Wpis z mikrobloga

Miałem odpocząć chwilę od tematu CPK, ale przeczytałem coś co mnie zmroziło.

Pomysły na zastąpienie CPK "4 lotniskami wokół Warszawy" to jest sabotaż. Sabotaż LOTu, polskiego rynku lotnictwa i Polski.

Gdybym miał wymyślić plan jak zaorać polskie lotniska i LOT to właśnie to bym zaproponował - rozdrobnienie.

Wiecie czemu urząd antymonopolowy może nakazać rozdzielenie firm? Bo to te firmy OSŁABIA. A jakbyśmy nazwali kogoś kto nakazuje podzielić firmę na 4 części konkurujące ze sobą?

Od lat budujemy wszystko wielkie - nie w Polsce, na świecie - wielkie firmy, wielkie hale, wielkie lotniska, wielkie magazyny, wielkie serwerownie, wielkie szpitale. Czemu? Bo to daje efekt skali - optymalizację operacyjną i chociaż częściowe rozwiązanie problemu braku wykwalifikowanej kadry. Trzeba mniej informatyków, mniej obsługi, mniej pracowników ochrony i służb sprzątających.

Jak więc nazwać kogoś, kto proponuje rozbić jedno, supernowoczesne lotnisko, zaprojektowane do optymalizacji ruchu lotniczego, potoków ludzi, obsługi i automatyzacji logistyki, na prowizorkę z zapychaniem na siłę nienadających się do tego lotnisk jak te w Radomiu czy Modlinie?

Konsolidacja to nie jest wymysł, to jest w dzisiejszych czasach MUS. Natomiast sygnały dotyczące CPK są takie, że PO planuje zatrzymać CPK i skupić się na rozbudowie 4 lotnisk.

Wyobraźcie sobie, ze macie 4 małe magazyny w 4 rożnych miastach, oddalonych od siebie o 40km, 110km i 90km. I to w najlepszej sytuacji, bo taki Modlin-Radom to ponad 120km. W jednym możecie dobudować piętro, w drugim postawić namiot, w trzecim odremontować piwnicę, a w czwartym nic. No i tak sobie robicie prowizorkę, potrzebujecie do każdego magazynu wózków widłowych, ubezpieczenia, dostaw prądu i gazu, ochrony, prezesów, dyrektorów, sekretarek, etc, itp. Wasi pracownicy muszą jeździć pomiędzy tymi magazynami, informatycy krążyć w kółko, a ten super-drogi pan od serwisu tego super-drogiego urządzenia nie ma do przejścia 5m, a 90km. No i sobie przecież policzy, za darmo tego nie robi. Pieniądze wesoło płoną w kominku.

A wszystko po to, aby tylko opóźnić nieuniknione, za to blokując możliwość rozwoju, bo do rozwoju potrzebna jest przestrzeń - w tym wypadku, magazynowa. A jeśli chcemy rywalizować z największymi - doskonałość operacyjna (to takie pojęcie z teorii zarządzania, jedna z 3 która może decydować o sukcesie firmy). Nie da się rozwijać jeśli twoje zasoby są na styk, zawsze musi być rezerwa na nowe kontrakty, nowe zlecenie, nowe okazję. Nie da się rozwijać jak lotnisko na którym operujesz buduje nową bramkę nie tam gdzie chcesz, a tam gdzie znajdziesz miejsce - np. po drugiej stronie lotniska.

To jest również dodatkowa pułapka - koszty operacyjne takich 4 lotnisk będą gigantyczne, co będzie uniemożliwiało de facto dalszy rozwój, oraz utrudni wycofanie się z inwestycji, bo wszystko będzie przepalane na codziennie używanie. Ot - "sami widzicie, lotnisko ledwo zarabia, po co je rozbudowywać?", "LOT ledwo wychodzi na swoje, nie stać go na rozwój, może go sprzedajmy, póki jest czas?"

Ja naprawdę nie chcę używać ostrych słów, ale trudno się powstrzymać - czemu polski rząd wprost mówi, że zamierza zabić polski ruch lotniczy i LOT?

A co najgorsze jest to, że to projekt totalnej bylejakości - byle wepchnąć, dopchać kolanem. Byleby mieć z głowy na 10 lat. Zero myślenia co będzie za 30-40 lat. Zapcha się? No zapcha, ale za 10 lat, to już nie ich problem. Jak można tak sobie ukochać bylejakość?

A teraz konkrety. Posłużę się tu po części artykułem Filipa Lamańskiego.

