Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko172
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
To Znalezisko jest w archiwum

214

Okupacja Lwowa

Artykuł o mieście, które w latach 1340-1945 należało do Polski oraz o stosunku Ukraińców do polskiej historii tego miasta.

Kamil1707
Kamil1707
Kamil1707
z
kresy.pl
dodany: 09.10.2009, 18:07:58
  • #
    polska
  • #
    polityka
  • #
    ukraina
  • #
    euro
  • #
    2012
  • #
    lwow
  • #
    wolyn
  • #
    upa
  • 41
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Komentarze (41)

najlepsze

Machabeusz
Machabeusz
09.10.2009, 19:22:51
  • 28
Kiedyś bogate i dumne, dzisiaj to zapadła dziura z masą żebraków na ulicach. Polski turysta przyjeżdżający do tego miasta może się naprawdę poczuć jak przedstawiciel "bogatego Zachodu". Po co im było to miasto skoro je zwyczajnie zniszczyli? Z czystej złośliwości się go domagali? Ten błąd musi kiedyś zostać naprawiony.
  • 5
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Andronicus
Andronicus
10.10.2009, 12:20:19
  • 14
Nie, Niemcy nie mogą tak powiedzieć o Wrocławiu. Popatrz jaki jest Wrocław- całkiem zadbany, dobrze rządzony, chyba najbardziej "kulturalne miasto" w Polsce. Ludzie chcą tam żyć i mieszkać.

Tymczasem Lwów przed wojną był drugim miastem w Polsce (po Warszawie), pod względem znaczenia kulturalnego i naukowego, a pod względem ludności na trzecim miejscu (po Warszawie i Łodzi).

Wkurzające jest to automatyczne powtarzanie- my Lwów, to Niemcy Wrocław, bo obecny Wrocław nie ustępuje znaczeniem
blgwhi
blgwhi
10.10.2009, 11:34:09
  • 9
Problem w tym, że o ile we Lwowie większość stanowili Polacy, to w jego okolicy już niekoniecznie. Zawsze ktoś byłby na minusie.

Byłe województwo lwowskie pozdrawia.
ZamknijSie
ZamknijSie
09.10.2009, 22:42:38
  • 21
Mam mieszane uczucia odnośnie tego artykułu. Zawiera dużo ciekawych informacji, o których wielu Polaków mogło nie wiedzieć, ale nie podoba mi się zbyt bezpośredni i emocjonalny język oraz styl. Tak nie pisze się artykułów historycznych i ogólnie naukowych.
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

OmeGa1
OmeGa1
10.10.2009, 17:32:48
  • 4
Bo to patriota napisał.

Dzisiaj Polacy nie są tak patriotyczni jak ci sprzed II WS, a szkoda, bo z mentalnością naszych dziadków którzy dzielnie walczyli o Polskę, prawdopodobnie poczynilibyśmy już jakieś kroki w celu odzyskania ziem.
Andronicus
Andronicus
10.10.2009, 13:08:35
  • 1
To prawda- taki emocjonalny ton nie pasuje do historyka. Z drugiej strony jest tam wiele ciekawych informacji o Lwowie i jego historii i chyba autorowi trudno było nad pewnymi aspektami przejść spokojnie.

Ja sam naprawdę, nie potrafię zrozumieć polskiej polityki względem Ukrainy polegającej w zasadzie na "głaskajmy Ukraińców tak mocno, aby nas trochę pokochali a przede wszystkim, aby odciągnąć ich od Rosji". Skutki są widoczne.
Makabrator
Makabrator
Makabrator
09.10.2009, 19:08:45
  • 14
To było nasze.
  • 6
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

PoshPaul
PoshPaul
PoshPaul
09.10.2009, 19:11:00
  • 47
Spokojnie, wprowadzimy w 2012 wojsko przebrane za kibicow i odbierzemy.
jestem_twoim_biologicznym_ojcem
jestem_twoim_biologicznym_ojcem
10.10.2009, 09:39:11
  • 21
jest nasze
L.....Z
L.....Z
konto usunięte 10.10.2009, 12:17:33
  • 10
Nie powtarzaj bzdur Lukaszu, przeanalizuj przynaleznosc narodowa Opola i Wroclawia na przestrzeni wiekow, najdluzej te tereny byly... czeskie. Potem polskie, potem dopiero niemieckie. To jaka tu mowa o odwiecznie niemieckich miastach? I nie porownuj tego do Lwowa ktory przy Polsce byl przez 6 wiekow, a "niepolski" jest dopiero 100 lat.
  • 3
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Andronicus
Andronicus
10.10.2009, 13:28:24
  • 4
Ja także nie pojmuję, skąd się bierze ta legenda o "odwiecznie niemieckich miastach"- skoro Śląsk trafił w ręce państwa niemieckiego dopiero wskutek wojen śląskich z Austrią (a to jest XVIII wiek). W herbach Kłodzka, Bystrzycy Kłodzkiej są czeskie lwy- nie bez powodu. Nie na darmo też Czesi już tuż po I wojnie światowej mieli pomysł "Wielkich Czech"- jak ich ówczesny premier, które to miały obejmować też fragmenty Dolnego Śląska. Nawet po 1945
northrop
northrop
10.10.2009, 12:47:20
  • 2
Nawet w herbie miasta mamy czeskiego lwa.

