Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 12/???
#hobby #ciekawostki #samoloty #lotnictwo #aircraftboners #gruparatowaniapoziomu
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

Lockheed F-104 Starfighter

Starfighter powstał jako nadźwiękowy myśliwiec przewagi powietrznej z potrzeby dla małego i prostego samolotu, który charakteryzowałby się dobrymi osiągami - przede wszystkim wysoką prędkością i wysokością lotu. Osobą odpowiedzialną za sam pomysł powstania tego płatowca był Kelly Johnson (wice prezes działu inżynieri i badań Lockheed Skunk Works). W listopadzie 1951 roku odwiedził on pilotów stacjonujących w Korei Południowej, aby dowiedzieć się jaki samolot jest im potrzebny i czego by od niego oczekiwali. Propozycja została przedstawiona USAF i ostatecznie z grupy finalistów (wśród których był m.in. F-107 od North American Aviation) zdecydowano sie na propozycję Lockheed’a i zamówiono dwa prototypy, które zostały oznaczone jako XF-104 – od momentu podpisania kontraktu (III 1953) do wykonania pierwszego lotu testowego (początek 1954) minął mniej niż rok. Po wprowadzeniu do służby, był to pierwszy masowo produkowany samolot, który osiągnął prędkość Mach 2 oraz pułap 30000m (100000ft) po wystartowaniu z ziemii i przy użyciu wyłącznie własnego napędu – 14 XII 1959 w bazie lotniczej Edwards (było to możliwe dzięki zastosowaniu silnika General Electric J79, który charakteryzował się ponadprzeciętnymi osiągami w porównaniu do innych istniejących w tamtych czasach konstrukcji). Pomimo dosyć krótkiej „kariery” w USAF (wycofany w 1969) odniósł większy sukces wsród innych użytkowników NATO, głównie w niemieckim Luftwaffe oraz w siłach powietrznych Kanady, Holandii, Belgii, Japonii i Włoch. Szczególnie w Niemczech zyskał niezbyt przychylny przydomek „Witwenmacher” (witwe – wdowa / machen – robić, czynić) ze względu na dużą ilość wypadków w których brał udzał – stracono 292 z pośród 916 maszyn, w tym 116 pilotów, pomiędzy 1961 a 1989 rokiem. Głównym powodem takiej sytuacji była niska jakość przeszkolenia pilotów i personelu obsługi oraz duża rotacja, które przełożyły się na liczbę wypadków – po drugiej wojnie światowej wielu pilotów zajęło się pracą w lotnictwie cywilnym i nie byli oni na bieżąco z rozwojem technologii lotniczych. Krótkie szkolenia i gorsze warunki pogodowe niż w USA odbiły się znacząco na statystykach wykorzystania samolotu. Wyprodukowano łącznie 2578 egzemplarzy a ostatnie wycofano ze służby wojskowej w 2004 roku (Włochy). Wykorzystywany jest do dzisiaj przez cywilnych operatorów do lotów testowych i symulacyjnych, m.in. przez Starfighters Inc posiadające 8 maszyn.

Podstawowe dane techniczne (F-104G):

Załoga: 1
Długość: 16.66m
Rozpiętość skrzydeł: 6.63m
Wysokość: 4.11m
Powierzchnia nośna: 18.22m2
Masa własna (pusty): 6350kg
MTOW: 13166kg
Napęd: 1x General Electric J79 – 44kN (4487kg) ciągu
Vmax: 2459km/h | 1328kts – Mach 2
Prędkość przeciągnięcia: 319km/h | 172kts
Zasięg: 680km | 360nmi
Pułap: 15000m | 50000ft
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1664857654YU1da5ylcP5qPf0dNsyBpt.jpg

Pobierz
  • 21
  • Odpowiedz
od momentu podpisania kontraktu (III 1953) do wykonania pierwszego lotu testowego (początek 1954) minął mniej niż rok. Po wprowadzeniu do służby, był to pierwszy masowo produkowany samolot, który osiągnął prędkość Mach 2 oraz pułap 30000m (100000ft) po wystartowaniu z ziemii i przy użyciu wyłącznie własnego napędu – 14 XII 1959 w bazie lotniczej Edwards


@MajsterZeStoczni: W sumie niesamowite. Takie osiągi 50 lat po pierwszym locie braci Wright, a teraz po kolejnych
  • Odpowiedz