Wpis z mikrobloga

Przymierzam się do zakupu auta, z tej oto okazji zrobiłem spooorą listę co należy sprawdzić przy zakupie auta.
Lista jest głównie skierowana do samochodu z silnikiem benzynowym z napędem 4x4.
Jest to również bardzo szczegółowa lista, gdyż auto do którego się przymierzam jest w pewnym sensie "exclusive" i większość sprzedających twardo twierdzi, że były serwisowane tylko w ASO i każde jedne auto to istna perełka ( )
Idealnie nada się dla ludzi, którzy chcą kupić bardzo młode używane auto, w którym nie powinny występować żadne mankamenty.
Niestety jest bardzo chaotycznie napisana, nieposegregowana, ale to możecie zrobić sobie sami.
Oczywiście w komentarzach mile widziane również Wasze sugestie dotyczące sprawdzania stanu auta, gdyż moja lista nie jest w 100% pełna, ponieważ silnik jest na łańcuchu rozrządu, to też zabraknie w spisie punktów dot. jego kontroli.

Myślę, że po takim sprawdzeniu auta spokojnie będzie można ugrać 10% na swoją korzyść ()

Cheers.

Sprawdzić:
Elektrykę fotela kierowcy
Grzanie fotela kierowcy
Regulację zagłówka kierowcy
Sprawdzić parktronik każdy czujnik po kolei
Rdza #!$%@? - progi, maska, bagażnik, słupki, drzwi, nadkola, WSZĘDZIE
Wyciek silnika
Wyciek skrzyni
Wyciek mostu, wału
Wyciek przegubów
Wyciek chłodnicy
Amortyzatory czy nie leją
Czy sprężyny nie pęknięte
Czy nie ma majonezu pod korkiem
Zapytać się jaki olej był lany
Zapytać się czy był wymieniany olej w skrzyni, jak często i jaki był lany
Kiedy klima była nabijana i odgrzybiana
Poszukać naklejek, metek z ostatnim przeglądem, wymianą oleju itp
Klimatyzację
Wszystkie nawiwey czy działają w dobrych kierunkach
Grzanie przedniej szyby
Grzanie tylnej szyby
Czy przednia szyba nie jest zarysowana, zeby w nocy dało się jeździć
Czy boczne szyby nie są zarysowane
Czy wszystkie zamki się zamykają
Wszystkie opcje pilota
Automatyczne składanie lusterek
Czy alarm działa
Wszystkie światła zewnętrzne łącznie z długimi i trzecim stopu
Wszystkie klamki na zewnątrz
Wszystkie klamki wewnątrz
Elektryka szyb przód tył
Stan tapicerki, kokpitu, wnętrza auta, czy nic nie odstanie, czy się nie odkleja, czy nie skrzypi, podłokietnik czy nie skrzypi, kratki nawiewu

