Wpis z mikrobloga

@gharman: większa prędkość ma wpływ tylko na to, że powietrze przekaże Ci więcej energii niż przy nizszej prędkości. @PositiveRate ma tu rację - w przewężeniu w ustach spada ciśnienie, a co za tym idzie temperatura (pV~T). Normalnie temperatura powietrza z płuc ma temperaturę ciała, ale po schłodzeniu ma tę temperaturę trochę niższą, co przy przyspieszonej wymianie energii spowodowanej wyższą prędkością daje uczucie chłodu
@Mufann no nie do konca, poczytaj sobie o biologii odczuwania ciepla zimna przez czlowieka. kazdy ma taka cienka otoczke z cieplego powietrza tworzona przez cieplo twojego ciala, oraz przez meszek wlosow. szybsze powietrze szybciej usuwa ta otoczke i czujesz chlod, wiec to co napisalem to prawda.

natomiast nienrozumiem, w przewezeniu spada cisnienie? a nie wzrasta?
@PositiveRate: wow niezle, nie pomyslalbym. a cisnienie samego powietrza jest wieksze czy mniejsze? rozumiem ze wsamym zwezeniu mniejsze, a to ktore potem odczuwamy na przyklad przykladajac reke 20 cm od ust? zakladalbym ze wieksze, bo predkosc wieksza, ale patrzac na ten paradoks to juz nie wiem
@gharman: Dodam jeszcze, że to zjawisko - w większej skali - odpowiada np. za możliwość oblodzenia gaźników w samolotach z napędem tłokowym. Największe zagrożenie jest w okolicach temperatury powietrza rzędu 5-20 stopni (przy dużej wilgotności) bo właśnie temperatura w gaźniku, który też ma przewężenie, może spaść w okolice 0 z uwagi na to zjawisko. Z kolei zimne powietrze, np. o ujemnej temperaturze, ma zwykle dość mało wilgotności i jego dalsze ochłodzenie
@PositiveRate: Wszystko fajnie, ale jak postarasz się dłuchać tak samo mocno/słabo, a do tego zwężysz w obu przypadkach tak samo usta to i tak haaa da ciepło, fuuu zimno - choć nie będzie łatwo je wypowiedzieć przy takim ustawieniu ale się da.