Modlin?
- Ma 3,5mln, maks rozbudowa do 10mln. Bez cargo (za krótki pas, trzeba by zbudować nowy);
- obecna struktura hali przylotów wymusza właściwie wyburzenie i budowę od nowa, gdyby miał być uzupełnieniem dla Okęcia;
- położony daleko od szlaków transportowych;
- graniczy z obszarami chronionymi;
- na loty z lotniska właściwie monopol ma Ryanair (dlatego z dystansem podchodźcie do krytyki CPK przez szefa tej firmy);
- najważniejsze - bardzo częste mgły! Na tyle częste, że nie pozwalają one na operacje 24/7;

Radom?
- 3mln, maks 9mln;
- oddalony o 100km od Okęcia;
- nie jest dostosowany do bycia hubem;
- duża odległość od szlaków transportowych

Łódź?
- żart, 180k pasażerów rocznie (!), "za 5 lat 1mln" (ta, jasne);
- prawie 120km od Okęcia;

Okęcie:
- w tym roku ponad 19mln pasażerów, maksymalna pojemność ~21mln;
- po zbudowaniu nowego terminala - maks pojemność 29mln (czyli +8mln);
- rozbudowa Okęcia wymaga budowy tunelu za wiele mld w miejscu drogi, dopiero to pozwoli budować nowy terminal, jaki to ma mieć sens, jeśli SP ma wydać na całe CPK kilkanaście mld, a resztę pokryją inwestorzy prywatni? #!$%@?ąc od tego, że taka prowizorka nie pozwoli na optymalizację ruchu na lotnisku.
- już w 2018 w godzinach 16-18 brakowało slotów;
- decyzje środowiskowe ograniczające loty nocne;
- brak dobrych połączeń kolejowych;

Tak więc po wydaniu kolejnych przynajmniej kilkunastu mld (czyli de facto tyle co na CPK) uzyskujemy patologiczny, czterolotniskowy system, który będzie za mały już w chwili ukończenia i rozwali LOT. Nawet maksymalna rozbudowa zwiększy przepustowość tych 4 lotnisk z obecnych 28mln do 48mln, kiedy samo CPK ma w 2035 obsługiwać blisko 40mln.

No ale wtedy będzie można powiedzieć - "no sami widzicie, zbudowaliśmy 4 lotniska, a ci ludzie nie chcą latać". No i jeszcze kluczowa rzecz - takie rozwiązanie daje kompletnie zerowe szanse na znaczące przejęcie ruchu cargo do CEE. Kto wybierze regionalne lotnisko z podstawową infrastrukturą? Nikt.

Tak więc zamiast CPK które zwróci się w 12 lat z samych podatków i które w 80% sfinansują prywatni inwestorzy (3 chętnych w finalnym etapie), a dodatkowo da bodziec rozwojowy LOTu, proponują nam prowizorkę i bylejakość. Do tego taką która się nie zwróci, bo nie będzie wzrostu ruchu cargo, ani żaden prywatny inwestor tego nie sfinansuje, więc SP w całości będzie musiało pokryć te koszty. No i rozwali LOT.

Jak nazwać taki sabotaż? Co za idioci podpowiadają takie rozwiązania? Co wam ta biedna Polska uczyniła?

#cpk #polityka

https://twitter.com/sjanus_pl/status/1716495004275736769?t=o3nWsywkf08pC3j6-1V5EQ&s=19
Pobierz Quzin - Miałem odpocząć chwilę od tematu CPK, ale przeczytałem coś co mnie zmroziło.
...
źródło: 20231023_210151
  • 55
Lotniska w Łodzi i Radomiu też miały być świetnymi pomysłami. Jak się skończyło to widać, lecą wyłącznie na kroplówce. Co ciekawe bardzo pozytywnie o łódzkim lotnisku raportowała firma Ernst & Young, która teraz jest cytowana w narracji pro-CPK ( ͡º ͜ʖ͡º)

Super wydane pieniądze, tak będzie, nie zmyślam.
na sprawy ważne patrzą przez pryzmat dekad


@kompek: no chyba że mówimy o drukowaniu piniążka. Kto by się jakimś tam kacem przejmowałem po takiej zajebistej imprezie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Quzin: kompletnie się nie zgadzam.

Po pierwsze - CPK miałoby sens tylko wówczas, gdyby Lot był znaczącym graczem na europejskim rynku. Tak nie jest i nigdy nie będzie - ten dziwny, nieefektywnie zarządzany twór nie ma szans nawet z low costami na własnym podwórku, a tylko mrzonkami można nazwać zapowiedzi rywalizacji z silnymi, skonsolidowanymi grupami w Europie.