na podszybiu
Podotykać kokpit, boczki tu i tam, czy nic nie lata, z tyłu tak samo, bagażnik też
Klakson
Wszystkie manetki
Przyciski na kierownicy
Kratki nawiewu czy nie wyłamane
Czy wieje ze wszystkich kratek nawiewu przód tył
Czy nie ma wilgoci pod dywanikami
Stan uszczelek drzwi
Stan uszczelek bagażnika
Miejsca airbagów czy nie są odkształcone
Czy wszystkie pasy się zapinają i odpinają
Czy naciąg pasów dobrze działa
Czy blokada pasów dobrze działa
Czy regulacja pasów góra dół działa
Czy działają zatrzaski schowka oraz podłokietnika, popielniczki przód tył
Regulacja kolumny kierownicy wszystkie płaszczyzny
Oświetlenie wnętrza pojazdu
Uszczelki szyberdachu
Uszczelki wszystkich szyb
Elektryka szyberdachu
Zacieki na podsufitce
Zacieki w bagażniku
Sprawdzić czy nie ma wilgoci w bagażniku
Sprawdzić czy wszystkei zaślepki są na swoim miejscu, czy nie latają
Stan mieszków ręcznego i gałki biegów
Luzy kierownicy
Elektrykę lusterek
Grzanie lusterek
Czy gniazdo zapalniczki działa
Podświetlenie zegarów, przycisków
Czy nie ma gdzieś powierconych dziur po CB radiu
Radio
Głośniki
Mechanizm otwierania maski
Mechanizm otwierania bagażnika
Mechanizm otwierania wlewu paliwa
Stan opon
Stan układu wydechowego
Stan tarcz, klocków
Stan płynu chłodnicy, wspomagania, hamulcowego, oleju
Stan przewodów hamulocwych
Stan gumowych wężyków
Mocowania elementów - grill, błotniki itp. czy nie zmieniane, czy nie bite
Czy nic nie wycieka z końcówek gumowych wężyków
Stan wiązek, kabelków
Spasowanie karoserii, zderzaków
Kolor karoserii/zderzaków
Czy kanapa jest dzielona
Czy kanapa się składa, zatrzaski, mocowanie
Elektrykę fotela pasażera
Grzanie fotela pasażera
Regulację zagłówka pasażera
Spryskiwacze z wycieraczkami
Spryskiwacze reflektorów
Regulację zagłówków z tyłu
Stan śrubek boczków, czy nie były rozkręcane
Elementy kokpitu, czy nie były demontowane
Czy dorzuca opony letnie/zimowe z alusami czy bez
Czy auto nie jest przechylone na którąś stronę
Stan stacyjki, czy nie lata, czy kluczyk przekręca się bez problemu
Dokumenty z serwisowania
Sprawdzić zgodność VIN
Wyposażenie bagażnika (trójkąt, gaśnica, apteczka, koło zapasowe, hak do wkręcenia, podnośnik, klucz do kół, nasadka do śruby zabezpieczającej alusy)
Czy wszystkie szpilki na kołach są takie same
Jak bardzo są poniszczone alusy
Oświetlenie bagażnika
Siłowniki klapy bagażnika
Siłowniki maski
Jeśli auto było serwisowane, to dlaczego jest tak #!$%@? pod maską?
Czy nie idzie siwy dym po przygazowaniu
Zapytać się ile oleju trzeba dolewać pomiędzy wymianami
Zapytać się co ile km wymieniał olej
Kiedy była pompa wody wymieniana
Kiedy były świece wymieniane
Zwrócić uwagę na sposób montowania plastikowej osłony silnika pod podwoziem, czy nie jest byle jak powkręcane na wkrętach
Stan wahaczy, tulei, sworzni
Posłuchać silnika w każdym zakresie obrotów
Zwrócić uwagę na wałki/napinacze/osprzęt paska klinowego, czy wszystko śmiga równiutko, czy nie ma dziwnego dźwięku tarcia, świstów itp.

Podczas jazdy:
ABS
Jak łapie sprzęgło
Szarpanie przy gwałtownym puszczaniu gazu na biegu 1,2,3,4,5
Sprawdzić parktronik
Czy plastiki nie skrzypią
Tempomat
Falowanie obrotów
Puścić kierownice sprawdzić czy prosto jedzie
Puścić kierownicę sprawdzić czy prosto hamuje
Czy nie ma wibracji podczas jazdy
Czy kierownica nie drga, szczególnie przy wysokich prędkościach i hamowaniu
Jaka temperatura pracy silnika
Jak auto przyśpiesza
Czy ma moc w pełnym zakresie obrotów na każdym biegu
Czy ciężko wrzucić wsteczny
Czy nie ma dziwnych szumów, świstów, dzwięków
Wrzucić luz przy większych prędkościach, obserwować obrotomierz czy nie wariuje
W automacie sprawdzić wszystkie tryby ułożeń i jazdy
Sprawdzić jak trzyma ręczny

#motoryzacja #carboners #samochody #kupujzwykopem #cebuladeals
  • 41
@sebekzjebek01: Lista zakrawa na paranoję. Jasne, większość z tego się sprawdza, ale mimochodem, a nie celowo robić np. testy działania klamek.

