juzef
Juzef
z
wykop.pl
dodany: 21.08.2015, 12:29:21
  • #
    polskiedrogi
  • #
    kierowcy
  • #
    prawojazdy
  • #
    motoryzacja
  • 143
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Pod każdą informacją o kierowcy jadącym pod prąd autostradą aż kipi od świętego oburzenia doświadczonych kierowców. W ich mniemaniu trzeba być świeżakiem tydzień po odbiorze prawka albo łysym dziadkiem z astygmatyzmem, żeby źle wjechać na autostradę i (jak im się zdaje) przez kilometry tego nie zauważyć. Słowem: to się zdarza tylko skończonym IDIOTOM! Nie pamiętam, żebym z takich newsów dowiedział się, co należy w tej sytuacji robić.

W poszukiwaniu takich informacji zapuściłem żurawia w niemieckojęzyczną część internetu (w końcu dłużej mają autostrady) i streszczam tutaj com znalazł. Przyczyny wjazdu pod prąd są błahe i może się to zdarzyć każdemu kierowcy, temu w BMW e36 także. Dlatego warto wiedzieć, co robić, gdy już zorientujesz się, że jedziesz pod prąd, a wcale nie zamierzasz zaraz kończyć żywota.



Dlaczego kierowcy jadą pod prąd?

Wjazdowi pod prąd zapobiegają zwykle takie środki:

  • Znak B-2 Zakaz wjazdu wszelkich pojazdów
  • oznakowanie poziome
  • układ drogi, który zazwyczaj znacznie utrudnia nieprawidłowy wjazd (karkołomny kąt skrętu, droga na szerokość jednego pasa)
  • obecność aut jadących daną drogą prawidłowo


Okazuje się, że to nie wystarcza. Czasem to droga i oznakowanie są ułomne a czasem zawodzi człowiek. I nie trzeba wcale mieć niezdiagnozowane -3.0 w każdym oku. W samych Niemczech codziennie pod prąd wjeżdża 8-10 kierowców! (czyli koło 3000 przypadków rocznie). Kończy się to ok. 80 wypadkami i śmiercią kilkunastu osób rocznie. Przyczyny są błahe i dotyczą ludzi zdrowych na ciele i na umyśle:

  • nie dość wyraźne oznakowanie na węzłach lub w czasie remontów
  • nietypowo poprowadzone jezdnie zjazdów/wjazdów, np. na tego typu węźle, gdy jezdnie rozdzielone są wyłącznie oznakowaniem poziomym
  • pomylenie wyjazdów z MOP-u
  • chwila nieuwagi: gadanie przez telefon, zamyślenie, dłubanie przy radiu, cokolwiek
  • złe warunki pogodowe - kiepska widoczność w nocy, w deszczu, śniegu, lub wręcz przeciwnie: oślepienie przez słońce
  • MAŁY RUCH! jedziesz sam w środku nocy pustą drogą, brak jest innych aut stanowiących jakiś punkt odniesienia
  • a nawet minięcie właściwego zjazdu i dosłowne zrealizowanie podawanej przez nawigację komendy "zawróć!"


Oczywiście są też samobójcy, pijani i naćpani oraz tacy z problemami zdrowotnymi, ale jak widać z powyższej listy przyczyn, nie da się na nich zrzucić 100% winy. Rzecz jasna im kierowca bardziej oblatany, tym mniejsza szansa na taką wpadkę, lecz błąd może zdarzyć się każdemu.

Jak łatwo jest wjechać pod prąd

Weźmy sobie S-8, węzeł Gęsia Górka. To pewnie tutaj wjechał pod prąd ten agent w Punto.



Dla kogoś, kto nie czuje układu drogowego takiego ronda, jedyną barierą przed wjazdem pod prąd jest znak B-2, który stoi niemal równolegle do osi jezdni ronda. Nie trzeba się wiele starać, by go przeoczyć nawet w dobrej pogodzie.

Dlatego np. w Austrii stosuje się dodatkowe oznakowanie:

A to z kolei Francja:


Wjechałeś pod prąd - co robić?

Wbrew mniemaniu wyborowych szoferów, o wjechaniu pod prąd kierowca orientuje się dość szybko. To, że dalej jedzie pod prąd wynika z tego, że nie wie co ma robić, bo natychmiast łapie go PANIKA!! Wyobraź sobie, że z naprzeciwka samochody jadą prosto na ciebie z prędkością ponad 200km/h, więc skupiasz się tylko na tym, by uniknąć zderzenia. Ani się zatrzymać, ani zawrócić, po prostu nie wiesz, co robić. Spójrzmy na w/w agenta w Punto na S-8:



Jedzie przyklejony do swojej prawej strony pasa. Czy to wygląda jakby nie wiedział, co się dzieje?

