Aktywne Wpisy
![badreligion66](https://wykop.pl/cdn/c0834752/d646a73e6acf40535d7dce17ebcb50669efc84c4d75eb254886e7e2bd57435d8,q60.png)
badreligion66 +388
![badreligion66 - #rosja #mecz Czego to się nie robi dla rodziny](https://wykop.pl/cdn/c3201142/3b18afcc15ccca26868d52e125ed1623489745904cea7043ac69882a4e91ac75,w150.jpg?author=badreligion66&auth=8947613ffeec60163ec1e075ef933dbe)
źródło: temp_file2549153278361060182
Pobierz![Goronco](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Goronco_8cQPot5nQO,q60.jpg)
Goronco +50
![Goronco - Serio? Ona mnie zablokowała czy o co chodzi?
#logikarozowychpaskow #zwiazk...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/da65bcdec86173d70497f72830a0d986ba3164bfb65f47d3379a04c4241d0859,w150.jpg)
źródło: temp_file7867059654152783655
PobierzSkopiuj link
Skopiuj linkźródło: temp_file2549153278361060182
Pobierzźródło: temp_file7867059654152783655
PobierzWykop.pl
W roku 1951 w Bieszczadach i na Sokalszczyźnie dokonano największej powojennej korekty granic Polski. Sowieci chcąc zagarnąć odkryte złoża węgla w okolicach Sokala (dziś Сокаль), wymusili na polskich władzach zmianę granic. Tak więc do Związku Radzieckiego trafiło bogate w węgiel zakole Bugu, a do Polski tereny z ubogą ziemią w Bieszczadach wraz z Ustrzykami Dolnymi. Wymiana odbyła się kilometr do kilometra. Polska oddała 480 km² i otrzymała 480 km².
W wyniku niezwykłej zmiany granic, fragment linii kolejowej Przemyśl-Zagórz, wybudowanej jeszcze za czasów Austro-Węgier, pozostał dalej w granicach Związku Radzieckiego. Podróżni jadący na trasie Przemyśl-Ustrzyki Dolne i dalej do Zagórza, musieli przejeżdżać przez terytorium ZSRR na odcinku długości ok. 35 km. To była również trasa popularnego pociągu wakacyjnego jadącego w Bieszczady, na trasie Warszawa-Radom-Przemyśl-Zagórz. W momencie przejazdu przez sowieckie terytorium, skład był ściśle pilnowany przez żołnierzy. W Niżankowicach (dziś Нижанковичі) wsiadało kilku sowieckich uzbrojonych żołnierzy wraz z psem, a w przedziale z kierownikiem pociągu jechał sowiecki oficer. Wszystko było pozamykane, a w przejściach stali pogranicznicy. Na szczęście w latach 80 można już było otwierać okna. Sowieccy towarzysze wysiadali dopiero w rejonie pasa przygranicznego w Smolnicy, gdzie pociąg z powrotem wjeżdżał na terytorium Polski. Na początku po zmianie granic, władze Polskie zdawały sobie sprawę z absurdalności zaistniałej sytuacji. Stalin próbował jeszcze coś zyskać w tym temacie i zaproponował przekazanie Polsce tego fragmentu terenu wraz z linią kolejową, za odpowiednią dopłatą w złocie. Polscy komuniści się na to nie zgodzili, a w roku 1953 zmarł Stalin i sprawa nie została już nigdy uregulowana. Po rozpadzie ZSRR pociąg kursował jeszcze dwa lata przez terytorium Ukrainy, również pilnowany. W obecnej chwili linia kolejowa na odcinku Przemyśl Bakończyce-Niżankowice jest rozkradziona.
#polska #historia #kolej #pkp #ciekawostkihistoryczne #prl
źródło: comment_vVR6DkJcCHew4RAOOKXHkhDbd7IhUKQE.jpg
Pobierz@grafikulus: a wystarczyło żeby pociąg nawracał w Rzeszowie i Jaśle, stację końcową przenieść z Zagórza do Ustrzyk, no ale po co...
A za to wszystko 0,5 tys km^2 lasów. Ładnych, ale ciągle- tylko lasów.