Wpis z mikrobloga

#ciekawostkimuzykiklasycznej #muzykaklasyczna #muzykapowazna #gruparatowaniapoziomu #muzyka

**[ Henri Casadesus - Koncert na wiolonczelę c-moll w stylu Jana Christiana Bacha, Orkiestra Symfoniczna ZSRR pod batutą Giennadija Rożdiestwienskiego, solista - Danił Szafran, I 1961]**

Pierwotnie koncert ów został opublikowany jako zaginione dzieło syna najbardziej znanego z Bachów: Jana Sebastiana. Była to jedna z wielu w dziejach mistyfikacji muzycznych. Sam Henri Casadeus, poza ww. koncertem, napisał kilka innych utworów, których autorstwo przypisał tak drugiemu z synów największego z Bachów, Carlowi Phillipowi Emmanuelowi, jak i Georgowi Friedrichowi Haendlowi. Poza tymi przykładami warto wspomnieć o często odgrywanym na uroczystościach pogrzebowych Adagio g-moll na organy i orkiestrę skrzypcową przypisywane Tomaso Albinoniemu. W rzeczywistości jego autorem był biograf Albinoniego, Remo Giazotto.

Najbardziej zaś znaną próbą takiej mistyfikacji - choć spaliła ona na panewce - to próba przypisania sobie Requiem d-moll Mozarta przez hrabiego Franza von Walsegga. Chytry plan Antonio Salieriego znany ze słynnego Amadeusza w reżyserii Milosa Formana jest luźną parafrazą faktycznej genezy dzieła Wolfganga Amadeusza. Na marginesie - rzecz znana, ale warta przypomnienia: konflikt między tymi dwoma kompozytorami to wytwór fabularny, nie historyczny. Będący w dużej mierze efektem popularności sztuki Aleksandra Puszkina Mozart i Salieri, to rosyjski poeta jako pierwszy wymyślił ów mityczny spór.

Walsegg chciał dzieło nie swego umysłu poświęcić swej zmarłej żonie - dwudziestoletniej Annie. Hrabia, podówczas dwudziestoośmiolatek, szczerze przeżywał żałobę, nigdy potem się nie ożenił. Mozart nie zdołał ukończyć dzieła, zmarł w trakcie komponowania. Utwór dokończył... uczeń Antonio Salieriego, Franz Xaver Süssmayr. A spod pióra samego Mozarta wyszły tylko dwie jego pierwsze części. Jako że warunkiem uzyskania pieniędzy od hrabiego Walsegga było, iż zamówione dzieło miało wyjść w całości spod ręki Mozarta, żona kompozytora Konstancja konsekwentnie rozgłaszała tezę, iż to sam Wolfgang Amadaeusz od początku do końca odpowiada za Requiem.

I tak mistyfikacja Walsegga stała się ostatecznie mistyfikacją Konstancji.
#usiadzminasluchawkach
O.....k - #ciekawostkimuzykiklasycznej #muzykaklasyczna #muzykapowazna #gruparatowani...