Wpis z mikrobloga

#boldupy #oswiadczenie #dyskusja #ksiazki #ksiazka #lektury

Część z was ma straszny ból zadka z powodu usunięcia części obecnych lektur lub bądź próby ich usunięcia.

Moim zdaniem kanon lektur jest przestarzały bardzo i nie wprowadza nic nowego co zderzało by się z rzeczywistością za oknem a nawet z czasami w których przystało nam żyć.

Z racji tego chciałbym zaproponować swoje 3 lektury, które bym dodał/zamienił w liceum ( szkole średniej ) jako literaturę posiadającą dużą wartość i znaczące na przestrzeni poprzedniego wieku.

1. Hobbit autorstwa J.R.R. Tolkiena.

Uważam , że ta książka zasługuję na miejsce w kanonie lektur obowiązkowych ponieważ jest to wspaniała powieść o przygodzie małej istoty mało znaczącej w uniwersów , w którym dzieje się akcja. Pokazuje nam ona , że to działania i czyny są najważniejsze, a nie nasza pozycja w społeczeństwie/świecie. Do tego książka ta pobudza wyobraźnie i jest napisana w sposób bardzo przyjemny i zrozumiały , dająca prosty przekaz moralny ukryty pod niesamowitymi przygodami małego hobbita.

2. Serca Atlantydów Stephena Kinga.

Jako drugą, wybrałem zbiór opowieści o wielkim nakładzie emocjonalnym w czym King przoduje na całym świecie. Opowiada o przyjaźni pomiędzy starym nieznajomym sąsiadem, a młodym chłopcem. Książka ta pomimo ckliwej historii przyjaźni nie pozwala nam zapomnieć , że poza głównym wątkiem świat wciąż jest w ruchu i nie jesteśmy w jego centrum jak większość bohaterów lektur szkolnych. Pokazuje nam, że świat bywa czasami brutalny, niezrozumiały i pełen sprzeczności. W moim przypadku książka ta wzruszyła mnie i zapełniła wiele godzin na przemyślenia i zapewniam , że do niej wrócę.

3. Zew Cuthulhu H.P. Lovecrafta

Wybrałem ten zbiór opowiadań by uczniowie poznali książki , które nie mają jakiegoś celu umoralnienia człowieka lub nadania mu kierunku postępowania lub opisania czasów powstania/wojny czy epidemii. Opowiadania te są bardzo pokręcone i straszne, jednocześnie nadają rozluźnienie czytelnikowi ponieważ nie ma odgórnego nakazu znalezienia w danym opowiadaniu jakiejś prawdy czy punktu moralnego. Dzięki takiej lekturze uczniowie będą w stanie docenić twórczość pisarzy i odkryć jak daleko może sięgać wyobraźnia i w jakie mroczne zakamarki ludzkiej świadomości mogą zaprowadzić takie przemyślenia.

Zachęcam i zapraszam do dyskusji i chciałbym usłyszeć o waszych propozycjach ( proszę o max.3 by było w miarę czytelnie) lektur. Proszę byście za argumentowali każdą książkę i napisali do jakiej szkoły by się ona nadawała( podstawówka, gimnazjum, średnia).

:)
  • 79
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@waltos: Twoja wizja wolnego czytania lektur jest bardzo dobra i mam podobną , niestety w momencie pisania wypracowania na maturze jesteśmy przyparci do mury ponieważ musimy użyć tej lektury , której mamy fragment. Gdyby zmienić sposób pisania wypracowania i tytuł jego odnosił się do zjawiska w literaturze a nie jednej iteratury może to by zachęciło innych do czytania książek bo szli by tokiem myślenia---> więcej przeczytam---> łatiwej mi będzie napisać
  • Odpowiedz
@Kiper602: Jedyną przeszkodą są niestety poloniści , którzy po prostu są starzy i zbyt leniwi by czytać coś nowego albo alternatywnego poza Wesele i Chłopów.
  • Odpowiedz
Można rzucić Tolkiena, Sapkowskiego i Rowling, Pratchett


@waltos: no proszę Cię... ileż można czytać fantasy. Co w ogóle w tym wartościowego? Czego ty tam chcesz się doszukiwać? Wartości? Może patriotyzmu? Hmmm... a może coś o naszej historii, z czegoś co będziemy dumni? Niestety nic poza jakąśtam historią która nijak ma się do rzeczywistości i poza tym, że komercyjnie nieźle wypada to nic tam nie ma.
  • Odpowiedz
jedyną przeszkodą są niestety poloniści , którzy po prostu są starzy i zbyt leniwi by czytać coś nowego albo alternatywnego poza Wesele i Chłopów.


