Wpis z mikrobloga

Widzę, że dużo #!$%@? o maturze, a znowu mało pomocy więc dam moim zdaniem dobry schemat, jak pisać rozprawkę, wiem, że pewnie większość z was miała podobne rzeczy, no ale może trafią się tacy którzy skorzystają:

CZYNNOŚCI WSTĘPNE

Zacznij od podkreślenia głównego tematu. Wiem, że trzeba być amebą żeby nie ogarnąć gdzie jest, ale tak jest wygodniej, nie musisz potem szukać wzrokiem bo rzuca się w oczy. Następnie czytając tekst automatycznie ułóż sobie swoje stanowisko.

PROTIP: jeśli chcesz tylko zdać to nie dotyczy ciebie, jeśli chcesz zrobić to dobrze staraj się nie polemizować z autorem i fragmentem. Najbezpieczniej jest zgodzić się z problem, oraz rozwiązaniem przyjętym we fragmencie, ponieważ wtedy jesteśmy w 100% pewni, że nasza argumentacja będzie prawidłowa, jak chcesz się nie zgodzić to musisz mieć jebutne argumenty.

Po przeczytaniu i określeniu stanowiska napisz sobie z boku te 2 teksty kultury których chcesz użyć.

WSTĘP

Moim zdaniem najważniejsza część pracy. To jest część w której musisz się "sprzedać" oceniającemu. Tutaj nie ma miejsca na kombinowanie, więc polecam wam żelazny schemat którego używam zawsze:

1. ABSTRAKCYJNIE O TEMACIE: Piszesz 2-3 zdania, o problemie zawartym w zadaniu. Ja zazwyczaj zaczynam zdaniem (dla przykładu dajmy motyw patriotyzmu);
"Od początków dziejów świata, ludzie organizowali się w dużych społecznościach, które charakteryzowały się m.in wspólnym językiem, kulturą, czy historią. Człowiek potrzebował żyć w grupie, jakiejś społeczności a taką było na pewno państwo. Z czasem ludzie zaczęli angażować się coraz bardziej w sprawy państwa, stawały się oni priorytetem dla nich, takich ludzi nazywamy właśnie patriotami."

2. Kończąc te #!$%@?, przechodzimy do części wstępu która musi wyglądać tak samo. UWAGA! Nie przekręcaj kolejności, zachowaj szyk, taki plan zawsze się sprawdza.

- Motyw był ważny również dla wielu twórców na przestrzeni wieków.
- Temat ten poruszyli również: i tutaj piszesz nazwę dzieła z fragmentu wraz z twórcą, następnie twoje 2 argumenty jakie dobrałeś i twórców tych dzieł.
- TEZA: MOIM ZDANIEM, (WYBIERASZ SWOJE ROZWIĄZANIE PROBLEMU), CO UDOWODNIĘ W PONIŻSZEJ ANALIZIE, NA PODSTAWIE WCZEŚNIEJ WYMIENIONYCH UTWORÓW.

Wiem, że to wygląda sztucznie, ale dobrze wiecie, że matura nie jest popisem kreatywności, wy macie zrobić to tak, jak oni chcą, a nie tak jak wg was jest dobrze.

ROZWINIĘCIE

a) OD NOWEGO AKAPITU. Analizujesz fragment, staraj się nie streszczać, jeśli nie idzie ci rozkminianie, używaj zwrotów typu "autor zauważa", "twórca podkreśla", będziesz streszczał, ale może jakiś egzaminator pomyśli, że analizujesz bo to są zwroty typowe dla analizy. Dobrze by było, aby analiza zajęła ci co najmniej 3/4 strony, wtedy wizualnie nieźle to wygląda, no i zawsze zbliżasz się do granicy 250 słów.
b) OD NOWEGO AKAPITU. Drugi argument. Przedstaw co chcesz analizować, jeśli fragment dzieła, to dobrze jest umieścić go w kontekście całości utworu, jeśli danego bohatera, wprowadź kim on był w utworze, ale bardzo krótko! Możesz wpaść w pułapkę streszczenia, a nie o to chodzi. Niech ta część pracy zajmie ci co najmniej 1/2 strony.
c) OD NOWEGO AKAPITU. Trzeci argument to ta sama historia co 2.

ZAKOŃCZENIE

Tutaj znowu leć schematycznie.
- 1 zdanie, "Jak widać w powyższej analizie, udowodniłem, że (i tutaj wstaw swoją tezę).
- następnie króciutko streść jak to udowodniłeś, czyli bo kilka słów o każdym z argumentów, dlaczego akurat te argumenty pasowały do tezy
- kończymy, tak jak zaczęliśmy, czy #!$%@? abstrakcyjnie, oscylując dookola tematu.

Jest to szkieletowy schemat, ale myślę, że jest prosty i tym którzy mają problemy pomoże jutro. Może coś pożytecznego jeszcze dziś wrzucę, jak nie to POWODZENIA MIRKI!

#matura
  • 13
@parooow: Fajnie napisane, tylko mam zgrzyt przy zakończeniu, bo wszędzie jak patrzę to ludzie zaznaczają, że egzaminatorzy rzygają stwierdzeniami "podsumowując" czy "Jak widać w powyższej analizie, udowodniłem, że (i tutaj wstaw swoją tezę)." Za to na pewno dostanie się mniej punktów, najbardziej prawidłowe powinno być swoiste wyciągnięcie wniosków, dosyć trudno napisać coś ciekawego, ale jak komuś się uda to czemu nie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@SquashPL: We wstępie możesz niby zrobić takie początkowe rozpoznanie fragmentu na dwa zdania, ale ja osobiście wolę to robić na początku rozwinięcia. A kolejne argumenty na pewno nie zaczynaj "kolejnym argumentem", bo to forma z gimnazjum i niechętnie na to patrzą. Możesz pisać jakoś "warto też zaznaczyć, że (...)", "nie można zapomnieć o(...)". Nie wiem na ile dobre są te przykłady, ale ja tak czasem pisałem.
- TEZA: MOIM ZDANIEM, (WYBIERASZ SWOJE ROZWIĄZANIE PROBLEMU), CO UDOWODNIĘ W PONIŻSZEJ ANALIZIE, NA PODSTAWIE WCZEŚNIEJ WYMIENIONYCH UTWORÓW.


@parooow: No chyba nie, w pracy powinno się unikać zwrotów odnoszących się do warsztatu. Egzaminator wie że na końcu coś podsumowujesz, wie też że to o czym piszesz jest twoją opinią. Nie musisz go o tym informować. To nie jest egzamin gimnazjalny, na maturze są jednak trochę wyższe wymagania. ( ͡° ͜