Wpis z mikrobloga

Z uwagi na napięty harmonogram przez następne dni, wrzucam jeden odcinek wcześniej póki mam na to czas. Numer poprzedniego odcinka był źle wpisany więc ten jest jak najbardziej poprawny. Zapraszam na krótką lekturę.

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 30/???

Cessna 172/182/210

Jednosilnikowy górnopłat produkowany obecnie przez Textron Aviation powstały ze zrewidowania istnięjącego Modelu 170, gdzie przeniesiono tylne koło podwozia na przód oraz zmodyfikowano kadłub aby umożliwić widoczność do tyłu. Oblatany 12 czerwca 1955 roku. Aby zaoszczędzić na czasie i kosztach certyfikacji, 172 został dodany jako wersja Modelu 170 a następnie uzyskał osobny certyfikat jako pełnoprawna wersja. Został natychmiastowym „hitem” sprzedażowym osiągając produkcję wynoszącą ponad 1400 sztuk już w pierwszym roku wytwarzania. Obok niego w tym samym roku wprowadzono do sprzedaży również nieco większy Model 182 (na podstawie Modelu 180). W kolejnych latach powstawały następne wersje rozwojowe (m.in. 175, 185, 210, 205, 206, 207) różniące się wielkością, rodzajem silników, typem śmigła, pojemnością kabiny (powstały również wersje ciśnieniowe) jak i typem podwozia – chowane (RG – retractable gear) oraz pływaki. Na największą uwagę zasługuje Model 172, którego produkcja rozpoczęta w 1956r. z przerwą w latach 1986 – 1996 trwa do dzisiaj. Powstało ponad 44000 egzemplarzy tylko tego modelu a łącznie wszystkich powiązanych blisko 100000. 172 (odpowiednio zmodyfikowany do tego celu) jest też posiadaczem rekordu dla najdłuższego lotu z uzupełnianiem paliwa trawającego od 4 grudnia 1958r. do 7 lutego 1959r. – 64 dni, 22 godziny, 19 minut i 5 sekund, podczas którego Robert Timm i John Cook pokonali ponad 270000km. Różne wersje w zależności od konfiguracji znajdują najczęściej zastosowanie jako samoloty pasażerskie, do misji specjalnych oraz do transportu skoczków spadochronowych. Śmiało można stwierdzić, że jeżeli mówi się o potocznej „awionetce” ma się prawdopodbnie na myśli kształt tej maszyny.

Podstawowe dane techniczne (172R):

Załoga: 1 + 3
Długość: 8.28m
Rozpiętość skrzydeł: 11m
Wysokość: 2.72m
Powierzchnia nośna: 16.2m^2
Masa własna (pusty): 767kg
MTOW: 1111kg
Napęd: 1x Lycoming
Vmax: 302km/h | 163kts
Prędkość przelotowa: 226km/h | 122kts
Prędkość przeciągnięcia: 87km/h | 54kts
Zasięg: 1289km | 696nmi
Pułap: 4100m (13500ft)

#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

poniżej Model 172
MajsterZeStoczni - Z uwagi na napięty harmonogram przez następne dni, wrzucam jeden o...

źródło: comment_1668723350755wAFVuFe9hkSfZlwt5bW.jpg

Pobierz
  • 51