Wpis z mikrobloga

#1000kosci
czyli leksykon łamigłówek mechanicznych tzw. #twistypuzzles #kostkarubika

[ Nr 6 ] Pyraminx Duo

Od strony konstrukcji można by rzecz, że to Halpern-Meier Tetrahedron/Jing's Pyraminx bez krawędzi (o tym puzzlu z pewnością napisze wkrótce na tagu), albo bardziej obrazowo chociaż mniej poprawnie: wierzchołki pyraminxa plus środek. Pierwszy tę konstrukcję stworzył bardzo płodny holenderski twórca łamigłówek Oskar van Deventer w 2014 r. i nazwał ją Rob's Pyraminx z tego względu, że Rob Stegmann stworzył swego czasu "drzewo genealogiczne" czworościanów gdzie analizując istniejące mechanizmy rozpisał konstrukcje, które mogłyby powstać. Uwe Meffert (twórca pyraminxa) zdecydował się jeszcze w tym samym roku na jej masową produkcję jednak pod zmienioną nazwą.

Pyraminx Duo jest stałym bywalcem topek najłatwiejszych, nie trywialnych łamigłówek. Nie bez powodu bo liczba boga dla niej (najdłuższe optymalne rozwiązanie) to 4. Czy mogę polecić aż tak łatwa kostkę?
Jak najbardziej z całego serca, zdecydowanie tak! Wprawdzie sam kupiłem ją ze względu na design i swoje zamiłowanie do czworościanów, ale bardzo szybko dotarło do mnie jak wielką zaletą jej jej prostota.
Gdy oddawałem ją w ręce nie kręcących kostkami ludzi, tak młodych jak i starszych (od znajomych dzieci, przez moich uczniów, kolegów po rodziców) nieodmiennie wszyscy wpadali w mniejszą bądź większą euforie. To że udało im się dość szybko ułożyć łamigłówkę przestrzenną pierwszy raz w życiu zapalało w nich entuzjazm i gdy dowiadywali się że 4 ruchy zawsze wystarczą na ułożenie układali raz za razem by sprawdzić czy potrafią odszukać optymalne rozwiązanie.
Żadna inna kość nie rozpalała zapału tak szybko i tak masowo jednocześnie sprawiając, że układający sami z siebie zaczynali postrzegać łamigłówkę jako obiekt trójwymiarowy i sami z siebie zaczynali wizualizować i optymalizować swoje ułożenia.
Od czasu do czasu słyszy się o wprowadzaniu lekcji szachów do podstawówek czy też programowania, w prywatnych szkołach zdarzają się zajęcia z #speedcubing'u, a mi jako #antrosbelfer marzy się by w ramach naszego procesu #edukacja był przedmiot, który potrafiłby kształtować analityczne i abstrakcyjne myślenie, wyobraźnie przestrzenną itp. bardziej bezpośrednio i na większa skalę niż szkolne przedmioty z matematyką włącznie. Znalazł bym tam miejsce dla gier planszowych, programowania czy łamigłówek i pewnością Pyraminx Duo nadawałby się idealnie na jedną z pierwszych lekcji :)

tag na IG
średnia z pięciu ułożeń 0,99 s
Pyraminx Duo III
antros - #1000kosci
czyli leksykon łamigłówek mechanicznych tzw. #twistypuzzles #kos...

źródło: comment_1643723660APxnstt0C6WWzlDyAnxHGC.jpg

Pobierz
  • 5
@antros:
Mam pytanie: czy pyraminx Duo III jest izomorficzny z Pyraminx Duo?

W szczególności: czy da się ułożyć Pyraminx Duo III z środkami na właściwym miejscu, ale obróconymi?
@deryt: nie są wzajemnie jednoznaczne, podczas układania zmienia się orientacja środków, a więc stikers mody Pyraminxa Duo (i III i II) są trudniejsze, można by rzecz, że to super kostki (superkości to taka 3x3, w której trzeba dbać o oirentację centrów, tutaj mamy wprawdzie czworościany, ale zasada ta sama)
Suplement:

Pyraminx Duo ma 324 możliwe stany (najwięcej oczywiście które da się rozwiązać w trzech ruchach: 188, a tych najtrudniejszych czteroruchowych 79), jednak jego stickers mody (jak Pyraminx Duo II i III), które wymuszają właściwą orientację centrów (o co pytał @deryt) mają zwiększoną liczbę boga z 4 do 7 i aż 8748 możliwych stanów.