Wpis z mikrobloga

Z racji końca maja, warto sprawdzić, jak często wybrzuszały się szyny w analogicznych okresach w minionych latach:

Wybrzuszenia do końca maja (w nawiasie łączna liczba wybrzuszeń w ciągu roku):
2012: 11 razy (łącznie 20 razy) - lider: Basztowa 7x, pozostałe: Wielicka 4x, Kościuszki 3x, Zwierzyniecka 2x, Limanowskiego 1x, Grzegórzecka 1x, Al. Solidarności 1x, Dunajewskiego 1x,
2013: 4 razy (łącznie 24 razy) - lider: Dunajewskiego 11x, pozostałe: Starowiślna 6x, Kościuszki 2x, Zwierzyniecka 2x, Legionów Piłsudskiego 2x, Basztowa 1x,
2014: 11 razy (łącznie 14 razy) - lider: Kościuszki 5x, pozostałe: Dunajewskiego 4x, Basztowa 2x, Krakowska 1x, Zwierzyniecka 1x, Limanowskiego 1x
2015: 6 razy (łącznie 20 razy) - lider: Basztowa 8x, pozostałe: Kościuszki 5x, Dunajewskiego 3x, Starowiślna 2x, Wielicka 1x, Zwierzyniecka 1x
2016: 12 razy (łącznie 20 razy) - lider: Kościuszki 13x, pozostałe: Basztowa 4x, Krakowska 2x, Zwierzyniecka 1x,
2017: 11 razy (łącznie ?? razy) - lider: Kościuszki 4x, pozostałe: Starowiślna 3x, P. Inwalidów 2x, Basztowa 1x, Podchorążych 1x

Jak widać, trudno mówić o jakiejkolwiek poprawie. Pierwsze wybrzuszenie w tym roku zanotowaliśmy już w lutym (!). Co więcej, o ile np. w poprzednim roku wybrzuszenia należały głównie do szyn na ul. Kościuszki (13/20), to w tym roku już w pięciu miejscach mieliśmy awarię torowiska, w tym debiuty na Placu Inwalidów i Podchorążych. Krakowskie torowiska są w coraz gorszym stanie, pomimo remontów, takie jak wyeliminowanie awarii na ul. Limanowskiego, czy Dunajewskiego, to tempo prac i ich częstotliwości skutkują degrengoladą krakowskich torowisk, chociażby przez nowe miejsca wybrzuszeń. Warto dodać także fakt, że niektóre torowiska pomimo braku wybrzuszeń są i tak w agonalnym jak chociażby Bieńczycka, czy Al. Solidarności, nie wspominając o Walcowni i Pleszowie.

Licząc od początku notowań na pkk:

Liczba wybruszeń: 109
1. Kościuszki - 32 - 3 zwycięstwa w klasyfikacji generalnej
2. Basztowa - 23 - 2 zwycięstwa w klas. gen
3. Dunajewskiego - 19 - 1 zwycięstwo w klas. gen
Starowiślna - 11
Zwierzyniecka - 7
Wielicka - 5
Krakowska - 3
Limanowskiego - 2
Legionów Piłsudskiego - 2
Plac Inwalidów - 2
Grzegórzecka - 1
Al. Solidarności - 1
Podchorążych - 1

https://www.pkk.info.pl/viewtopic.php?f=11&t=614&start=165#p192601

#krakow #100wybrzuszonychszyn #ciekawostki #mpkkrakow
Cymerek - Z racji końca maja, warto sprawdzić, jak często wybrzuszały się szyny w ana...

źródło: comment_KZBAqkzUy0njalsKTLdQkUqkVDf1dsLt.jpg

Pobierz
  • 13
@FailedNormie: 1. Prawdodpodobnie dlatego, że szyny kolejowe mają szczeliny, które rekompensują wydłużanie się szyn. Tramwajowe są "całe", żeby nie stukało, więc czasem nadmiar stali nie ma się gdzie podziać.
@FailedNormie: torowisko wydzielone np w żwirze/ziemi ma dylatacje (możliwość rozszerzania pod wpływem ciepła jest wtedy większa), na torowisku wiedeńskim nic nie trzyma szyny od dołu, możliwość zrobienia dylatacji jest mniejsza albo zerowa, szyna siedzi w rowku tylko na wcisk na gumowych paskach które dociskają szyne, czasami widać jak wychodzi taki czarny gumowy "wąż"
Nie wiem czy w np Pradze lub Wiedniu sie zdarzają takie rzeczy, ale wiem ze konsekwencją walki z
@piekuo: A nie dałoby się robić takich bocznych połączeń, z jakiegoś przewodu, żeby na pewno to przecięcie nie spowodowało przerwy w obwodzie? Na kolei chyba są takie rzeczy.
@Skorupczak: Ale tak sie normalnie robi, jak szyna wystaje na "pare" centymetrów to normalnie tramwaj jedzie i może wbije tą szyne w dół.
@r3m0: tak sie robi ale nie w torowisku węgierskim (w asfalcie) bo tam nie ma miejsca, musi być wszystko na sztywno wbite w beton - zero luzu. Jest luz to szyna wibruje i robi sie hałas a takie torowisko sie robi żeby hałasu nie było.
Miałem dzisiaj
@kryniol: dokładnie tak to wygląda, w torowisku węgierskim tak sie nie zrobi bo na brzegach szyn przylega beton więc jedynym kierunkiem w który szyna może sie rozszerzyć jest góra ( ͡° ͜ʖ ͡°)