Wpis z mikrobloga

W Polsce samochody elektryczne są w zasadzie samochodami na węgiel, bo w głównej mierze z węgla pochodzi polski prąd. Teraz pytanie, czy aby na pewno przejechanie kilometra elektrykiem jest dla środowiska lepsze niż przejechanie tego samego dystansu dieslem, benzyniakiem lub samochodem na LPG? Pytam jako laik, bo się zupełnie nie znam.

Na zdjęciu Hyundai Ioniq Electric, zasięg około 280 km na jednym ładowaniu, porządny samochód segmentu C za 150 tys zł.

#samochody #motoryzacja #srodowisko #ochronasrodowiska #biologia #chemia #tesla #samochodyelektryczne #energetyka #prad #elektryka #ekologia
pogop - W Polsce samochody elektryczne są w zasadzie samochodami na węgiel, bo w głów...

źródło: comment_v4nGV6UPgbLIw0eCMROf0P9AjBFgvx6L.jpg

Pobierz
  • 13
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach



@pogop: Weź pod uwagę, że paliwa napędowe Polska musi sprowadzić, a prąd produkujemy na miejscu. Ponadto od 2013 ceny prądu spadają, a nieuniknione jest że w końcu wybudujemy w naszym kraju pierwszą elektrownie atomową.

W dodatku hybryda ma za zapełnić miasta, w trasach nadal nie umywa się do dieseli czy lpg.
  • Odpowiedz
@pogop: Po mojemu to nikt takich badan nie zrobi , bo wynik bylby (wydaje mi sie) latwy do przewidzenia. Do tego ilsoc energii, surowcow ktore sa potrzebne na wyprodukowanie i pozniejsza utylizacje akumulatorow.

Nie wydaje mi sie,zeby to bylo ekologiczniejsze niz np. uzytkowanie jednego pojazdu przez 20 lat.
  • Odpowiedz
@bigger: były takie badania , nawet na wypoku było znalezisko albo dysputa na ten temat ,przeliczali to na różne sposoby i gówno z tego wyszło bo i tak nie znamy skutków długookresowych wpływu na klimat planety , więc po co sobie tym zawracać głowę :)
  • Odpowiedz
@sailor_73: To osobna kwestia, bo czytalem o tym wlasnie, ze przemysl automotive + zanieczyszczenia wyplywaja tylko w jakims promilu na zmiany klimatu.

Ale mozna by dokladnie i rzetelnie przeliczyc ile egenrgi i surowcow potrzebne jest na wyprodukowanie hybrydy i benzyny, uzytkowanie jej przez dajmy na to 200kkm i utylizacje.
  • Odpowiedz
@Gorion103: Elektrowni także niewiele więcej. Przy wyznaczaniu współczynników energii pierwotnej (na potrzeby audytów energetycznych czy charakterystyk) wyznacza się go bardzo wysoko, co praktycznie pozwala mówić o sprawności rzędu 33%. Sama elektrownia to sprawność niższa niż 50% nawet. Do tego dochodzą straty na przesył i na dodatek jeszcze straty na samym akumulatorze w pojeździe (nie utrzyma on energii).

PS. Całkiem fajnie się tym Ioniquem jeździ, ale z przyspieszeniem słabo, szczególnie jak
  • Odpowiedz
@pogop: To dosyć skomplikowana kwestia, bo z jednej strony elektrownia ma wyższą sprawność niż silnik spalinowy, ma lepsze filtry i faktycznie musi pilnować norm emisji, ale z drugiej strony dochodzą wszystkie straty dostarczenia prądu do akumulatora w samochodzie.

Z ciekawostek to np w lokomotywach spalinowych opłaca się wstawić silnik spalinowy generujący prąd, który napędza silniki elektryczne. Wszystko dzięki temu, że silnik spalinowy ma przyzwoitą sprawność tylko w wąskim zakresie parametrów
  • Odpowiedz
@pogop: ciekawe czy lepiej by bylo jakby w miastach kazdy mial piec na węgiel w mieszkaniu zamiast powiedzmy ogrzewania miejskiego?

Ale z pewnością tysiące "elektrowni" w samochodach są o wiele lepsze niż jedna elektrownia gdzieś tam na uboczu.

Oczywiście to, że elektryczne są stosunkowo nowe i wiele jeszcze uda się poprawić też jest nieistotne, tylko benzyna he he
  • Odpowiedz
Postrzeganie globalne jest trudne do ustalenia, jak wspomniano wyżej. Natomiast lokalne, np. w skali miasta - zdecydowanie na korzyść elektrycznych aut
  • Odpowiedz
niech mi ktoś wytłumaczy aspekt problemu z utylizacją tych akumulatorów, 1) bo nie rozumiem, 2) bo:
- akumulatory w hybrydach są litowo-jonowe, a nie kwasowo-ołowiowe, więc są mniej szkodliwe
-producenci hybryd dają już po 8-10 lat gwarancji na akumulatory, więc one tak nie padają. Auta produkowane w 2017 nie są autami stworzonymi do eksploatacji dłuższej niż 10 lat. Za niedługo producenci będą produkować auta na 5 lat.
-akumulator, który straci swoje właściwości w pojeździe może służyć jeszcze lata w mniej energożernych systemach jak np. systemy krótkotrwałego podtrzymywania napiecia na wypadek awarii głównej sieci
-akumulatorów w hybrydach się nie wymienia, można wymieniać pojedyncze ogniwa,
-łatwiej utylizować akumukulatory - szczelnie zamknięte, niż niwelować skutki zanieczyszczenia atmosfery
  • Odpowiedz
@pogop: Najczęściej elektryk jest ładowany nocą, a wówczas wskutek nadwyżki mocy energietycznej dodatkowy pobór prądu nic nie obciąża środowiska. Nie da się nocą zmniejszyć drastycznie mocy energetycznej elektrowni
  • Odpowiedz