http://www.nasz.wroclaw.pl/herb/images/herby1.jpg

Hitlerowcy uznali że herb zbyt słowiański (jakie "W" skoro Breslau? Czeski Lew?) i chrześcijański więc go nieco ulepszyli. Zostawili tylko orła i dorzucili mu Krzyż Żelazny (hehe). Pomysł dosyć siermiężny ale ciekawy.
majar
majar
majar
10.10.2009, 13:57:40
  • 2
No cóż - wiele polskich miast zakładanych w XIII wieku było zamieszkanych oryginalnie przez niemieckich osadników (Brześć, Poznań, Toruń, Kraków, Nowy Sącz) i jeszcze w czasach nowożytnych miała wielu takich mieszkańców. Kilka miast zawdzięcza swój największy rozkwit innym narodowościom (Gdańsk, Wrocław). Myślę że warto odrzucić dziewiętnastowieczne przesądy o tym że coś należy wyłącznie do jednej narodowości. Historia nauczyła nas, że wynikają z nich tylko problemy (patrz II wojna światowa). Próbujmy raczej szukać
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

adamu10
adamu10
adamu10
25.05.2010, 09:19:00
  • 0
@majar: Ale Kraków i Poznań nie były założone w XIII wieku. Już dużo wcześniej istniały i w ogóle nie były niemieckie. O matko znowu ktoś próbuje okłamywać historię:(
Machabeusz
Machabeusz
19.10.2009, 19:48:56
  • 0
Gdańsk zawdzięcza swój rozkwit handlu zbożem z Rzeczypospolitej i zależności od niej. Poznań istniał na długo przed przybyciem tam niemieckich osadników.
lukasz_g
lukasz_g
lukasz_g
10.10.2009, 11:33:18
  • 1
Przypomnijmy jeszcze o rdzennie polskich miastach jak Breslau, Danzig, Glogau, , Allenstein . Może puknij się w łeb głąbie piszący takie bzdury o Lwowie - tyle w tym prawdy co w "powrocie do macierzy" dawnych ziem niemieckich. Polska dużo zyskała tracąc ziemię zamieszkałą w większości przez ludność innej narodowości niż polska czyli tereny Litwy, Ukrainy i Białorusi (może by poczytać przedwojenne roczniki statystyczne) a zyskując BOGATE i ZADBANE tereny kosztem wypędzonych niemców
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Andronicus
Andronicus
10.10.2009, 13:22:12
  • 7
A to Cię zmartwię- w małej miejscowości Szack na Ukrainie (tam gdzie KOP obił jednostki Armii Czerwonej) do dziś istnieje jedna asfaltowa droga, którą mieszkańcy nazywają prezydencką. Czemu tak nazywają? Sami za bardzo nie wiedzieli. Prawda okazała się taka, że drogę tą wybudowano, gdyż miał tamtędy jechać prezydent Mościcki. Od tamtego dawnego czasu w miejscowości Szack nikt (!) ani władza sowiecka ani ukraińska nie wybudowała żadnej nowej drogi (tylko lepiła tą wybudowaną
northrop
northrop
10.10.2009, 12:38:36
  • 6
Akurat Olsztyn leżał w Prusach Królewskich - więc do rozbiorów należał do Polski.

Porównanie do ziem odzyskanych nieco chybione - straty terytorialne nie były konsekwencją rozpętania wojny światowej i szaleńczego ludobójstwa a wręcz przeciwnie. Stalin nie zrezygnował z terenów, które w zmowie z Hitlerem odebrał Polsce. Polaków nikt nie pytał czy chcą mieć granice z 1939 czy z 1945.

