Wpis z mikrobloga

"Stacja ładowania" dla elektryków na parkingu dworca kolejowego w Narbonne.
Uprzedzając, świetny pomysł. Koszt zerowy w porównaniu do normalnych ładowarek, które i tak nie miałby sensu, bo jak ktoś zostawia auto na parkingu, to i tak za szybko nie wraca. Do tego ładowanie za darmo. Dobre zwłaszcza dla pluginów, które i tak się wolno lądują, a przy normalnych ładowarkach trzeba wtedy płacić krocie

#samochodyelektryczne #samochody #motoryzacja
PiotrFr - "Stacja ładowania" dla elektryków na parkingu dworca kolejowego w Narbonne....

źródło: IMG_20230227_132852

Pobierz
  • 32
@s---k: i tak korzystasz z parkingu.
Zresztą nie o to chodzi. Rozważne robienie infrastruktury. Lepiej napierdzielić takich gniazdek, niż dać dwie ładowarki, z których nikt nie skorzysta
@s---k: Ale z takiego gniazdka nie za wiele pociągniesz, więc koszt dla stacji też minimalny. Z tego wyciągniesz może 2-3kW.
Z drugiej strony na takim gniazdku są większe straty. Samochód jest dłużej włączony i zużywa np. 200W. Jak watów jest 2500 to już jest pokaźna część. Lepiej ładować się tak szybko jak się da na AC, zazwyczaj 7kW dla hybryd albo 11kW dla bateryjnych. Dla baterii to i tak jest minimalny
Z tego wyciągniesz może 2-3kW.


@Yelonek: gniazdo 16A przy 230VAC daje Ci 3 680W, chyba że zamontowany jest ogranicznik.

Przez 8h (w sumie trzeba liczyć z 10, skoro zostawiasz auto na parkingu obok dworca) to masz 36,8 kW. Średnie zużycie energii na samochód elektryczny wg google to 20kWh. Czyli jakieś ~175 km.
@s---k: Tak, ale takie gniazdko długotrwale można obciążyć na 13A. 16A jest na krótki czas.
Dla Model 3 to jest 3% baterii na godzinę. 11kW to 13%/godz. Dziennie zużywam 16(chłodno)-20%(zimno) na około 60km.

Moim zdaniem jeśli dasz dostęp do 11kW (czyli 16A gniazdo trójfazowe) to nie będzie wiele większego zużycia prądu. Będą ładować tyle ile przejeżdżają dziennie. I tak będą mieli ustawiony limit ładowania na 50-80%. Po prostu szybciej się naładują
@Yelonek:

Dla Model 3 to jest 3% baterii na godzinę. 11kW to 13%/godz. Dziennie zużywam 16(chłodno)-20%(zimno) na około 60km.

Ale jeśli dojeżdżasz na dworzec i dalej jedziesz do pracy pociągiem to ładowanie te 2-3kw wystarczy na powrót.
Tu chodzi bardziej o ludzi jeżdżących autami z zasięgiem 200km i mniejszym, którzy nie mogą obrócić na ładowaniu w domu
Ale też zachęcenie do ładowania pług in
@PiotrFr: Dla BEV to się praktycznie nie opłaca wyciągać kabla. :D Chyba, że nie masz żadnego ładowania w domu. Ryzyko, że ktoś buchnie Ci adapter jest, a zysk minimalny. Kabel type 2 przynajmniej się zatrzaskuje w stacji, że nie można go wyciągnąć. Takie gniazdko tego nie ma. Chociaż nie słyszałem o kradzieżach to trochę bym się cykał. Z drugiej strony gdybym miał takie na parkingu pod blokiem to codziennie miałbym pełną
@Yelonek:

Z drugiej strony gdybym miał takie na parkingu pod blokiem to codziennie miałbym pełną baterię.

No właśnie. Zamiast jednej ładowarki np 50kw można dać 15 takich gniazdek (moc ta sama) i do codziennego użytku wystarczy. I nie trzeba pamiętać, żeby zabrać auto spod ładowarki, bo kasa za postój leci.