Wpis z mikrobloga

STYL GRANIA & REALIZM

Kolejny mocno subiektywny wpis o tym jak grać, by czerpać z tego najwięcej przyjemności i satysfakcji. Gdy po długich poszukiwaniach zdecydujemy już gdzie będziemy budować i w końcu naciśniemy przycisk "New Game", stajemy przed pustym, sporych rozmiarów obszarem, którego zapełnienie może być nie lada wyzwaniem. Poniżej kilka uwag, zasad, które moim zdaniem warto znać i stosować.

- Polecam zabudowywać wiele miejsc na mapie. Duże miasto podzielone na dzielnice, miasteczka, wioski, czy inne punkty szczególne. Spójne stylistycznie wewnętrznie, różnorodne między sobą.
- Dobrze jest stosować zasadę, iż dostosowujemy zabudowę do terenu, a nie teren do zabudowy.
- Pogoń za realizmem powinien być naszym głównym celem. Jednak gra ma być rozrywką, a nie utrapieniem, więc poziom realizmu warto ustalić w zgodzie z samym sobą. Ta kwestia jest bardzo indywidualna i ciężko wyznaczyć jednoznaczną granicę co jest, a co nie jest akceptowalne. W rzeczywistości statki nie uderzają antenami o mosty pod którymi przepływają, farm wiatrowych nie buduje się w miastach, a pociągi nie łamią się na zakrętach. Można pilnować takich drobnych rzeczy, ale też pójść nico dalej. Poszukiwanie minimalnego promienia skrętu torów tramwajowych, rozmieszczenie oświetlenia pasa startowego, czy minimalna powierzchnia na jednego pracownika biurowego. To też może być element gry.
- Nie od razu Kraków zbudowano - powinniśmy jak najszybciej pogodzić się z faktem, że obok udekorowanych obszarów, mogą być inne, ubogie w detale lub wręcz puste. Nie ma nic złego w tym, że jeden obszar będzie siatką ulic pod kątem prostym i zapełniony automatycznie wybudowanymi budynkami, a w innym miejscu będziemy poprawiać kubły na śmieci koło wcześniej postawionych ławek i kwiatków.
- Jeśli nie mamy ochoty lub możliwości czegoś upiększać lub poprawić, to warto stosować zasadę "Zasłoń to". Drzewem, budynkiem, skałą, itp.
- Czasami warto dopowiedzieć sobie jakąś historię, co podniesie naszą kreatywność, np. "w miejscu gdzie teraz jeździ kolejka jednotorowa, kiedyś były mury miasta", "nikt nie wie jak powstała ta dziura w ziemi", "burmistrz przeznacza większość budżetu na budynek urzędu gminy, zamiast poprawić byt mieszkańców za torami", itp.
- Jeśli sytuacja do tego nie zmusza, to lepiej zostawić zapełnianie fragmentu obszaru na później, niż na siłę coś wymyślać. W poszukiwaniu natchnienia można wybrać sobie któregoś cima lub pojazd i śledzić ich trasę. Prawdopodobnie gdzieś po drodze znajdziemy wenę.
- Nie ma co zakładać, że dany obszar jest skończony. Budynki można burzyć, skrzyżowania przebudowywać, tak jak w rzeczywistości. Podnosimy poprzeczkę, poprzez założenie, że nie wszystkie obiekty podchodzą pod tę zasadę, np. gotycka katedra z XIV wieku, wejście do jaskini, czy wiadukt.
- Dobrze jest się nieco utożsamić z naszym tworem poprzez nadawanie obszarom czy obiektom nazw. Można np. nazywać stacje transportu publicznego zgodnie z miejscem, w którym się znajdują, dobierać nazwy głównych ulic, czy też używać narzędzia zaznaczania obszarów do określenia punktów szczególnych.
- Słońce wschodzi na wschodzie, zachodzi na zachodzie, a paneli słonecznych nie kieruje się na północ. Gra nabiera smaczku, gdy uwzględni się kierunki świata podczas stawiania obiektów.
- Zarządzenie budżetem powinno zostać elementem gry. Utrzymanie dodatniego bilansu przy aktywnym trybie "Hard mode" stanowi wyzwanie samo w sobie. Kreatywną księgowość można robić na poziomie poszczególnych budynków, edytując ich koszt utrzymania używając mod Customize It Extended, a bieżące wydatki dostosowywać stosując mod Total Autobudget.
- Warto mieć zdefiniowany cel gry. Może być to np. wybudowanie wszystkich unikalnych budynków, osiągnięta ilość mieszkańców lub któreś z osiągnięć z Warsztatu Steam. Celem może być też techniczne ograniczenie, np. liczba aktywnych cimów w trakcie godzin szczytu osiąga 65536 (powyżej tej wartości część cimów nabywa zdolność do teleportacji).

PS: Przypominam że warto tworzyć kopie zapasowe zapisów gry, a nie ciągle nadpisywać jeden. Niedawno przytrafił mi się niesławny błąd "Simulation failed" podczas wczytywania, mimo że nic z subskrybowanych rzeczy z Warsztatu Steam nie zostało zaktualizowane.

#citiesskylines
Cerberlius - STYL GRANIA & REALIZM

Kolejny mocno subiektywny wpis o tym jak grać, ...

źródło: comment_1588499242GHPN5IXHVPAu2YhcWknvbn.jpg

Pobierz
  • 3
@Cerberlius: Wydaje mi się, że to kwestia tego, jak długo się gra w tę grę (albo inne city buildery). Na początku człowieka świerzbi ręka, żeby tylko jak najszybciej zbudować jak najwięcej; żeby zrobić jak największe miasto. Niektórzy tutaj nawet robią węzły autostradowe na środku rzeki ( ͡° ͜ʖ ͡°) Jak się jest graczem z dostatecznie długim stażem stawia się na wygląd i na realizm, i na trochę