Ziemie te może były zadbane i bogate ale przed wojną - po wojnie

kgy
kgy
kgy
10.10.2009, 13:12:08
  • 0
Nie znam dobrze historii Lwowa, ale doczytałem do tego miejsca:

we Lwowie w 1656 r. Matka Boska została ogłoszona Królową Polski!; dla osoby wierzącej w Boga jest to fakt bardzo wymowny. Możemy mówić, że Bóg wyraźnie potwierdził tym przynależność Lwowa do Polski!

Κ,urwа co za brednie!
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Grochowiecki
Grochowiecki
10.10.2009, 22:14:51
  • 0
@kgy:

To jest Wykop, tu nie musisz bać się cenzury i możesz śmiało napisać "k$!!a" :)
luk3Z
luk3Z
10.10.2009, 18:35:14
  • -5
Dobrze, że nie czytałem całości.
PoshPaul
PoshPaul
PoshPaul
09.10.2009, 19:10:06
  • -1
Dlaczego Polska po 1989 nie probowala odzyskac tych ziem ?
  • 5
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

sonicool
sonicool
sonicool
10.10.2009, 11:22:42
  • 15
Jak sobie to wyobrazasz? Rownie dobrze mozna by zapytac czemu Niemcy nie zaatakowali nas aby odzyskac swoich ziem.
mourlette
mourlette
mourlette
10.10.2009, 09:32:18
  • 10
przeczytaj, pomysl i odpowiedz sobie sam
lukasz_g
lukasz_g
lukasz_g
10.10.2009, 13:12:11
  • -2
Tak, tak - pokaż mi czecha lub polaka będącego mieszkańcem lub którego przodkowie byli mieszkańcami Wrocławia lub Olsztyna(lub chociaż jego okolic) przed drugą wojną ! Jakie by nie były zniszczenia skoro przyjezdni z kresów do dziś mieszkają w poniemieckich domach. O "ewakuacji" ludności też ględzisz. Pewnie swoje mienie i dobra porzucili dobrowolnie ? Cytat za wikipedią : "Większość niemieckich mieszkańców miasta została przymusowo przesiedlona do radzieckiej strefy okupacyjnej Niemiec. Do Wrocławia natomiast
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

fman
fman
10.10.2009, 11:26:11
  • -8
Tak, zgodnie z logiką artykułu Polska też nie została okupowana bo:

a) pod zaborami wreszcie lepiej się rozwinęła - a przecież "zaborca niszczy i grabi".

b) S. A. Poniatowski samemu abdykował na rzecz Rosji - czyli, jak i tutaj, było wszystko legalnie.
  • 4
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kuzieem
kuzieem
10.10.2009, 14:36:59
  • 3
Minusujecie, a prawdę gada! Niech się który odezwie oponent...
BobMarlej
BobMarlej
BobMarlej
12.03.2010, 22:21:59
  • 1
@fman: Nie wiem, czy Polska lepiej się rozwinęła pod zaborami, a napewno nie tereny z zaboru ruskiego leżące przy granicy z Austrią, np. Zamojszczyzna. Budowa drogi Lublin-Łuck (przez Chełm, Hrubieszów) trwająca od lat 60. XIX wieku musiała zostać wkrótce przerwana wskutek rozporządzenia cara, który zakazał budowy dróg i kolei przy granicy z Austrią (chodziło tu o względy strategiczne na wypadek wojny z Austrią, a także ułatwienie rusyfikacji, aby Polacy nie

Hity

tygodnia

Maja Chwalińska w finale Rolanda Garrosa!!
Maja Chwalińska w finale Rolanda Garrosa!!
3148
Polacy nie chcą dopłacać do artystów. Miażdżące wyniki sondażu
Polacy nie chcą dopłacać do artystów. Miażdżące wyniki sondażu
2963
Deweloper nie dostal zgody na wycinkę starych dębów, więc powyrywał je.
Deweloper nie dostal zgody na wycinkę starych dębów, więc powyrywał je.
2567
Państwo z dykty: Przez błąd urzędnika każą nam dopłacić 700 MILIONÓW do przetargu
Państwo z dykty: Przez błąd urzędnika każą nam dopłacić 700 MILIONÓW do przetargu
2279
Afera w Pszczynie! Koniec darmowych lodów za świadectwo, interweniował rzecznik
Afera w Pszczynie! Koniec darmowych lodów za świadectwo, interweniował rzecznik
2061
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #wydarzenia
  • #ciekawostki
  • #prawo
  • #europa
  • #gospodarka
  • #ekonomia
  • #heheszki
  • #4konserwy
  • #swiat
  • #policja
  • #historia
  • #usa
  • #neuropa
  • #niemcy
  • #warszawa

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking