Wpis z mikrobloga

Po fabryce Mercedesa w Berlinie jeżdżą takie oto autonomiczne zestawy. Widziałem już autonomicznie jeżdżące wózki paletowe, wożące palety między magazynami w ramach jednej hali, ale pierwszy raz widzę autonomicznie jadącego Actrosa i to, żeby było śmieszniej, jest Actros starej generacji.

Ma wyznaczoną trasę/strefę liniami, na ciągniku po bokach i z przodu ma swojego rodzaju odbojniki/osłony i porusza się z prędkością 10 kmh. Ma bezwzględne pierwszeństwo o czym informują liczne znaki na zakładzie. Ciekawe jak często wymagają interwencji. W kabinie jest kierownica, nie dojrzałem zaś fotela, ale zapewne też jest.

W komentarzu krotki filmik.

Moi państwo, niedługo #zycietruckera się skończy ( ͡° ͜ʖ ͡°) #bekaztransa #technologia #motoryzacja #sztucznainteligencja
Pobierz
źródło: comment_16348828108vuaNCF2iWfSTdEoRcnaSg.jpg
  • 69
@wezsepigulke: 10 lat temu to o Tesli mówiono jako o nowince na rynku motoryzacji. Sprawy zmieniają się szybko, wręcz wykładniczo, przewidzieć jak będzie wyglądała motoryzacja w przeciągu kolejnych 10 lat to jak wróżyć z kart. Patrząc na to jak bardzo rozwija się sztuczna inteligencja w wielu dziedzinach, to szczerze wątpię że do 2040 nie ujrzymy w pełni autonomicznego wozu.
@Iskaryota: no ale zdajesz sobie sprawę, że niemożliwym jest by dziś każde auto się komunikowało z każdym? Wymagałoby to wymiany wszystkich samochodów, rowerów, każdy pieszy by musiał mieć czujniki i komputer. Warunki na drodze to coś zupełnie innego niż hermetyczne środowisko magazynu
@Iskaryota Ale te roboty wykonują zaprogramowane z góry czynności, w wyizolowanych stałych warunkach, to jest zupełnie coś innego.

Po pierwsze żeby autonomiczne auta działały będą potrzebowały dobrych, czytelnie oznakowanych dróg. I takich nie ma praktycznie w zdanym kraju. Bo nawet sam pewnie masz odczucie że drogi w 90% są dobre.nawet w Polsce, jak sobie jedziesz na wycieczkę czy gdzieś. Ale wtedy korzystasz z dróg ekspresowych, których tak naprawdę jest pewnie z 10%
@wezsepigulke: ja bym tylko dodał do tego, że jeśli człowiek stworzy AI zdolne do analizy rzeczywistości w sposób zbliżony do kierowcy, dlaczego miałoby w swojej sieci neuronowej nie uznać, że człowiek jest dla niego zagrożeniem i go nie eliminować? Tak jak dziś robią w swojej sieci neuronowej najmniej inteligentni kierowcy, którzy z kolei w AI upatrują zagrożenia i wierzą że odbierze im pracę.

Zresztą na zagrożenie ze strony rozbudowanej AI, która
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@Iskaryota: na kolei do tej pory jest problem z wprowadzeniem autonomicznych pociągów. Predzej wlasnie zostaną wywaleni korposzczurki bo po 1) nie ponosza odpowiedzialności za ludzkie zycie 2) ich praca to czesto wpisywanie do excela i operowanie na bazach danych 3) korporacje stac na przesuwanie kosztow w excelu z płac na nowoczesne systemy.

Januszexowi czy pkp bardziej sie bedzie oplacalo jeszcze przez dlugi czas zatrudnic kierowce za 5k brutto niz zabulic sporo
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Iskaryota: xD piloci i maszynisci mogliby byc odstrzelini dawno, a jednak nadal sa w kabinie. Prowadzenie pojazdu na drodze jest jednak tysiac razy bardziej skomplikowane.