Wpis z mikrobloga

Przymierzam się do zakupu auta, z tej oto okazji zrobiłem spooorą listę co należy sprawdzić przy zakupie auta.
Lista jest głównie skierowana do samochodu z silnikiem benzynowym z napędem 4x4.
Jest to również bardzo szczegółowa lista, gdyż auto do którego się przymierzam jest w pewnym sensie "exclusive" i większość sprzedających twardo twierdzi, że były serwisowane tylko w ASO i każde jedne auto to istna perełka ( )
Idealnie nada się dla ludzi, którzy chcą kupić bardzo młode używane auto, w którym nie powinny występować żadne mankamenty.
Niestety jest bardzo chaotycznie napisana, nieposegregowana, ale to możecie zrobić sobie sami.
Oczywiście w komentarzach mile widziane również Wasze sugestie dotyczące sprawdzania stanu auta, gdyż moja lista nie jest w 100% pełna, ponieważ silnik jest na łańcuchu rozrządu, to też zabraknie w spisie punktów dot. jego kontroli.

Myślę, że po takim sprawdzeniu auta spokojnie będzie można ugrać 10% na swoją korzyść ()

Cheers.

Sprawdzić:
Elektrykę fotela kierowcy
Grzanie fotela kierowcy
Regulację zagłówka kierowcy
Sprawdzić parktronik każdy czujnik po kolei
Rdza #!$%@? - progi, maska, bagażnik, słupki, drzwi, nadkola, WSZĘDZIE
Wyciek silnika
Wyciek skrzyni
Wyciek mostu, wału
Wyciek przegubów
Wyciek chłodnicy
Amortyzatory czy nie leją
Czy sprężyny nie pęknięte
Czy nie ma majonezu pod korkiem
Zapytać się jaki olej był lany
Zapytać się czy był wymieniany olej w skrzyni, jak często i jaki był lany
Kiedy klima była nabijana i odgrzybiana
Poszukać naklejek, metek z ostatnim przeglądem, wymianą oleju itp
Klimatyzację
Wszystkie nawiwey czy działają w dobrych kierunkach
Grzanie przedniej szyby
Grzanie tylnej szyby
Czy przednia szyba nie jest zarysowana, zeby w nocy dało się jeździć
Czy boczne szyby nie są zarysowane
Czy wszystkie zamki się zamykają
Wszystkie opcje pilota
Automatyczne składanie lusterek
Czy alarm działa
Wszystkie światła zewnętrzne łącznie z długimi i trzecim stopu
Wszystkie klamki na zewnątrz
Wszystkie klamki wewnątrz
Elektryka szyb przód tył
Stan tapicerki, kokpitu, wnętrza auta, czy nic nie odstanie, czy się nie odkleja, czy nie skrzypi, podłokietnik czy nie skrzypi, kratki nawiewu

na podszybiu
Podotykać kokpit, boczki tu i tam, czy nic nie lata, z tyłu tak samo, bagażnik też
Klakson
Wszystkie manetki
Przyciski na kierownicy
Kratki nawiewu czy nie wyłamane
Czy wieje ze wszystkich kratek nawiewu przód tył
Czy nie ma wilgoci pod dywanikami
Stan uszczelek drzwi
Stan uszczelek bagażnika
Miejsca airbagów czy nie są odkształcone
Czy wszystkie pasy się zapinają i odpinają
Czy naciąg pasów dobrze działa
Czy blokada pasów dobrze działa
Czy regulacja pasów góra dół działa
Czy działają zatrzaski schowka oraz podłokietnika, popielniczki przód tył
Regulacja kolumny kierownicy wszystkie płaszczyzny
Oświetlenie wnętrza pojazdu
Uszczelki szyberdachu
Uszczelki wszystkich szyb
Elektryka szyberdachu
Zacieki na podsufitce
Zacieki w bagażniku
Sprawdzić czy nie ma wilgoci w bagażniku
Sprawdzić czy wszystkei zaślepki są na swoim miejscu, czy nie latają
Stan mieszków ręcznego i gałki biegów
Luzy kierownicy
Elektrykę lusterek
Grzanie lusterek
Czy gniazdo zapalniczki działa
Podświetlenie zegarów, przycisków
Czy nie ma gdzieś powierconych dziur po CB radiu
Radio
Głośniki
Mechanizm otwierania maski
Mechanizm otwierania bagażnika
Mechanizm otwierania wlewu paliwa
Stan opon
Stan układu wydechowego
Stan tarcz, klocków
Stan płynu chłodnicy, wspomagania, hamulcowego, oleju
Stan przewodów hamulocwych
Stan gumowych wężyków
Mocowania elementów - grill, błotniki itp. czy nie zmieniane, czy nie bite
Czy nic nie wycieka z końcówek gumowych wężyków
Stan wiązek, kabelków
Spasowanie karoserii, zderzaków
Kolor karoserii/zderzaków
Czy kanapa jest dzielona
Czy kanapa się składa, zatrzaski, mocowanie
Elektrykę fotela pasażera
Grzanie fotela pasażera
Regulację zagłówka pasażera
Spryskiwacze z wycieraczkami
Spryskiwacze reflektorów
Regulację zagłówków z tyłu
Stan śrubek boczków, czy nie były rozkręcane
Elementy kokpitu, czy nie były demontowane
Czy dorzuca opony letnie/zimowe z alusami czy bez
Czy auto nie jest przechylone na którąś stronę
Stan stacyjki, czy nie lata, czy kluczyk przekręca się bez problemu
Dokumenty z serwisowania
Sprawdzić zgodność VIN
Wyposażenie bagażnika (trójkąt, gaśnica, apteczka, koło zapasowe, hak do wkręcenia, podnośnik, klucz do kół, nasadka do śruby zabezpieczającej alusy)
Czy wszystkie szpilki na kołach są takie same
Jak bardzo są poniszczone alusy
Oświetlenie bagażnika
Siłowniki klapy bagażnika
Siłowniki maski
Jeśli auto było serwisowane, to dlaczego jest tak #!$%@? pod maską?
Czy nie idzie siwy dym po przygazowaniu
Zapytać się ile oleju trzeba dolewać pomiędzy wymianami
Zapytać się co ile km wymieniał olej
Kiedy była pompa wody wymieniana
Kiedy były świece wymieniane
Zwrócić uwagę na sposób montowania plastikowej osłony silnika pod podwoziem, czy nie jest byle jak powkręcane na wkrętach
Stan wahaczy, tulei, sworzni
Posłuchać silnika w każdym zakresie obrotów
Zwrócić uwagę na wałki/napinacze/osprzęt paska klinowego, czy wszystko śmiga równiutko, czy nie ma dziwnego dźwięku tarcia, świstów itp.