Co w takim razie robić, gdy widzisz, że wjechałeś pod prąd (za ADAC):

  • Zwolnić! Im szybciej jedziesz, tym gorzej w razie zderzenia. Tak w gimnazjum uczyli.
  • Włączyć światła awaryjne
  • Zatrzymać się na pasie rozdziału, czyli po swojej prawej stronie, jak najbliżej barier energochłonnych
  • Z najwyższą ostrożnością wysiąść z auta i natychmiast wejść między bariery energochłonne na pasie rozdziału
  • Oddalić się od auta by nie oberwać w razie ewentualnego zderzenia i wezwać policję, która pomoże bezpiecznie zawrócić (oraz z pewnością wystawi mandat, ale po raz kolejny uda się przeżyć!)


Czego pod żadnym pozorem nie robić, mimo że w panice może przyjść do głowy:

  • NIE próbować ZAWRACAĆ
  • NIE próbować ZJEŻDŻAĆ w poprzek jezdni na PAS AWARYJNY


Takie manewry, nawet przy niewielkim ruchu i zwykle raptem dwóch pasach na polskich autostradach, mogą spowodować karambol.




Dziękuję za uwagę. Konstruktywne rozwinięcie tematu mile widziane.

Treści powiązane (3)

Clarkson już dawno rozwiązał ten problem
Endriu_
z youtu.be
  • 41
Przykład zdradliwego zjazdu, gdzie miał już miejsce wypadek śmiertelny.
konto usunięte
z google.pl
  • 2

Komentarze (143)

najlepsze

zdrapek
zdrapek
zdrapek
21.08.2015, 16:32:27 via Android
  • 106
Prawko miałem jakieś 2 tygodnie. Pod Radomiem wjechałem pod prąd na wiadukt, gdzieś w połowie ślimaka patrzę a tu TIR na czołowe. Zatrzymałem się nie wiedząc co robić, kierowca tira wychamował, zapuścił awaryjne i ustawił się na dwóch pasach abym mógł zawrócić. Kabina aż podskakiwała taką miał ze mnie polewę.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

vanvolf
vanvolf
vanvolf
21.08.2015, 17:44:13 via Android
  • 11
@zdrapek: Tez raz wyjechałem pod prąd.. Może sytuacja nie była niebezpieczna jak u Ciebie ale za to ja miałem widownię znacznie większą! Było to pod kościołem w niedziele i akurat msza się skończyła..
  • Odpowiedz
wawelski5
wawelski5
21.08.2015, 17:55:15
  • 44
wychamował


@zdrapek: Zdecydowanie za wcześnie Ci to prawko dali.
  • Odpowiedz
Arrival
Arrival
21.08.2015, 15:34:02
  • 65
Moim zdaniem kluczowe powinny być tablice na samym ślimaku/wjeździe (widoczne dla tego kto jedzie pod prąd) krzyczące słownie (a nie znakiem) "JEDZIESZ POD PRĄD - STOP!" i dodatkowo niżej po angielsku to samo. W nocy migające, w dzień też duże i widoczne.

Można mówić, że ludzie debile i na znaki nie patrzą, ale gadaniem tego nie zmienimy, a zrobić coś trzeba. Jasny, wielki, wyraźny komunikat i jeździe pod prąd jeszcze na ślimaku
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Arrival
Arrival
21.08.2015, 17:48:19
  • 4
@kajka666: Pół żartem pół serio, to dałoby się zrobić jeszcze szlabany ;) Wcześniej czujka czy ktoś się nie porusza w złym kierunku i zamknięcie ;).
Dobry byłby też "sztuczny" sygnalizator z wiecznie czerwonym światłem, ale tu jest ryzyko, że ktoś po 5 minutach czekania by się wkurzył, olał i pojechał dalej :D
  • Odpowiedz
Arrival
Arrival
21.08.2015, 18:28:51
  • 5
@EliotImperio: Mi tego nie musisz tłumaczyć, ale z jakiegoś powodu takie sytuacje mają miejsce. Zakładam, że ktoś nie ogarnia świata, nie zna znaków itp. Więc można postawić tablice mówiące wprost nie "stop", nie "zakaz wjazdu". Tylko konkretny napis "JEDZIESZ POD PRĄD, ZAWRACAJ!". Już pomijam fakt, czy takie osoby powinny mieć prawo jazdy. Po prostu to się zdarza, szukamy rozwiązań jak temu zapobiegać. Widocznie na poziomie szkolenia i nadawania uprawnień nie
  • Odpowiedz
Sieloo
Sieloo
21.08.2015, 13:20:51
  • 48
Bardzo ciekawy temat i fajnie się czytało, dziwi mnie zupełny brak zainteresowania ze strony wykopu - ale w sumie tu już od dawna dobre rzeczy nie wychodzą z wykopaliska...
  • 20
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

