Wpis z mikrobloga

#kosmos #astronomia Mirasy mam pytanie odnośnie jednej z kwestii w tym artykule: http://www.robertdee.pl/astronomowie-znalezli-dwie-planety-na-ktorych-moze-istniec-zycie/ Chodzi mi dokładnie o to zdanie: "Niemniej, omawiane planety nie obracają się wokół własnej osi, co oznacza, że są zwrócone w kierunku centralnej gwiazdy układu zawsze tą samą stroną."

Czy w związku z tym że nie obracają się wokół własnej osi, jest tam jakieś ciążenie ? ( domyślam się że tak ) no dobrze, nie znam się na tym ale jeśli planeta jest zwrócona ciągle jedną stroną do gwiazdy wokół której ta planeta orbituje to rozumiem że siła odśrodkowa wpływa tylko na jedną stroną planety ? Czy może grawitaja jest taka sama wokół całej planet? Zaciekawiło mnie to dlatego pytam ekspertów.
  • 3
@Burgon Grawitacja zależy od masy, a nie od obrotów, więc ciążenie jest.
Obróć jedną pięść wokół drugiej i zobaczysz, że aby obiegająca pięść była skierowana stale tą samą stroną do obieganej, to musisz ją obracać synchronicznie do obiegu wokół pięści, tak więc te planety obracają się wokół własnej osi, ale tak że z jednej strony jest ciągle dzień, a z drugiej wiecznie noc. Np Wenus bardzo wolno się obraca i dzień trwa
@Burgon: ten artykuł pisał ktoś kto nie ma pojęcia o czym pisze, oczywiście, że się obraca, synchronicznie do swojej gwiazdy tak jak księżyc do ziemi. Gdyby się nie obracała, to dzien trwałby tamtejszy rok.

I co do grawitacji. Nie wynika ona z obrotu, ani siły odsrodkowej. Gdyby tak było to na biegunach nie byłoby grawitacji, a jak wiemy ma się tam dobrze. A nawet lepiej, bo ze względu na brak siły