Wpis z mikrobloga

INFO:

Insajderzy z Boca twierdzą – a źródło wiarygodne, skoro raportuje NSF – że zapowiedziana na lipiec próba orbitalna zostanie wykona z użyciem kompletu Raptorów, czyli SuperHeavy BN3 otrzyma ich 28, a SN20 6 (tu oczywiście brak zaskoczenia, czego nie można powiedzieć o boosterze). Załączona grafika przedstawia jedną z kilku możliwych konfiguracji silników – oficjalna nie została nigdy opublikowana (aczkolwiek osobiście od początku byłem fanem symetrii czwórkowej).

Na tym nie koniec newsów: począwszy od lotu SN20, każdy kolejny Starship ma lecieć na "swoim" boosterze, tj. SN21 ma zostać sparowany z BN4, SN22 z BN5 i tak dalej.

Kolejna duża porcja modyfikacji konstrukcyjnych zapowiedziana na BN7 + SN24. Być może te "duże zmiany" oznaczają już funkcjonalną cargo bay i zdolność Starshipa do wynoszenia Starlinków.

EDIT:
Jeszcze jedno: źródło podaje, że BN3 otrzyma "pełen zestaw Raptorów", ale to czy będzie ich rzeczywiście 28 należy traktować jako spekulację, ponieważ nie wiadomo, tak naprawdę, na ilu ostatecznie Raptorach stanął projekt SuperHeavy (wersja z 28 silnikami była podana w 2019, a to jak epoka temu przy tempie rozwoju SpaceX, tym bardziej, że specyfikacja techniczna Raptora też ulega ciągłej poprawie) – np. pomysł rezygnacji z ciężkich nóg (odwieszanie boostera na wieży startowej) może pozwolić "zaoszczędzić" na liczbie docelowych silników, podobnie jak przejście na stal 3 mm.

__________________
Chcesz być na bieżąco z rozwojem programu marsjańskiego SpaceX oraz konstrukcją statku kolonizacyjnego Starship?
Obserwuj mój tag: #texasbocachica

Na belce tagu znajdziesz też link do moich artykułów na platformie Substack – przekazuję w nich, przystępnym językiem, kluczowe informacje o postępach prac nad Starshipem, a także rozwijam cykl edukacyjny, poświęcony naukowej stronie kolonizacji Układu Słonecznego w XXI wieku – tu pierwszy wpis cyklu, w którym obszernie wyjaśniam zagadnienie promieniowania kosmicznego oraz ryzyk z nim związanych.
Cz. II ww. artykułu, w której omawiać będę metody ochrony antyradiacyjnej astronautów w kontekście możliwości Starshipa, ukaże się wkrótce.
___________________

#spacex
#kosmos
#technologia
texas-holdem - INFO:

Insajderzy z Boca twierdzą – a źródło wiarygodne, skoro rapor...

źródło: comment_1621195332Rwn3ZEjAbpTPWJETTI2y7V.jpg

Pobierz
  • 54
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@texas-holdem: do tego lotu w lipcu to zapowiada się coś ciekawego czy nudy? Pierwszy udany lot SN15 był, więc jak SN16 go powtórzy (albo SN15) to już takie ekscytujące to nie będzie.
  • Odpowiedz
do tego lotu w lipcu to zapowiada się coś ciekawego czy nudy?


@FLAC: Mogą atakować 20 km samym Starshipem, SN15 albo SN16. Dla nas robi to przede wszystkim taką różnicę, że ujęcia z kamer zewnętrznych na Starshipie będą znacznie bardziej "kosmiczne" na 20 km.
  • Odpowiedz
Pierwszy udany lot SN15 był, więc jak SN16 go powtórzy (albo SN15) to już takie ekscytujące to nie będzie.


@FLAC: Dla mnie mogą latać raz w tygodniu i do końca roku będę oglądał.
  • Odpowiedz
@texas-holdem: No z tego co pamiętam to te 28 silników to już miało być w układzie z raptorami+ czyli 300t ciągu i bez gimbala.
20x300+8x200=7600t ciągu, a cały SS z SH ma ważyć chyba 5000t czyli TWR 1,5 tak jak mówił Elon.
  • Odpowiedz
No z tego co pamiętam to te 28 silników to już miało być w układzie z raptorami+ czyli 300t ciągu i bez gimbala.

20x300+8x200=7600t ciągu, a cały SS z SH ma ważyć chyba 5000t czyli TWR 1,5 tak jak mówił Elon.


@bambus94: Mi się też wydaje, że 28 silników jest logiczne i aktualne, ale to nie jest to oficjalna informacja. Jak Elon tweetował na temat liczby silników w SH, to
  • Odpowiedz
BTW, "zapas" Raptorów na linii produkcyjnej to obecnie około 70 sztuk przy tempie produkcji kilku silników tygodniowo. Czyli pełny zestaw schodzi z taśmy w około 2 miesiące + obecna nadwyżka jest na dwa pełne zestawy. Nie zanosi się więc, żeby Raptory miały stanowić przyczynę opóźnień.
  • Odpowiedz
@texas-holdem Ciekawe jak rozwiązali problem, którego nie zdążył rozwiązać Sergiel Korolew w N1….
Tam tez zamiast kilku większych silników - jak w Apollo - było wiele mniejszych (bodajże 21 sztuk).
Ruskim zamiast lotu w kosmos wyszły bardzo drogie fajerwerki ze względu na wibracje i wiele innych problemów. Od tamtej pory minęło 60 lat, ciekawe jak te problemy rozwiązano dzisiaj.
  • Odpowiedz
Czy SpaceX stać na takie ostrie manewry? Czy to granie all in by zdązyć w najbliższe okno na marsa?


@Niebadzlosiem: Stać, ponieważ konstrukcja jest relatywnie tania, a od wersji produkcyjnej Raptory prawdopodobnie też stanowią bardzo niewielki ułamek cash-flow firmy. Szacuję, że cały ten projekt w Boca kosztuje SpaceX max 10% przychodu rocznego. Więc to nie jest "all in", bo SpaceX właściwie nic tu nie ryzykuje – mogliby sobie Starshipa odpuścić
  • Odpowiedz