Wpis z mikrobloga

Minęły 4 tygodnie z Twingo. Czas na podsumowanie kosztów, ale postanowiłem napisać też parę słów o aucie, bo nigdy nie było dostępne w Polsce.
Generalnie to samo co Smart EQ, poza większą o 4 kWh baterią. Trochę danych:
Moc 82 KM
Waga ok 1100 kg
Bateria 21.4 kWh netto
Ładowanie tylko AC 22 kw.
Wiadomo jakie generalnie są wady i zalety (a właściwie specyfika) aut segmentu A.
Jest to wersja Techno, wyżej jest tylko Urban Night (którą wziąłbym dla siebie ale może być tylko biały albo czarny).
W tym budżecie był brany pod uwagę razem z Dacią Spring. Ale tu nawet nie ma porównania.

Z plusów: mega zwrotność, 8.5 metra średnicy zawracania. Dla kogoś jeżdżącego od 15 lat Alfami to szok, że można zawrócić na ulicy.
Bagażnik mały ale przez silnik pod podłogą jest wysoko. Dla mnie to plus, bo po nic się nie trzeba nawet pochylać. A zmieści kilka bagietek
Zaskakująco dynamiczny, do tego fajnie nie prowadzi przez umieszczenie baterii i utwardzenie zawieszenia.
Nie ma wad spalinowego Twingo, czyli hałasu od silnika i podgrzewania bagażnika.
Niskie zużycie. Nie wiem ile może zużyć w mieście, niedługo to sprawdzę. Średnie mam 11.2 kWh w kręceniu się po okolicy (drogi powiatowe), przy czym ja zawsze mam jednocyfrowe a żona 14.
Generalnie przy takiej codziennej jeździe te 180-200 km na baterii.

Z wad mam dwie:
Szum od słupka A powyżej 80-90 km/h (też urok segmentu)
Skakanie na progach zwalniających. Krótki rozstaw osi i wyższa masa sprawiają, że przy szybszym przejeździe 4 koła odrywają się od ziemi.

Teraz koszty:
Zrobione w tym czasie 1200 km.
Koszt ładowania w domu ~20€
Ubezpieczenie OC+AC 26€ (na żonę, 25% zniżki)
Rata leasingu z serwisem 75€ (gdyby nie dopłaty było by pewnie ~100€ więcej)
Razem miesiąc 121€ (221€)
100 km = 10€ (18€)
W nawiasach moje szacunki bez dotacji.
Dla porównania stary samochód w tym samym okresie:
Paliwo 170€
Ubezpieczenie OC 41€
Serwis ???

#motoryzacja #samochodyelektryczne #renault
PiotrFr - Minęły 4 tygodnie z Twingo. Czas na podsumowanie kosztów, ale postanowiłem ...

źródło: temp_file6099907782486472205

Pobierz
  • 109
@stayplation: Widzę, że się zorientowałeś w przeciwieństwie do głąbów, którzy cię zaplusowali xD

Do kosztów dolicz jeszcze choćby przeglądy, drobne naprawy (uśrednione) i samą cenę za jaką kupiłeś swoje auto.

BTW 1000zł to ty płacisz za OC, a mirek ma jeszcze AC ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Wyjdzie grubo powyżej 50zł. Sam rata za auto (w postaci podzielenia 50% wartości na 36 miesięcy) wyjdzie ci więcej ( ͡
@stayplation:

Do tego patrząc na realia kraju, w którym żyjemy to nie- większość energii nie pochodzi ze źródeł odnawialnych


Ale w 6 lat udział węgla spadł z 87 do 63% przy totalnie niesprzyjającej polityce rządu. A jest dopiero kilkadziesiąt tysięcy EV w Polsce. Zanim będzie chociaż milion to węgiel będzie w mniejszości
@cwlmod: skomentowałem od niechcenia zamiast pracować, a tu się burza zrobiła- ładne zaskoczenie :P
A tu za to ja Cię zaskoczę. Zniżki swoje robią i wychodzi OC+AC za ~1100zł ;)

Przeglądy trzeba liczyć w przypadku każdego typu aut. Co do drobnych napraw to już różnica oczywista przy aucie używanym vs wynajem takiego nowego. Cena też wiadomo. Przy tej dyskusji to można by niejedno piwo strzelić i nie dojśc do porozumienia ;)
Widzimy ile kosztują samochody, widzimy ile kosztują w porównaniu do nich elektryki.


