Wpis z mikrobloga

Fajnie jak ktoś ładuje z FV, ale większość takiej możliwości nie ma.


@Krolik: W Polsce Tesla ma ~1% rynku(src). Nowe auta w Polsce kupuje ok 15% polaków (src). W Polsce jest ok 1.3M instalacji FV.

W Polsce żyje 37,6M ludzi (src). Do daje, jedną instalację na 3,4% mieszkańców, natomiast, z powodu tego, że liczba osób na gospodarstwo domowe wynosi ok 2,4 (src),
  • Odpowiedz
@noisy: tylko że prąd z FV jest długoterminowo droższy niż ceny prądu jakie masz teraz w gniazdku, jeśli się policzy wszystkie koszty razem z amortyzacją i serwisem oraz z kosztami modernizacji sieci. Patrz: ceny prądu w Niemczech i porównaj z cenami we Francji.
  • Odpowiedz
tylko że prąd z FV jest długoterminowo droższy niż ceny prądu jakie masz teraz w gniazdku,


@Krolik: Co ty mówisz? Prąd poprzedniego roku zdrożał 20-30%, prognoza na ten rok jest podobna... A prąd "ze słońca" nadal w tej samej cenie. Dodatkowo cena prądu w kolejnych latach raczej nie będzie spadać.
  • Odpowiedz
@noisy: porównaj sobie koszty energii we Francji (atom) i Niemczech (wiatr, słońce, gaz) i nie gadaj głupot. Prąd drożeje w Polsce właśnie dlatego że coraz więcej prądu mamy z OZE a coraz mniej z węgla oraz zaspaliśmy z atomem o kilka dekad. Plus oczywiście koszty emisji nakładane na producentów energii z węgla. Do tego aby móc korzystać z OZE musimy modernizować muzealną sieć energetyczną, bo już w wielu miejscach instalacjami FV
  • Odpowiedz
@PiotrFr: Łap statsy utraty wartości przez samochody i nie pierdziel głupot, bo to że Tobie się coś wydaje że powinno być inaczej nijak się ma do faktów:

https://www.iseecars.com/cars-that-hold-their-value-study

Samochody elektryczne tracą średnio 50% wartości w tym samym czasie kiedy hybrydy tracą ok 35% (przy czym te lepsiejsze hybrydy japońskie nawet tylko 25%). Dodaj do tego że elektryki są średnio o 20 tys zł droższe oraz o 20% droższe w ubezpieczeniu OC+AC,
  • Odpowiedz
porównaj sobie koszty energii we Francji (atom) i Niemczech (wiatr, słońce, gaz) i nie gadaj głupot.


@Krolik: mylisz korelacje z przyczynowością. Wysokie ceny energii w Niemczech nie wynikają z dużego kosztu OZE, tylko ze zbyt szybkiego zamykania elektrowni atomowych. Jeżeli zapotrzebowanie na prąd wzrasta szybciej niż produkcja prądu, to chodźby nowe elektrownie nic nie kosztowały i produkowały prąd za darmo... to ceny i tak będą rosnąć.

Do tego aby móc korzystać
  • Odpowiedz
@noisy: jak zainstalowanie więcej FV przełoży się na ceny w nocy, kiedy będziesz chciał naładować auto? Nijak.

A im prąd w gniazdku w nocy oraz na publicznych ładowarkach droższy tym bardziej będzie się opłacało jeździć hybrydą a nie elektrykiem. Przy obecnych cenach tankowanie hybrydy już wychodzi nieco taniej niż ładowanie elektryka na ładowarkach.

Oczywiście masz rację że magazyny energii mogą to zmienić. Ale to jest daleka przyszłość. Technologia jeszcze na to
  • Odpowiedz
jak zainstalowanie więcej FV przełoży się na ceny w nocy, kiedy będziesz chciał naładować auto? Nijak.


@Krolik: BATERIE. Przeciętny polak przejeżdża ~25km dziennie. By przejechać te dystans na prądzie wystarczą Ci ok 4-5kWh. To właśnie takiego magazynu energii potrzebuje przeciętny polak, by komplenie nie interesować się cenami energii i wszystko produkować dla siebie.

Technologia jeszcze na to nie pozwala.


Co takiego niby magicznego jest w technologi, którą miliony osób już stosuje
  • Odpowiedz
@noisy:

Przeciętny polak przejeżdża ~25km dziennie


Skąd to wziąłeś?

To właśnie takiego magazynu energii potrzebuje przeciętny polak, by komplenie nie interesować się cenami energii i wszystko produkować dla siebie


Samochód elektryczny to nie jedyny odbiornik energii. Ponadto skąd założenie że codziennie jest bezchmurny dzień? W zimie na nic Ci te 5 kWh jeśli przez kilka tygodni może być szaro buro i FV nie działa.

Ludzie nie kupują Tesli dlatego, że martwią
  • Odpowiedz
skąd to wziąłeś?


