Wpis z mikrobloga

4 lata temu Mercedes twierdził że Semi nie jest możliwa, bo będzie łamała prawa fizyki

“If Tesla really delivers on this promise, we’ll obviously buy two trucks — one to take apart and one to test because if that happens, something has passed us by. But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California.”


Jest możliwa. 80k funtów, 500 mil. Idioci pieprzą farmazony, karawana jedzie dalej. Teraz sobie kupią dwie i rozbiorą ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#tesla #spacex #elonmusk #samochody
timechain - 4 lata temu Mercedes twierdził że Semi nie jest możliwa, bo będzie łamała...
  • 53
to obaj technologie GAN


@archerr0: Czytałem, że GAN nie jest już takim dużym przeskokiem jak Si -> SiC. To jest raczej inny segment: https://www.powerelectronicsnews.com/the-difference-between-gan-and-sic-transistors/

Główna zaleta to mniejsza pojemność czyli większe częstotliwości przełączania więc fajne do zastosowań RF. Ale za to mniejsza moc, więc falowniki będą chyba przez SiC obsługiwane.

Przy okazji, w Teslach ładowanie DC jest bez udziału elektroniki mocy po stronie samochodu. Kabelek jest podłączony bezpośrednio do akumulatora (przez
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@kwanty: na ten moment masz rację, że GANy stosowane są raczej w mniejszych mocach głównie ze względu na niskie napięcie pracy. Ale już pojawiają się GANy na 600V (gdzieś mi mignął kiedyś jakiś referencje design nawet). Więc kto wie jak technologia się rozwinie.

W każdym aucie ładowanie DC jest bez udziału energoelektroniki na pojeździe bo właśnie po to powstało ładowanie DC, żeby zwiększyć moc i szybkość ładowania. Energoelektronika w stojącej ładowarce
Nie to po prostu sztuczny hype na elektryki


@MrNeko: Automoto obecnie powtarza cykl wyparcia który widzieliśmy już przy telefonach komórkowych (jak startowało Apple), aparatach cyfrowych (Kodak był pionierem w CCD) i kilku innych rewolucjach technologicznych. Reakcje "legacy" są mniej więcej takie:

1. śmiech, kpina, poniżanie
2. nikt tego nie kupi - dziwne/drogie/nikt tego nie używa
3. nie da się tego wyprodukować
4. nie da się tego wyprodukować i zarobić
5. to
@kwanty:

1. Gdzie jest infrastruktura do ładowania tylu samochodów?
2. Pokaż mi jak zrobisz taką infrastrukturę w mieście w blokach
2. Niski zasięg długie ładowanie
1. Gdzie jest infrastruktura do ładowania tylu samochodów?


@MrNeko: dlaczego wy zawsze jesteście tacy ograniczeni? Przecież samochody elektryczne nie zastąpią spalinówek w jednym momencie, tylko to będzie długi proces.
Zużycie energii przez ludzkość rośnie bez przerwy bardzo szybko i jakoś dajemy radę modyfikować infrastrukturę.
Samochody będą ładowane głównie w nocy, czyli wtedy kiedy jest nadpodaz energii a sieć jest odciążona.

2. Pokaż mi jak zrobisz taką infrastrukturę w mieście w blokach
Pobierz timechain - > 1. Gdzie jest infrastruktura do ładowania tylu samochodów?

@MrNeko: ...
źródło: comment_1670083442y3H0wEf396jSSe0TPoSt4b.jpg
pomyśl że oni się boją przejścia na elektryki do 2035 roku. Boja się że nie dadzą rady przestawić się w ciągu 13 lat!


@timechain: Jak się będą zachowywać tak jak do tej pory to za 13 lat z tych firm pozostaną tylko... znaczki na masce. Tesla (albo jakiś innych Chińczyk) będzie sprzedawał swój samochód z nalepką Fiat, Peugot a może nawet BMW...

Tak sobie policzyłem, że jeżeli tesla będzie rosnąć +50%
1. Gdzie jest infrastruktura do ładowania tylu samochodów?

2. Pokaż mi jak zrobisz taką infrastrukturę w mieście w blokach

2. Niski zasięg długie ładowanie


@MrNeko: Czyli mentalnie jesteś na 3 punkcie listy którą napisałem :-) Jeżeli masz choć krztę dystansu do siebie to zastanów się co robią te miliony ludzi kupujących elektryki. Płącą kupę kasy i potem je w garażu trzymają bo nie ma infrastruktury? A co można powiedzieć o
dlaczego wy zawsze jesteście tacy ograniczeni? Przecież samochody elektryczne nie zastąpią spalinówek w jednym momencie, tylko to będzie długi proces.


@timechain: @MrNeko:

Tak w liczbach: W Polsce średni wiek samochodów to 15 lat (i rośnie). Czyli jeżeli w 2035 będziemy sprzedawać tylko elektryki to w 2050 dopiero połowa samochodów będzie elektryczna. Dodam, że w Polsce ponad połowa ludzi mieszka w domach jednorodzinnych w których nie ma problemu "gniazdka".

Nie wiem
@kwanty: pomyśl co będzie jeżeli w końcu uda im się stworzyć elektryk w cenie $25k a do tego Musk dąży od dawna. Ta nowa, największa gigapress możliwe że będzie w stanie zrobić nadwozie z jednego elementu, co niesamowicie obniży cenę. To by dopiero się posypały zamówienia.

A pomysł co jeżeli w przyszłości będzie gotowe FSD i kiedy prawnie zostanie dopuszczone do ruchu. Tesla będzie udzielać reszcie licencji. Konkurencja oczywiście będzie "zmuszona"
A pomysł co jeżeli w przyszłości będzie gotowe FSD i kiedy prawnie zostanie dopuszczone do ruchu.


@timechain: To będzie dopiero cyrk... będzie w subskrypcji miesięcznej za $50-100 i okaże się, że samochód sprzedany rok temu zaczyna przynosić zyski $1000/rocznie... Pomimo ze został sprzedany z zyskiem $10k czyli cena sprzętu i oprogramowania została tam już uwzględniona.

Duzi chłopcy (legacy) z zazdrości chyba dostaną niestrawności ;-) I może być tak, że dla zwykłego
@kwanty: C/Z w okolicach 50 dla Tesli to bardzo nisko. Nawet pomijając jej wszelki hipotetyczne sukcesy, to po prostu nie widzę nic co mogłoby jej zagrozić. I na lata ma zapewniony zysk z samych praw do emisji co2 a zapas marzy ma ogromny.
Podaży też ma ogromny zapas. 3 i Y sprzedają się genialnie a samych cybertrucków jest jakieś 2,5mln zamówień. Jeszcze długo ograniczają ich tylko moce produkcyjne.