Teleskop Hubble'a się popsuł () - padł żyroskop.

Cholera, ten teleskop jest moim równolatkiem - ma 28 lat.
28 lat w przestrzeni. Siłą rzeczy byłem zbyt młody żeby widzieć wynoszenie 10 ton żelastwa na orbitę i późniejszą nagonkę medialną.
Bo na pewno słyszeliście, że zaraz po tym jak umieszczono Hubble'a na orbicie, okazało się, że robi nieostre zdjęcia. Sprzęt za prawie 6 mld (!!) dolarów (oczywiście po podliczeniu po latach) robi nieostre zdjęcia.

Ale musiała być imba w mediach. I te dyskusje, "po co" "na co to komu" "lepiej przeznaczyć te pieniądze na coś innego" - jestem 100% pewny że przez pewien czas śniadaniówka tym żyła xD
A dzisiaj? A dzisiaj nikt nie wyobraża sobie świata bez tego teleskopu. Znaczy może krótkowzroczni i debile nie potrafią znaleźć związku, ale teleskop uczestniczył w tysiącach nowych odkryć które pchały i pchają naszą cywilizację do przodu.

Nie ma astronoma, który nie korzystałby z danych które przeszły przez Hubble'a. Co więcej można się śmiać z początkowej wpadki, ale po akcji serwisowej teleskop przez długie lata działał bez zarzutu.
No a teraz padł trzeci żyroskop. Nawet nie wiedziałem, że Hubble'a ma 6 żyroskopów, z czego 3 to oryginalne, zamontowane jeszcze na ziemi, zaś 3 to żyroskopy montowane już na orbicie. A niestety padł trzeci oryginalny i nie wiadomo, czy będzie możliwość ustawić teleskop w każdym kierunku.

Jeśli chodzi o mnie - nie mogę się doczekać nowego teleskopu Webba - w porównaniu do Hubble'a nowy teleskop będzie wyglądać o wiele bardziej... hmm futurystycznie. Inna konstrukcja, trochę inne funkcje, ale to następny krok by można było wiedzieć więcej o naszym wszechświecie.

No chyba że żyjemy jednak w symulacji - to przypauu ¯\_(ツ)_/¯

#ciekawostki #ciekawostkanadzis #astronomia #astronomiaodkuchni #dziendobry #kosmicznapropaganda
Pobierz bkwas - Teleskop Hubble'a się popsuł (・へ・) - padł żyroskop.

Cholera, ten teleskop...
źródło: comment_5IbouNUiSEDjgzEWs8b5YDJ6y4HA1pyC.jpg
  • 31
przez pewien czas śniadaniówka tym żyła xD

@bkwas: Ale na pewno nie u nas w Polsce, bo nie istniały takie programy jeszcze z rana na początku lat 90 ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@WuDwaKa "śniadaniowkę" traktuje jako ogólny zbiór niezbyt poważnych przekazów medialnych. I nie chodziło mi w ogóle o Polskę, u nas pewnie wtedy poleciał jeden, dwa newsy w telewizji, bardziej chodzi o USA. Oni dość często przytaczają ten "problem" w mediach, bo jednak NASA (w szczególności wtedy) miała ogromny fundusz z budżetu państwa.
@patrzpan: w chwili obecnej nie ma statkow ktore by mogli nawetr poleciec w misjce naprawy hubbla, pozatym wszystkie takie miejsce sa projektowane i testowane milion razy zeby nie bylo awarii (tak tak nie dawaj przykladu hubbla).
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@bkwas: astronomia jest niepotrzebna. powinna skończyć się na etapie obliczania, kiedy wieje Nil albo będzie przypływ. co mi z wiadomości, że one układy mają planety. że w ogóle są inne układy, że wszechświat się rozszerza itd.
dokładnie nic.
nawet jak astronomowie przewidzą upadek meteorytu, który zniszczy Ziemię, nie będziemy w stanie nic zrobić.

co nie zmienia faktu, że jest fajna.
@frytex2: co więcej, astronomia w ogóle nie ma sensu, bo przecież nie ma sensu planować jakiegokolwiek rozwoju cywilizacji, który jest związany z możliwością opuszczenia tej planety w którymś momencie.
Tym bardziej, że przecież człowiek jest destrukcyjny, tylko rozwali wszystko, łącznie z samym sobą więc jaki jest sens. Ot ciekawostka nie dająca nam relatywnie nic.

Ba, nawet w perspektywie 100-200 lat, gdy pewne przełomowe odkrycia mające fundamenty w zwykłych badaniach jakiegoś starego
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@bkwas: jeżeli tej planecie będzie groziła zagłada to opuszczą ją ludzie, ale tylko bogaci. mirki będą zdychać tu, mimo, że to z ich podatków zbuduje się statki.
może tylko jakieś urodziwe mirabelki się załapią.
A co do postępu, to same wojny wystarczały do jego napędzania.