@stayplation: No właśnie rzecz w tym, że ev tak potaniały, że zaczynają konkurować ze spalinówkami ceną (choć co prawda w wyższych segmentach).

Przeglądy trzeba liczyć w przypadku każdego typu aut.>

I te 10euro też je obejmują, bo jest pakiet serwisowy :D

skomentowałem od niechcenia zamiast pracować, a tu się burza zrobiła- ładne zaskoczenie :P

Eee tam. Źle coś zrozumiałeś
@stayplation:

Widzimy ile kosztują samochody, widzimy ile kosztują w porównaniu do nich elektryki.


Ale to już się zmieniło. W Polsce jeszcze ciągle beton, bo elektryki to fanaberia a nowe auto jest w leasing na jdg, więc można je sprzedawać drożej. Regularnie wrzucam różnice cen i generalnie oscyluje w okolicach 20%. Rekord pobiła Toyota, która swojego BZ4X sprzedaje we Francji za ~150k PLN a w Polsce za 250
Skakanie na progach zwalniających. Krótki rozstaw osi i wyższa masa sprawiają, że przy szybszym przejeździe 4 koła odrywają się od ziemi.


@PiotrFr: może warto założyć opony o wyższym profilu? mogłoby zniwelować w jakimś stopniu ten efekt.
@cwlmod: no właśnie konkurencja przy wyższych segmentach. Jeśli mowa o nowych (lub max 3 letnich) to jednak są to koszty na które większość społeczeństwa wciąż nie może sobie pozwolić. Jeśli chodzi o rynek używanych aut to jako elektryki w świadomości ludzi jest toyota prius i nic więcej. Za jakieś 5 lat rynek używek będzie zalany VW ID3, fiatami e500 i tym podobnymi. Zacznie być wybór również dla tych mniej zamożnych i
@PiotrFr: wygląda tragicznie, mocy mało, szybko tym nie pojedziesz, drogi się nie trzyma, jest produktem dziwnej wymuszonej mody na wtyczki w samochodach. Na pewno średnica skrętu nie jest powodem, żeby z alfy przesiadać się na to coś. Dziwne, myślałem, że kierowcy alf mają gust. Chyba, że to auto to jakiś eksperyment albo trzecie auto w garażu do tłuczenia się po mieście to spoko, szanuję
@beerman:

mocy mało


Czy ja wiem, na mieście jest wolniejszy tylko od motocykli ( ͡° ͜ʖ ͡°)

drogi się nie trzyma


Nie jeździłeś widzę. Jedno z szybszych aut w teście łosia.

Na pewno średnica skrętu nie jest powodem, żeby z alfy przesiadać się na to coś


Dlaczego? To auto do śmigania na codzień, zawieźć dzieciaki do szkoły, do piekarni czy gdzie tam. Nie robię tym tras. Od
@PiotrFr: Fajne zużycie 11kWh. ZOE ma w okolicy 18kWh. Przy obecnych cenach za kWh w Polsce wychodzi 11kWh*1,11zł=12,21zł na 100km xD Ale gruzowcy i tak będą wymyślać, jakie to elektryki są #!$%@? i do niczego się nie nadają xD A to są po prostu zajebiste samochody do jazdy wokół komina i jak ktoś robi mniej niż 100km dziennie to innego samochodu nie potrzebuje. Na długie trasy zawsze można mieć drugi samochód
@cwlmod gówniany recykling ogniw za 10 lat


@Vahn: gówniany recykling? Czytałeś coś w ogóle na ten temat? Już teraz są firmy, które odzyskują 95% metali (m.in.: lit, kobalt, nikiel i miedź) ze zużytych baterii i mają z tego bardzo dobry pieniądz. Kwestia czasu zanim pojawi się ich więcej.

Prąd też z nieba nie spada więc żadna to ekologia.


Sęk w tym, że ten prąd ma być w przyszłości pozyskiwany z atomu