Wpis z mikrobloga

#dziendobry i trochę mądrość z rana :)

W Niemczech jest 12.993 km autostrad
Dla porównania w Polsce 1.641 km
25 lat temu było w Polsce 100 km autostrad
Niemcy po zjednoczeniu Niemiec dobudowali 2.478 km autostrady

#ciekawostkizniemiec mój tag o Niemczech

https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/StB/entwicklung-der-autobahnen-in-deutschland-seit-der-wiedervereinigung.html

https://m.bankier.pl/wiadomosc/Tak-zmieniala-sie-dlugosc-polskich-autostrad-7560236.html

#autostrady #motoryzacja #drogi #polska
  • 77
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Porównajmy byty podobnej wielkości:


@merk: Super tylko, że nie. Porównujemy 4 gospodarkę świata do 24. Dlatego to nie ma sensu. To tak jakbyś powiedział, że w sumie można porównywać pudziana do jane ahonena bo obaj mają 183.

O wielkości państwa nie znaczy jego wielkość. Znaczy liczba ludności, gospodarka. Powierzchnia w sumie ma znaczenie drugorzędne. Jakby było inaczej to każdy musiałby się liczyć z Ukrainą w europie a nie liczy się
  • Odpowiedz
No to porównajmy wielkości gospodarek źródło

Polska gospodarka jest 7 razy mniejsza od niemieckiej.
Niemiecka gospodarka jest 5.5 raza mniejsza od usa.

Dopiero gospodarki usa i ue są porównywalne.
Porównajmy Polskę i Hiszpanię, gospodarki i liczba ludności dużo bardziej porównywalne. A liczba autostrad już nie.
  • Odpowiedz
@Gleba_kurfa_Rutkowski_Patrol: Tylko że polska i niemcy mają o wiele więcej wspólnego niż niemcy i usa, dlatego poorównanie ma większy sens, oczywiście mając w pamięci różnicę w pkb, i pokazuje kierunek w którym warto się rozwijać. Ale faktycznie porównanie lepiej wypadło by w przypadku polska-hiszpania.
  • Odpowiedz
olska i niemcy mają o wiele więcej wspólnego


@merk: Tak granicę. Nie porównywanie dwóch skrajnie różnych gospodarek (dawida z goliatem), kultur i krajów nigdy nie jest dobre. Rozumiem jeszcze porównywanie regionów, czy zestawianie wszystkich państw Unii, ale nie takie z d--y wyjęte porównania na zasadzie tico do ciężarówki i tłumaczenie tego NO CO TO I TO SAMOCHÓD.
  • Odpowiedz
@merk: Zrobiłbym to tak jak mnie uczyli na studiach.

Przeanalizowałbym wszystkie czynniki i wskaźniki. Wielkość PKB, kształtowanie się PKB w czasie, populację, wskaźnik urbanizacji, gęstość zaludnienia i pewnie jeszcze sporo innych. Przyznałbym im wagi. Wyliczyłbym średnią ze wszystkich krajów na świecie, odrzuciłbym skrajności np Chile, kraje gdzie funkcje autostrad pełni kolej itp.. Policzyłbym wariancje, odchylenia standardowe, może zbudował jakiś wzór który wg mnie pomógłby je porównać i zawęził do paru
  • Odpowiedz
@Gleba_kurfa_Rutkowski_Patrol: No to jest duch! Ale poważnie liczyłbyś średnią kwadratową ze wszystkich krajów z wybranych parametrów aby wrzucić posta na portal ze śmiesznymi obrazkami? ¯\_(ツ)_/¯

Autor zrobił porównanie jakie zrobił, ani lepsze ani gorsze szczerze mówiąc od twojego, ponieważ nie przypisuje żadnemu krajowi wartości który jest lepszy a który gorszy w zawodach w budowaniu autostrad. Podaje natomiast, że niemcy po zjednoczeniu wybudowali 2,5K autostrad, czyli w dużym przybliżeniu tyle ile
  • Odpowiedz
@spokojnie_to_ja: słaba ta definicja. Do tego na S oraz A potrzebne są bezkolozyjne węzły, odpowiednia szerokość pasa ruchu, szerokość pasa awsryjnego, maksymalny kąt skrętu, maksymalny kąt podniesienia/ opadania.
I w każdym kraju te parametry są inne.

W Polsce mamy 1, 2, 3 pasmowe drogi typu S. Te dwu i trzypasmowe spełniają wymagania Niemieckiej autostrady.
  • Odpowiedz
No to jest duch! Ale poważnie liczyłbyś średnią kwadratową ze wszystkich krajów z wybranych parametrów aby wrzucić posta na portal ze śmiesznymi obrazkami? ¯_(ツ)_/¯


@merk: Nie średnią kwadratową. Ważoną ale potem bym zrobił całą analizę. I oczywiście, że bym tego nie robił tylko po to by zgarnąć plusy (co innego, że tworzę podobne analizy) dlatego daleko mi do pisania takich porównań i wiem, że tak się nie powinno robić, bo można
  • Odpowiedz
@spokojnie_to_ja:

natomiast droga ekspresowa to droga publiczna „wyposażona w jedną lub dwie jezdnie".

Tylko że w dzisiejszych czasach w Polsce nie projektuje, ani nie buduje się jednojezdniowych dróg ekspresowych. Obecnie tego typu drogi to margines.
  • Odpowiedz