Wpis z mikrobloga

Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licencyjnych w Krajach Demokracji Ludowej

Część IV - Kikinda, IDA
W 1908 w serbskiej miejscowości Kikinda powstaje mały warsztat naprawczy, który później stanie się odlewnią. W 1969 roku rozpoczyna się współpraca zakładu z General Motors: Kikinda produkuje części dla Opla oraz importuje gotowe samochody tej marki do Jugosławii. W roku 1977 obie firmy tworzą spółkę joint venture IDA (Industrija Delova Automobila) należącą w 49% do GM i 51% do Kikindy, wskutek czego powstają dwie nowe fabryki, które otwarto w latach 1979 i 1981. Zakład dostarcza Oplowi części samochodowe, w zamian Opel dostarcza gotowe samochody, ze sprzedaży których IDA czerpie zysk. Są to modele: Corsa, Kadett, Ascona, Rekord, Senator (sprzedawany pod nazwą Kikinda), Vectra oraz Omega. Auta te można rozpoznać dzięki emblematowi „IDA” na atrapie oraz literce J przy nazwie modelu z tyłu. Nie jest to może produkcja na licencji, ale za to Ople wyprodukowane w RFN zawierają w sobie jugosłowiańskie części. Podobnie, jak w przypadku firmy TAS, również IDA przestaje istnieć w roku 1992. Wyprodukowano 38 700 egzemplarzy różnych modeli Opla z emblematem IDA. Odlewnia Kikinda obecnie należy do firmy CIMOS.
#ciekawostki #samochody #motoryzacja #jugoslawia #serbia #opel #gruparatowaniapoziomu #licencjekdl
fajnyprojekt - Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licency...

źródło: comment_eko7RDblWKILltwAuKksWhT6DndU9Wai.jpg

Pobierz
  • 19
  • Odpowiedz
@Neoplan: No właśnie to jest najlepsze, dopuszczają Fiaty 132p, które z polską produkcją mają niewiele wspólnego, ale obstawiam, że wyprodukowany w 100% w Jugosławii Golf, czy Renault 4 miałoby problem...
  • Odpowiedz
@fajnyprojekt: Za wiele, jak na skalę całej Jugosławii to tego nie wyprodukowano, niemniej jednak ciekawi mnie celowośc takich zabiegów podobnie jak Volswagen-TAS, czy Citroen-CIMOS. Nie mogli tak po prostu uruchomić eksportu na rzekomo prozachodnią Jugosławię. Wydaję mi się że to coś jak znany w Polsce w latach 90 montaż SKD.
  • Odpowiedz
@fajnyprojekt: Kiedy patrze na Macedonie i Serbie na Google Street View to mam wrażenie, że wszystkie auta wyprodukowane w tej montowni nadal tam jeżdżą, zero problemu żeby znaleźć ot tak stojące na parkingu modele tylnonapędowe z lat 70 np. Kadett C - a niby całość produkcji to tylko 38 700 egzemplarzy xD
  • Odpowiedz