Wpis z mikrobloga

via E.M. Twitter:

Outer engine ring is fixed angle, but can throttle


(°°

Elon, przestań już poprawiać te silniki, to się zaczyna robić niepoważne – miały nie mieć opcji throttle, po co żeś grzebał przy tym, przespałbyś się lepiej.

PS
Tim Dodd dopytuje na Twitterze jak bardzo mogą schodzić w porównaniu z "normalnymi", ale póki co bez odpowiedzi Elona. BTW, ciekawe o co tu chodzi, bo kiedyś Musk odpowiadał Timowi na tego typu pytania techniczne, a odkąd nie wypalił ten wywiad, co miał być ale "Elon nie znalazł czasu", to jakoś wypadł z łaski. A przypomnę, że odkąd Elon nie miał czasu dla Tima, to zrobił m.in. >1h wywiad na Clubhouse i czysto komediowy SNL. Ale może nie ma co się doszukiwać animozji i zwyczajnie Tim jest za mały jeszcze.

#texasbocachica
#spacex
  • 9
@texas-holdem: Nie wiem jak trzebaby się starać by silnik nie miał możliwości zmiany ciągu. Praktycznie każdy ma jakiś zakres, od kilku do kilkudziesięciu procent. (Japończyki w H3 mają silnik który jest wstanie zejść do 3% ciągu nominalnego)
Tu może będzie 80-90% nominalnego ciągu.
Merliny schodzą chyba do 40%, Raptory (te dotychczasowe) chyba do 50% mogły zejść.
@bambus94: Niby tak, ale nie do końca – nie bez powodu mowa była (Musk też tak mówił) o tym, że silniki typu "boost" to ma być konfiguracja "max thrust no throttle", bo jednak system sterowania to zawsze dodatkowa waga w stosunku do "on/off". Ale to wykracza poza moje zrozumienie wyzwań, związanych z silnikiem FFSC – opieram się po prostu na tym, że gdyby (jak twierdzisz) schodzenie z ciągu miało być oczywiste,
@texas-holdem: No regulacja ciągu nie jest taka oczywista, jest sporo zaworów które mogą to uczynić.
Można zmieniać skład mieszanki przez regulacje głównymi zaworami, ale w ten sam sposób można regulować ilość mieszanki włączanej do komory. Można też regulować ilość i skład mieszanki przez zmianę ciśnienia na wyjściu pomp poprzez zmianę ilości paliwa/utleniacza podawanych do preburnerow utleniacza i paliwa.
Trochę to zagmatwane ale i tak te elementy będą w silniku. Jedynie może
@texas-holdem: Jakiś rodzaj kontroli nad ciągiem jest na 100%, muszą kontrolować skład mieszkanki bardzo dokładnie żeby z jednej strony uniknąć zbyt ubogiej mieszanki (spalanie silnika) albo zbyt bogatej (nieefektywna praca). Tego się nie da zrobić pasywnie, trzeba aktywnie kontrolować ale zapewne w niewielkim zakresie co pozwala tylko na symboliczny throttling.

@bambus94: Zgaduję, że kwestia optymalizacji. Nie chodzi o soft tylko o sprzęt. Jeżeli priorytetem jest sprawność to stroisz cały sprzęt
@FLAC: @kwanty @bambus94 @Luceeek

Wygląda jednak na to, że koncepcja "max thrust no throttle" jest w ogóle out of the table, obstawiam, że z tego powodu, o którym pisze FLAC – upraszczanie produkcji. Prawdopodobnie dlatego zwiększyli ostatnio liczbę silników w boosterze, bo nie robią mocniejszej wersji Boost.

Nazwa Rboost staje się trochę myląca (chociaż, technicznie rzecz biorąc, brak gimbala = mniejsza waga = lepszy stosunek mocy do masy, ale nie
Pobierz
źródło: comment_16254825425IMiaP8f4soAhHH4qgLPRa.jpg
Elon, przestań już poprawiać te silniki


@texas-holdem: Czyli ERRATA z mojej strony: Elon nie poprawił Rboostów, dodając do nich sterowanie ciągiem, tylko praktycznie z nich zrezygnował na rzecz większej liczby "normalnych" silników. Czyli wolą mieć więcej silników niż "wymaksowane" silniki. Ciekawe.