Wpis z mikrobloga

#zdrowie #medycyna #witaminy #suplementy #witaminad #witaminad3

Od ponad miesiąca przyjmuję Witaminę D w postaci leku Vigantoletten 1000 (lek OTC - nie suplement) . Jestem 25 letnim mężczyzną, waga 74 kg. Jestem pielęgniarzem i pracuje w szpitalu, mam czasami kontakt z pacjentami covid+ i czasami ktoś z personelu zachoruje. Moje zainteresowanie tą witaminą wzięło się od przeczytania badań odnośnie jej niedoboru i przechodzenia choroby Covid-19. Gdy zaczynałem suplementację byłem świeżo po urlopie w słonecznej Turcji, moje stężenie 25(OH)D wynosiło 31 nanogramów na mililtr przy normie 30 - 50. Przyjmowałem 5000 jednostek dziennie, gdzie zalecane stężenie przy moim wieku i wadze i braku niedoboru to 2000. Moim celem jednak jest podwyższenie stężenia do górnej granicy, okolice 50ng. Przy suplementacji witaminy D należy również badać poziom wapnia. Wapń całkowity miesiąc temu 2,4 mmol/l i teraz tez 2,4mmol/l przy normie 2,1-2,6. Powinno się jeszcze badać poziom wapnia zjonizowanego, niestety lab w, którym robiłem dotychczas badania tego nie oferuje, bede musiał znaleźć inny w takim razie.

Dlaczego stosowałem więcej niż zalecane 2000? Naczytałem się różnych źrodeł i opinii, są osoby które twierdzą, że dawka 2000 jest zbyt mała by urósł poziom wit. d we krwi, chciałem doświadczyć na własnej skórze jak sprawa potoczy się ze mną. Szczerze jestem pozytywnie zaskoczony aż takim wzrostem - aż o 11ng w ciągu miesiąca, spodziewałem się czegoś w okolicach 5ng.

Czy czuję jakiekolwiek efekty? Subiektywnie oceniam, że poziom mojej ospałości i pewnego zmęczenia się zmniejszył, ale w niewielkim stopniu.

Post dla tych, którzy interesuje suplementacja witaminą D, może Wam się przydadzą takie informacje. Pozdro :)
  • 4
@prezi139: normy referencyjne sa zanizone, od norm funkcjonalnych to raz. W mojej diecie/suplementacji chodzilo mi o poprawe funkcji mozgu na 5-7h intensywnej pracy umyslowej, tutaj swoj cel osiagnalem