@krasecz: naprawdę w to wierzysz, że lektury są tylko po to aby nękać uczniów i mają taki zestaw a nie inny bo nikomu się nie chce go uaktualnić?

ja wiedziałem, że następuje zapaść kulturowa, ale nie sądziłem, że tak szybko, masakra :/
  • Odpowiedz
@garakk: Tolkien ( władca Pierścieni ) nawiązuje do Wojny Światowej i do monoteistycznego postrzegania Boga ogólnie i tego chrześcijańskiego. Mało?
  • Odpowiedz
@krasecz: Kiedy Lovecrafta przerabia się na studiach w USA ;) To raz, a dwa że dzieła HPL-a i Poe'go (szczególnie Poe'go) są kilkukrotnie starsze od tych nauczycieli ;) Więc kadra to może i jakiś problem tylko pamiętaj że cały czas przychodzą nowi, bardziej otwarci naczyciele.

@garakk: Nie ma to jak wrzucać całego gatunku do jednego worka. Jest dużo fantastyki z przesłaniem, również patriotycznym. Do tego przystępniejsza dla młodzieży
  • Odpowiedz
@garakk: Nie, nie tylko po to. Wiele z nich ma przesłania patriotyczne, religijne, moralne. Ale część z nich jest zbyt stara/ przeżyła swoją epokę gdzie podnosiła na duchu i dawała do przemyślenia.
  • Odpowiedz
@garakk: Straszny ignorant jesteś a sam własnych przykładów nie dasz i nie za argumentujesz, tylko innych krytykujesz :) Postaraj się lepiej bo wychodzisz na trolla
  • Odpowiedz
Jest dużo fantastyki z przesłaniem, również patriotycznym. Do tego przystępniejsza dla młodzieży forma lepiej do nich trafi.


@Kiper602: ale nie ma nic co pokazałoby rodakom co się działo na naszą Polską literaturą na przestrzeni lat, jak się kształtowała, jakie wzloty i upadki przeżywała, co ze sobą niosła i jak pomagała ludziom przetrwać. Przecież to część naszej własnej kultury, to nie jest ważne?
  • Odpowiedz
Straszny ignorant jesteś a sam własnych przykładów nie dasz i nie za argumentujesz, tylko innych krytykujesz :) Postaraj się lepiej bo wychodzisz na trolla


@krasecz: Nie jestem ignorantem. Jestem uczniem starej daty, który to wszystko czytał. Czasem niechętnie, czasem z zaciekawieniem. Teraz widzę ile mi to dało i bardzo się cieszę, że poznałem je wszystkie. Polacy naprawdę mogliby być dumnym narodem, ale nie będzie wiedział dlaczego.
  • Odpowiedz
@krasecz: @garakk: Ważniejsze jest aby lektury szkolne zachęcały do czytania i późniejszego samodzielnego wyboru lektur według upodobania. Takie lektury tylko wartościowe tylko że względu na swoją wartość historyczną tylko zniechęcają, a każdy kto chce i tak może je przecież poznać.

Miło się dyskutowało ale Dukaj czeka. Na ewentualne odpowiedzi zamieszczę kontr odpowiedzi jutro ;)
  • Odpowiedz
@garakk: Ale pamiętasz , że poza Polską też są inne kraje i cała reszta świata? Od tego jest historia by uświadamiać nas o dziejach naszego kraju. A czemu uważasz , że trzeba wiedzieć jak kształtowała się nasza literatura tak dokładnie, omawiana książka po książce? Czemu nie omawiamy ewolucji armii polskiej? Czemu nie omawiamy genezy języka którym się posługujemy to jest mniej ważne?
  • Odpowiedz
@krasecz: z tego powodu pisałem maturę rozszerzoną z polskiego, bo wiedziałem, że będę miał jakiś tekst spoza kanonu lektur, który aż tak nie przypiera do muru... Ale to racja, klucz mimo wszystko pozostaje. Klucz, który jest także oparty na tym, to mogłem odczytać dzięki lekturom, które czytałem, bo są w kanonie... Ale tu już dyskusja schodzi na inny tor - sposób oceniania matur. I w tej kwestii się nie wypowiadam,
  • Odpowiedz
. A czemu uważasz , że trzeba wiedzieć jak kształtowała się nasza literatura tak dokładnie, omawiana książka po książce? Czemu nie omawiamy ewolucji armii polskiej? Czemu nie omawiamy genezy języka którym się posługujemy to jest mniej ważne?


@krasecz: bo kroją nam materiał w szkołach. Zobacz co i o ile ucina się co roku :)
  • Odpowiedz