Aktywne Wpisy
Krulsalomon +71
kropla_bez_kitu_benc +102
Oczywiście wszyscy przejmują się kobietą. Los mężczyzny mają w poważaniu, nikt nawet o nim nie wspomina xD Tragiczny jest ten świat.
#izrael #wojna #palestyna #pieklomezczyzn
#izrael #wojna #palestyna #pieklomezczyzn
![kroplabezkitu_benc - Oczywiście wszyscy przejmują się kobietą. Los mężczyzny mają w p...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/6fc5ef575555b5ce3e45fecd46c0dee36c19ef4477880f666989e3d7902a92a9,w150.png?author=kropla_bez_kitu_benc&auth=cc98b2d4350cc77738f3acf6669a7177)
XVIII-wieczne przedstawienie bóstw połabskich.
Niezwykłym źródłem do dziejów Obodrytów jest “Kronika słowiańska” saskiego mnicha Helmolda, który w XII wieku brał udział w misjach chrystianizacyjnych na ziemie Słowian połabskich. Helmold opisał w swoim dziele zwyczaje i wierzenia Obodrytów i Wieletów. Zajrzyjmy więc do tego źródła.
Gdy więc umarł król obodrycki Kanut, przezwiskiem Laward, miejsce jego zajęli Przybysław i Niklot, podzieliwszy państwo na dwie części jeden rządził krajem Wagrów i Połabian, drugi ziemią Obodrytów. Były to dwa straszliwe potwory, chrześcijan straszliwi prześladowcy. Odradzał się w owych dniach po całej Słowiańszczyźnie wieloraki kult bałwanów i praktyki zabobonne. Albowiem oprócz świętych gajów i niebożąt, w które obfitowały pola i miasta, najpierwszymi i najważniejszymi byli Prowe, bóg ziemi starogardzkiej, Siwa, bogini Połabian czyli Raciborzan, i Radogost, bóg ziemi Obodrytów.
Poniżej wyobrażenie połabskich bóstw z francuskiej książki Bernarda de Montfaucona, “L’antiquité expliquée et représentée en figures”, Paryż 1722.
#historia #ciekawostkihistoryczne #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #gdansk #trojmiasto #pomorze