Wpis z mikrobloga

Jestem programistą od zawsze pracującym na umowę.zlecenie, w styczniu chcę założyć działalność i nawiązać b2b z moim obecnym pracodawcą, gdyż poza pracą chcę rozkręcić również inne pomysły.
Jak ugryźć temat? Nasłuchałem się już i naczytałem, wiem mniej więcej co i jak, jakie są podatki (nadal nie wiem który wybrać). Czy potencjalny księgowy pomoże mi także zadecydować jaką formę opodatkowania wybrać itd? A może w przypadki programisty jest jedna zasada na to, jak na działalności wyjść najlepiej? Zarobki z b2b szacuję mniej więcej na 12-13k, z pozostałych biznesów myślę że na start koło 1-2k będę wyciągał. Będę wdzięczny za wskazówki. #programowanie #programista15k #b2b #jdg
  • 26
Czy potencjalny księgowy pomoże mi także zadecydować jaką formę opodatkowania wybrać itd?


@jak_najbardziej: W zasadzie powinien. Ale i tak chyba najbardziej opłacał ci się będzie (obecnie) ryczałt (8,5% do maks. 12%, zależnie od faktycznie wykonywanych czynności... bo pamiętaj, że każdą fakturę, a nawet pozycję faktury, powinieneś formalnie klasyfikować oddzielnie, niezależnie od tego, że wszystkie mogą być do jednej umowy: umowa przewiduje najczęściej kilka rodzajów czynności, które mogą się "łapać" do innych
na ryczałcie nie ma "kupowania na firmę", tak?


@jak_najbardziej: Ściśle: nie ma kosztów uzyskania przychodów (dlatego nazywa się to ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych). Przy tej skali dochodów, co podałeś, będziesz jednak musiał zarejestrować się jako VAT-owiec (jeśli nie podnieśli ostatnio limitów, bo nie śledziłem tematu... tak czy inaczej sam kontrahent będzie często chciał, żebyś był VAT-owcem). A jeśli nim jesteś, masz prawo odliczyć VAT od tego, co nabywasz w związku z
@jak_najbardziej: ale preferencyjnego zus tak nie dostaniesz, sprawdź zasady jakie są teraz. I nikogo numer roku nie obchodzi tylko czy minęło bodajże 16 miesięcy od ostatniej umowy. Ale tak jak mówię za moich czasów to się jeszcze zwało mały zus i kilka razy to zaostrzali po drodze.