Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 20/???
#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #smiglowce
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

Dornier Do 31

Eksperymentalny samolot transportowy VTOL (vertical take-off and landing – pionowy start i lądowanie) z silnikami odrzutowymi zaprojektowany i zbudowany przez zachodnioniemieckie przedsiębiorstwo Dornier. Opracowanie Do 31 było motywowane zainteresowaniem Luftwaffe w pozyskaniu samolotów o zdolnościach VTOL jak również podsycone faktem wydania w tym samym czasie przez NATO specyfikacji NBMR-4 (NATO Basic Military Requirement – podstawowe wymogi wojskowe) dotyczącej samolotów bezpośredniego wspracia w tejże technologii. Zudowano łącznie trzy maszyny – dwie zdolne do lotów oraz jedną do testów statycznych. Pierwszy lot odbył się 10 lutego 1967 roku a pierwszy zawis pięć miesięcy później w lipcu. W locie poziomym wykorzystywane były dwa silniki turbowentylatorowe natomiast w zawisie osiem silników turboodrzutowych. Silniki do pionowego startu zamontowane były w gondolach na końcach skrzydeł co pozwalało na dużą przestrzeń ładunkową w głównej części kadłuba, lecz przyczyniały się do powstawania dużego oporu powietrza w trakcie lotu. Innymi krytycznymi wadami był poziom hałasu generowany przez ilość silników oraz zasysanie gazów wylotowych w zawisie. Nawarstwiające się problemy oraz brak większego zainteresowania ze strony innych państw NATO w rozwój projektu doprowadziły do jego zawieszenia. Do 31 pozostaje do dziś jedynym zbudowanym zdolnym do lotu odrzutowym samolotem transportowym VTOL.

Podstawowe dane techniczne (Do 31E):

Załoga: 2 + 36 osób / 24 nosze
Długość: 20.53mm
Rozpiętość skrzydeł: 18m
Wysokość: 8.53m
Powierzchnia nośna: 57m2
Masa własna (pusty): 13868kg
MTOW: 27422kg
Napęd: 2x Rolls-Royce Pegasus BE.53/2 68.95kN (7031kg) ciągu – silniki turbowentylatorowe
8x Rolls-Royce RB162-4D 19.57kN (1996kg) ciągu – silniki turboodrzutowe
Vmax: 730km/h | 393kts
Zasięg: 1800km | 970nmi
Pułap: 10700m | 35100ft
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1667715260enpJDK98AwloSnzY1RqxOj.jpg

Pobierz
  • 11