Po drugie - dla aglomeracji warszawskiej najbardziej rozsądna byłaby rozbudowa WMI i przeniesienie tam
@Quzin: post pisany pod sporym wpływem emocji i dużo bzdur.
Czy ty kiedykolwiek byłeś na Okęciu, pisząc o słabych połączeniach kolejowych?xD
Okęcie ma 1 plus przeważający nad Cpk - nie jest na zadupiu.

Poza tym rozbudowa 4 osobnych lotnisk może wymusic konkurencję pomiędzy nimi, co nie jest takie głupie. Zbyt wiele rzeczy jest centralizowanych pod Warszawę
@Quzin: pozwolę sobie zadać dwa pytania:

1. Dlaczego, skoro takie pieniądze latają nam nad głowami, do tej pory żadnej inne lotnisko choć w części nie wykorzystało potencjału cargo? Naprawdę trzeba budować tysiące km linii kolejowych od zera i nowe lotnisko? Nie można wykorzystać i przystosować wspomnianej już Łodzi lub Katowic?
2. Po co KDP jest ciągnięta pod to lotnisko? Na pewno nie pod cargo. Pierwotnie projekt miał po prostu łączyć największe
Po pierwsze - CPK miałoby sens tylko wówczas, gdyby Lot był znaczącym graczem na europejskim rynku. Tak nie jest i nigdy nie będzie - ten dziwny, nieefektywnie zarządzany twór nie ma szans nawet z low costami na własnym podwórku, a tylko mrzonkami można nazwać zapowiedzi rywalizacji z silnymi, skonsolidowanymi grupami w Europie.


@y0ss4r14n: LOTowi potrzebny jest hub aby stać się wielkim graczem. Twoje słowa brzmią jak jakiś kompleks. W 2010 też
@Quzin: sama fuzja w teorii moze mogla miec sens, ale to w jakiej desperacji tego dokonano pod presja KE przyczynilo sie do strat i co najgorsze opylono udzialy w infrastrukturze krytycznej sojusznikom Putina (Wegry, Arabia Saudyjska) i to znacznie ponizej ceny rynkowej
https://demagog.org.pl/obietnice/fuzja-orlenu-i-lotosu-obietnice-pis/
https://oko.press/orlen-lotos-sprzedaz-amerykanie-unimot

Nie mowie juz o wykorzystywaniu Orlenu do polityki na wzor Gazpromu i MOLu i ze chodzilo o to by narodowy czempion dotowal partyjna propagande
jakieś argumenty przeciw CPK czy po prostu powtarzasz po innych


@Quzin: wszystkie wyliczenia odnośnie CPK są z dupy, mamy kosę z Rosją, ich przestrzeń powietrzna jest dla nas zamknięta i nie tylko dla nas, loty wschód-zachód są teraz realizowanie głównie trasami południowymi przez np. Emiraty Arabskie, lot przez Polskę jest nieopłacalny, oznacza większe koszty itd. A sytuacja z Rosją może trwać kolejne dekady.
hahah te wykopki walczące z CPK xD nie da się i #!$%@?, nie wytrzymamy konkurencji, nie damy rady. umysł chłopa pańszczyźnianego xD #!$%@? z opiniami ekspertów, CPK do zaorania bo "pisowski".

właśnie dlatego PiS wygrał 8 lat temu i wygra za 4 lata. wokalna część liberałów to imposybiliści pozbawieni ambicji. Polacy zasługują na więcej
@Quzin: Nie widzę za bardzo tego dobrego zarządzania, a z tymi zyskami… papier wszystko przyjmie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Stosunek osób zatrudnionych w biurze w porównaniu do personelu latającego jest zbliżony do stosunku między związkowcami a górnikami pracującymi pod ziemią w kopalniach. Z resztą o jakim zatrudnieniu możemy mówić, jeśli wszyscy są na b2b?

Brak własnego majątku - wszystko jest wynajmowane (nieruchomości) lub leasingowane (samoloty), co generuje
@Quzin:

Wiecie czemu urząd antymonopolowy może nakazać rozdzielenie firm? Bo to te firmy OSŁABIA. A jakbyśmy nazwali kogoś kto nakazuje podzielić firmę na 4 części konkurujące ze sobą?


Najgorsza analogia, jaką przeczytałem w tym roku xD

Dlaczego te lotniska miałyby ze sobą konkurować skoro byłyby państwowe? Stacje Lotosu stały obok Orlenu? Enea działa tam gdzie Tauron? Co to za bzdury.