c.....a
c.....a
konto usunięte 21.08.2015, 13:36:58
  • 78
@Sieloo: nie wychodzą, bo wykop już dawno opanowała banda gówniarzy a białkowi i moderacji taki układ pasuje bo większy ruch to większa kasa
  • Odpowiedz
simperium
simperium
21.08.2015, 14:27:51
  • 45
@Sieloo: @cholera_jasna: takie rzeczy nie wychodzą, bo wykopowicze wszystko wiedzą lepiej. Prowadziłem kiedyś dyskusję nt. użycia w PL takich znaków jak w Austrii... i co? A no to: http://www.wykop.pl/link/2698421/#comment-30173129, czyli tradycyjnie: wg wszechwiedzących wypoków tylko debile i idioci wjeżdżają pod prąd i nawet wprowadzanie takich znaków jest całkowicie niepotrzebne.
  • Odpowiedz
paliwoda
paliwoda
21.08.2015, 17:25:39 via Android
  • 34
Dziwne, że porada sugeruje zatrzymać się na swoim prawym pasie, czyli lewym a co za tym idzie najszybszym dla prawidłowo jadących. Przecież w takim przypadku jest dużo większe prawdopodobieństwo wypadku. Nawet biorąc pod uwagę ryzyko zmiany pasa, tak żeby zatrzymać się na prawidłowym awaryjnym, to i tak wydaje się to bezpieczniejsze niż stawianie zapory przeciwko tym, którzy lecą dwie paczki.
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Arrival
Arrival
21.08.2015, 17:51:56
  • 12
@paliwoda: Nie na tym pasie tylko na pasie rozdziału czyli blisko barier. Najczęściej miejsca jest sporo https://goo.gl/SO58Ma ale nawet jeśli jest go dużo mniej, to zwykłe "przytulenie" się do barierek i tak powinno sprawić, że nie będzie cię stało na asfalcie "szybszego" pasa.
  • Odpowiedz
Arrival
Arrival
21.08.2015, 18:27:18
  • 8
@sebek1987: Wtedy kombinujesz inaczej. Generalnie wszystko zależy od sprawności kierowcy. Jeśli w jakiś magiczny sposób znalazłbym się w takiej sytuacji i nie byłoby dużego ruchu to pewnie starałbym się na raz szybko zawrócić i trafić na pas awaryjny, tam już się rozpędzić i z głowy. Ale zakładam, że pod prąd najczęściej wjeżdżają osoby starsze albo kobiety ;). A tu już pojawia się problem bo nawet na 3-pasmowej autostradzie, będzie zawracanie
  • Odpowiedz
p.....1
p.....1
konto usunięte 21.08.2015, 18:04:41
  • 17
MAŁY RUCH! jedziesz sam w środku nocy pustą drogą, brak jest innych aut stanowiących jakiś punkt odniesienia


Hmm... a nie wystarczy spojrzeć się po której stronie są barierki oddzielające kierunki ruchu? Jeżeli mamy je po lewej stronie od kierowcy to wszystko jest ok, jeżeli po prawej to coś jest chyba nie tak...

a nawet minięcie właściwego zjazdu i dosłowne zrealizowanie podawanej przez nawigację komendy "zawróć!"


ŻE CO?! Jeżeli ktoś po usłyszeniu od
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Ilythiiri
Ilythiiri
21.08.2015, 18:13:48
  • 5
Hmm... a nie wystarczy spojrzeć się po której stronie są barierki oddzielające kierunki ruchu? Jeżeli mamy je po lewej stronie od kierowcy to wszystko jest ok, jeżeli po prawej to coś jest chyba nie tak...


@package0x01: Znajdę Ci spokojnie miejsca, gdzie patrzenie na barierki nic nie da, bo w miejscach zjazdów/wjazdów są też za chwilę pasy do zjazdów z autostrady (często wielopasmowe) i masz barierki po obu stronach... a jak
  • Odpowiedz
compas1010
compas1010
compas1010
21.08.2015, 18:30:25
  • 4
@package0x01: Przecież wyraźnie jest napisane że większość kierowców orientuje się natychmiast że wjechało pod prąd. Chodzi głównie o to co zrobić jak już się wjedzie.
  • Odpowiedz
NieMogeSieZarejestrowac
NieMogeSieZarejestrowac
NieMogeSieZarejestrowac
21.08.2015, 18:32:16
  • 12
Ja bym dodał jeszcze jedną, pokrewną kwestie. Często spotyka się cofające samochody na autostradzie i na samych łącznicach ("ślimakach"). Absolutnie nie powinno się tego robić, bo lepiej nadrobić parę kilometrów i "obrócić" się normalnie niż zrobić parking dla ciężarówki w swoim bagażniku.