Podczas jazdy:
ABS
Jak łapie sprzęgło
Szarpanie przy gwałtownym puszczaniu gazu na biegu 1,2,3,4,5
Sprawdzić parktronik
Czy plastiki nie skrzypią
Tempomat
Falowanie obrotów
Puścić kierownice sprawdzić czy prosto jedzie
Puścić kierownicę sprawdzić czy prosto hamuje
Czy nie ma wibracji podczas jazdy
Czy kierownica nie drga, szczególnie przy wysokich prędkościach i hamowaniu
Jaka temperatura pracy silnika
Jak auto przyśpiesza
Czy ma moc w pełnym zakresie obrotów na każdym biegu
Czy ciężko wrzucić wsteczny
Czy nie ma dziwnych szumów, świstów, dzwięków
Wrzucić luz przy większych prędkościach, obserwować obrotomierz czy nie wariuje
W automacie sprawdzić wszystkie tryby ułożeń i jazdy
Sprawdzić jak trzyma ręczny

#motoryzacja #carboners #samochody #kupujzwykopem #cebuladeals
  • 41
@sebekzjebek01: nie widziałem info o sprawdzeniu poziomowania ksenonów jeżeli występują. Dodatkowo należałoby obowiązkowo dołożyć wizytę na stacji gdzie zrobią geometrię, koszt jest naprawdę niski. Sprawdzenie automatu to trudniejsza sprawa gdyż trzeba sprawdzić czy nie ma uślizgów i tutaj jeżeli ktoś nie jeździł nigdy automatem to nie ma szans by wiedział o co chodzi.
@cult_of_luna: Oczywiście. Są pewne rzeczy, które można zrobić i za które lepiej się nie brać. O za #!$%@? stan ręcznego odbiję sobie powiedzmy 100zł, to np. za niepasujące/odstające plastiki wewnątrz auto dyskwalifikuję, bo nie wiem co tam było robione, po co i czy będzie dało radę to poskładać tak, żeby sie trzymało na swoim miejscu
@ksiak: Dobrze, że piszesz o tych światłach i o automacie, nawet nie miałem pojęcia o uślizgach w automatach. Jeżdżę na codzień automatem, ale starym w dostawczaku. Mógłbyś opisać jak mniej więcej taki uślizg się objawia?
@Invisible22: Zdaję sobie sprawę, że w aucie będzie niedomagać sporo rzeczy z listy, ale to mi pomoże tylko przekonać właściciela, że sprzedaje starego grata i wynegocjuję lepszą cenę za to ( ͡° ͜ʖ ͡°) No i celuję w auto za kwotę 2x wyższą, niż stoi przeciętnie
@Invisible22: Nie chce mi się wdawać w takie dyskusje. Po prostu lista pomoże mi przy negocjacji ceny to raz, a dwa że w razie czego, będę świadomy w jakim stanie jest auto i w czym niedomaga w aspektach, które by mnie mogły na co dzień irytować. Tyle w temacie. Chcę żeby to auto służyło mi 10 lat, dlatego zależy mi, żebym czuł się w nim komfortowo
@sebekzjebek01: najłatwiej sprawdzić to gdy masz możliwość ręcznej zmiany biegów. Wtedy po kolei zmieniasz i obserwujesz co się dzieje z samochodem plus prędkość i obroty. Normalnie powinno być tak, że biegi wchodzą płynnie. Problem jest gdy obroty rosną a prędkość stoi w miejscu i dopiero po chwili następuje zmiana. Teraz należy dodać do tego różne rodzaje skrzyni. Skrzynie dwusprzegłowe DSG czy EDC itp. Będą robiły zmiany szybciej i sprawniej, gdzie skrzynie