@Krolik: dane z 2017r:

https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/art17360571-polacy-jezdza-o-polowe-mniej-niz-dunczycy-czy-austriacy

Polska – 8029 kilometrów rocznie -> 21.99 km / dzień


Dane z 2023: https://mubi.pl/poradniki/sredni-roczny-przebieg-w-polsce-w-europie/

Polska 8607 km/rok -> 23.58 km / dzień


Natomiast, w tym wszystkim musisz wziąć pod uwagę, że to średnia... a zatem istnieje bardzo duża liczba osób, która jeździ mniej... dużo mniej.

Przykładowo w Polsce jest 300 000 programistów (src), z czego spora część pracuje zdalnie kilka dni
  • Odpowiedz
Tesle kupują głównie ludzie którzy chcą się wyróżnić, entuzjaści nowinek technicznych. Do mainstreamu jeszcze daleko. A jakość jest na poziomie Skody.


@Krolik: posługujesz się zasłyszanymi opiniami z internetu. Wersje produkowane w Berlinie i Chinach mają bardzo dobrą jakość. Do tego, niedawno odświeżony model 3, również zyskał na szeroko rozumianej jakości i wykończeniu.

Tesle kupują głównie ludzie którzy chcą się wyróżnić, entuzjaści nowinek technicznych.


Co do tego drugiego to się zgodzę. I
noisy - >Tesle kupują głównie ludzie którzy chcą się wyróżnić, entuzjaści nowinek tec...

źródło: tesla-model-y-sales-news-001

Pobierz
  • Odpowiedz
@noisy: fajna manipulacja z tą sprzedażą. Tesla ma bardzo mało modeli, raptem bodajże 6, z czego aut dla zwykłych ludzi może 2, bo cybertruck czy model S na pewno takimi autami nie są, jeden model może i się sprzedaje lepiej niż inne ale to nie oznacza że Tesle sprzedawały się lepiej niż spaliniaki. Sama Toyota ma kilkanaście popularnych modeli dla ludu a oprócz Toyoty masz jeszcze N innych marek z których
  • Odpowiedz
@noisy:

Natomiast, w tym wszystkim musisz wziąć pod uwagę, że to średnia... a zatem istnieje bardzo duża liczba osób, która jeździ mniej... dużo mniej.


Tego tak nie wolno liczyć. Nie umiesz w statystykę. Średni pokonywany dystans per podróż NIE JEST średnim rocznym podzielonym przez 365 z prostego powodu - ludzie nie jeżdżą samochodami codziennie. Wystarczy że jeżdżą średnio co drugi dzień i już musisz dystans pomnożyć przez dwa. Ale to nie
  • Odpowiedz
@Krolik:

Łap statsy utraty wartości przez samochody i nie pierdziel głupot, bo to że Tobie się coś wydaje że powinno być inaczej nijak się ma do faktów:


Fajnie że wrzucasz coś czego nie rozumiesz. Bez sprawdzania wiedziałem jak jest liczona ta utrata wartości

Average $ Difference from MSRP


Łapiesz czy nie? Jak nie, to odlicz sobie tax credit od MSRP i wtedy przelicz utratę wartości.

20% droższe w ubezpieczeniu OC+AC, to
  • Odpowiedz
@Krolik: i nie wiem gdzie są droższe, ja widzę że są w większości tańsze od swoich odpowiedników, a napewno od segmentu D.
A nawet jeśli są 20 tys droższe, to ponad 2 tys zaoszczędziłem przez ostatnie 3 miesiące ¯\(ツ)/¯
  • Odpowiedz
Tego tak nie wolno liczyć. Nie umiesz w statystykę. Średni pokonywany dystans per podróż NIE JEST średnim rocznym podzielonym przez 365 z prostego powodu - ludzie nie jeżdżą samochodami codziennie. Wystarczy że jeżdżą średnio co drugi dzień i już musisz dystans pomnożyć przez dwa


ale Ty wiesz, że te auta mają większy zasięg niż 25km? Bo wypowiadasz się, tak jakbyś codziennie musiał przejeżdżać Saharę w drodzę do pracy. A choćby nawet tak
  • Odpowiedz
@noisy: przecież to Ty zrobiłeś założenie że 25 km. I nie dyskutujemy o zasięgu tylko o tym ile trzeba auto doładować po podróży. Jeśli ktoś pojedzie jednego dnia 50 km a nie 25 to już nie starczy mu energii w magazynie na doładowanie auta do pełna w nocy. Dlatego potrzebujesz większego magazynu. Ponadto dojdzie jeszcze zasilanie pompy ciepła oraz wszystkich odbiorników i okaże się że i 20 kWh to mało. Sprawdź
  • Odpowiedz
  • 0
przecież to Ty zrobiłeś założenie że 25 km. I nie dyskutujemy o zasięgu tylko o tym ile trzeba auto doładować po podróży. Jeśli ktoś pojedzie jednego dnia 50 km a nie 25 to już nie starczy mu energii w magazynie na doładowanie auta do pełna w nocy.


()

Ty tak na serio? Jeżeli jednego dnia przejedzie 100km, a kolejne 3 dni nic... to fakt, z magazynu energii mu
  • Odpowiedz