Poza tym pamiętaj, że ludzie nie sprzedają bardzo młodych idealnych samochodów. Jest to kompletny margines. Sprzedają, bo mają nowszy, bo mają lepszy, bo ten się zużył, bo skończył się leasing. Więc albo kupujesz 5 - 6 letni samochód po leasingu, kredycie itd., ale wtedy liczysz się ze sporym przebiegiem i
@jamtojest: No jak wolisz kupować auto na pałę, a później mówić, że sprzedawca ukrył przed Tobą, że lewe przednie drzwi się nie zamykają, przez co ukradli Ci radio za 1500zł, to sobie nie sprawdzaj niczego z tej listy. Ja nikomu nie każę z niej korzystać, po prostu się nią podzieliłem
@jamtojest: co do wymiany oleju w automacie to się go raczej wymienia częściej niż rozrząd. Zalecana jest wymiana co około 60kkm. W sytuacjach gdy przewozisz ciężary lub ciągniesz przyczepkę czyli dodatkowo obciążasz skrzynie, okres ten można skrócić nawet do 30kkm.
@sebekzjebek01: Baba jesteś, że focha strzelasz? Normalnie wyrażam swoją opinię.

Przecież nie mówię, żeby nie sprawdzać, ale dla mnie ta lista to po prostu gruba przesada. Jeśli się znasz na samochodach, to dość szybko zobaczysz, czy stan jest naprawdę dobry, czy odpicowany syf. A jak jest dobry, to jakiś jeden czy dwa mankamenty warto usunąć nawet we własnym zakresie już jako właściciel. Pamiętaj, że naprawdę dobre sztuki zwykle sprzedają się na
@jamtojest: odnośnie zaniedbania wymiany oleju w automatach w ASO się zgadzam. Jednakże nie sposób skorelować wieku samochodu z jego przebiegiem. Bez problemu można znaleźć roczne pojazdy z przebiegiem bliskim 100kkm. Ciężej jest natomiast znaleźć kilkuletni który nie ma tych 200kkm.
@sebekzjebek01: a co ze stanem prawnym auta. Ja tez chce kupic drogiego SUVa ktory jest jeszcze nawet na gwarancji. Stan mech i czy nie jest poszukiwany sprawdzilem. Niestety nie wiem jak sprawdzic czy nie ma na nim zabespieczenia komornika. Jakis pomysl?
@sebekzjebek01: lista zakrawa na paranoję, wiadomo że każdy chce kupić jak najlepsze auto w jak najlepszym stanie i jak najtaniej, ale 95% pierdół które napisałeś to gówno. Najważniejsze są 3 rzeczy: bezwypadek, silnik, skrzynia. i tyle, natym możesz zbić cenę ew odrzucić egzemplarz. A gówna typy nie działający ręczny albo spalona żarówka czy rysy na szybcie? Proszę Cię. to są gówna za 2-200 zł które w połowie sam możesz naprawić. A
@sebekzjebek01: jak na razie spinając się sam podpadasz pod sebixa. Uprawiasz publiczny exhibicjonizm z tą listą więc nie dziw się że ktoś tu do Ciebie pisze i stara się dawać dobre rady. Co to za auto chociaż powiedz marka (pod siebie nie ma co robić, że Ci sprzątną TEN najlepszy model).
Z ogrzewaniem przedniej szyby spotkałem się dotychczas tylko w niektórych Fordach.


@Felonious_Gru: subaru też ma to w opcji w większości modeli, ale nie jest ogrzewana cała szyba, tylko pasek dolny, tam gdzie spoczywają normalnie wycieraczki. Tzn szyba jako taka się też ogrzewa stopniowo, ale głównie chodzi o to, by odmrozić wycieraczki, odkleić je, i by wycierało szybę gorącymi wycieraczkami ;)
W niektórych modelach (szyby) grzałka jest widoczna http://www.subaruforester.org/vbulletin/attachments/f80/41096d1352015001-2011-forester-all-weather-package-new-windshield-front_wiper_deicer.jpg w innych -
Pobierz hrumque - > Z ogrzewaniem przedniej szyby spotkałem się dotychczas tylko w niektórych...
źródło: comment_JX7fN80TpgmFWFrzdApGxIIb2jBw5xKz.jpg