Znajomy mi kiedyś opowiadał, że jego kierowca "położył" zestaw, żeby nie skasować cofającej na węźle osobówki. Nie każdy by tak zrobił i lepiej zdawać sobie z tego sprawę.
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

hunteroza
hunteroza
hunteroza
21.08.2015, 19:40:50 via Android
  • 6
Cofajacym i awaryjnie hamujacym na autostradach to powinni prawko zabierac, bo kazdy doskonale wie ze nie mozna tego robic. Albo wychodzi buractwo (widziane co raz na yourube ze burak sie msci hamujac) albo januszowatosc (tyle bede jechal ile to paliwa, szybko tu zawroce) - na szczescie powoli sie to zmienia...
  • Odpowiedz
maciek_gi
maciek_gi
21.08.2015, 14:38:12
  • 12
Czego pod żadnym pozorem nie robić, mimo że w panice może przyjść do głowy:

NIE próbować ZAWRACAĆ

NIE próbować ZJEŻDŻAĆ w poprzek jezdni na PAS AWARYJNY


A cofać do zjazdu którym się wjechało? Mi się wydaje że mimo wszystko pas awaryjny to najbezpieczniejsze miejsce i przy mniejszym ruchu można by tam spróbować przeskoczyć.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Tiboo
Tiboo
21.08.2015, 15:09:40
  • 4
A cofać do zjazdu którym się wjechało?


@maciek_gi: Wydaje mi się że to kiepski pomysł. Zjazd zazwyczaj to łuk lub ślimak, więc widoczność jest ograniczona. Pół bidy jeśli to w szczerym polu i widać cię z daleka, ale niejednokrotnie zdarza się, że zjazd jest ulokowany w jakichś krzakach lub lesie, wówczas kierowca jadący prawidłowo ma bardzo mało bardzo czasu na reakcję kiedy ni stąd ni zowąd pojawia się mu pojazd
  • Odpowiedz
jeloo
jeloo
21.08.2015, 18:21:14
  • 11
@Tiboo: Zasadniczo, jeżeli się wjechało pod prąd to powrót w takim przypadku będzie przebiegał już zgodnie z prawidłowym kierunkiem ruchu.
  • Odpowiedz
p.....o
p.....o
konto usunięte 22.08.2015, 00:51:04
  • 6
Nie wyobrażam sobie jakim można być idiotą aby wjechać pod prąd na autostradę, przecież to w większości musi się wiązać z jakimiś dziwnymi manewrami, samo przekraczanie podwójnych ciągłych linii powinno coś mówić tym ludziom. No chyba, że kupują oni prawo jazdy wraz z autem.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

szokal89
szokal89
22.08.2015, 01:00:52 via Android
  • -2

Komentarz usunięty przez moderatora

p.....o
p.....o
konto usunięte 22.08.2015, 01:03:37
  • 7
@szokal89: Nawigacja nie wyłącza myślenia ani tym bardziej patrzenia na drogę.
  • Odpowiedz
kopkop
kopkop
kopkop
21.08.2015, 19:03:36
  • 4
przepis niby dobry... ale i tak zjechałbym na maksa w lewo na "migających" długich+awaryjne i zawrócił.
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

tomeczek11
tomeczek11
21.08.2015, 19:23:02
  • 2
Wystarczy wrzucić wsteczny. Problem rozwiązany.
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • Strona 1 z 3
  • >

Hity

tygodnia

Prezes Naczelnej Izby Lekarskiej odmawia ujawnienia zarobków.
Prezes Naczelnej Izby Lekarskiej odmawia ujawnienia zarobków.
3657

Pokaż 18+

Patologiczni policjanci zmyślili prawo i brutalnie je na mnie egzekwowali!
Patologiczni policjanci zmyślili prawo i brutalnie je na mnie egzekwowali!
3362
Międzynarodowy dzień awarii sprężarki
Międzynarodowy dzień awarii sprężarki
3105
Policja Bieruń wytacza Audytorowi postępowanie i blokuje komentarze
Policja Bieruń wytacza Audytorowi postępowanie i blokuje komentarze
3093
Bezdzietne kobiety powinny później przechodzić na emeryturę - petycja.
2921
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #motoryzacja
  • #kierowcy
  • #wypadek
  • #samochody
  • #prawojazdy
  • #polska
  • #policja
  • #stopcham
  • #prawo
  • #polscykierowcy
  • #ciekawostki
  • #patologiazewsi
  • #patologiazmiasta
  • #wydarzenia
  • #heheszki

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking