Przymierzam się do zakupu auta, z tej oto okazji zrobiłem spooorą listę co należy sprawdzić przy zakupie auta. Lista jest głównie skierowana do samochodu z silnikiem benzynowym z napędem 4x4. Jest to również bardzo szczegółowa lista, gdyż auto do którego się przymierzam jest w pewnym sensie "exclusive" i większość sprzedających twardo twierdzi, że były serwisowane tylko w ASO i każde jedne auto to istna perełka (✌゚∀゚)☞ Idealnie nada się dla ludzi, którzy chcą kupić bardzo młode używane auto, w którym nie powinny występować żadne mankamenty. Niestety jest bardzo chaotycznie napisana, nieposegregowana, ale to możecie zrobić sobie sami. Oczywiście w komentarzach mile widziane również Wasze sugestie dotyczące sprawdzania stanu auta, gdyż moja lista nie jest w 100% pełna, ponieważ silnik jest na łańcuchu rozrządu, to też zabraknie w spisie punktów dot. jego kontroli.
Myślę, że po takim sprawdzeniu auta spokojnie będzie można ugrać 10% na swoją korzyść (。◕‿‿◕。)
Cheers.
Sprawdzić: Elektrykę fotela kierowcy Grzanie fotela kierowcy Regulację zagłówka kierowcy Sprawdzić parktronik każdy czujnik po kolei Rdza #!$%@? - progi, maska, bagażnik, słupki, drzwi, nadkola, WSZĘDZIE Wyciek silnika Wyciek skrzyni Wyciek mostu, wału Wyciek przegubów Wyciek chłodnicy Amortyzatory czy nie leją Czy sprężyny nie pęknięte Czy nie ma majonezu pod korkiem Zapytać się jaki olej był lany Zapytać się czy był wymieniany olej w skrzyni, jak często i jaki był lany Kiedy klima była nabijana i odgrzybiana Poszukać naklejek, metek z ostatnim przeglądem, wymianą oleju itp Klimatyzację Wszystkie nawiwey czy działają w dobrych kierunkach Grzanie przedniej szyby Grzanie tylnej szyby Czy przednia szyba nie jest zarysowana, zeby w nocy dało się jeździć Czy boczne szyby nie są zarysowane Czy wszystkie zamki się zamykają Wszystkie opcje pilota Automatyczne składanie lusterek Czy alarm działa Wszystkie światła zewnętrzne łącznie z długimi i trzecim stopu Wszystkie klamki na zewnątrz Wszystkie klamki wewnątrz Elektryka szyb przód tył Stan tapicerki, kokpitu, wnętrza auta, czy nic nie odstanie, czy się nie odkleja, czy nie skrzypi, podłokietnik czy nie skrzypi, kratki nawiewu
na podszybiu Podotykać kokpit, boczki tu i tam, czy nic nie lata, z tyłu tak samo, bagażnik też Klakson Wszystkie manetki Przyciski na kierownicy Kratki nawiewu czy nie wyłamane Czy wieje ze wszystkich kratek nawiewu przód tył Czy nie ma wilgoci pod dywanikami Stan uszczelek drzwi Stan uszczelek bagażnika Miejsca airbagów czy nie są odkształcone Czy wszystkie pasy się zapinają i odpinają Czy naciąg pasów dobrze działa Czy blokada pasów dobrze działa Czy regulacja pasów góra dół działa Czy działają zatrzaski schowka oraz podłokietnika, popielniczki przód tył Regulacja kolumny kierownicy wszystkie płaszczyzny Oświetlenie wnętrza pojazdu Uszczelki szyberdachu Uszczelki wszystkich szyb Elektryka szyberdachu Zacieki na podsufitce Zacieki w bagażniku Sprawdzić czy nie ma wilgoci w bagażniku Sprawdzić czy wszystkei zaślepki są na swoim miejscu, czy nie latają Stan mieszków ręcznego i gałki biegów Luzy kierownicy Elektrykę lusterek Grzanie lusterek Czy gniazdo zapalniczki działa Podświetlenie zegarów, przycisków Czy nie ma gdzieś powierconych dziur po CB radiu Radio Głośniki Mechanizm otwierania maski Mechanizm otwierania bagażnika Mechanizm otwierania wlewu paliwa Stan opon Stan układu wydechowego Stan tarcz, klocków Stan płynu chłodnicy, wspomagania, hamulcowego, oleju Stan przewodów hamulocwych Stan gumowych wężyków Mocowania elementów - grill, błotniki itp. czy nie zmieniane, czy nie bite Czy nic nie wycieka z końcówek gumowych wężyków Stan wiązek, kabelków Spasowanie karoserii, zderzaków Kolor karoserii/zderzaków Czy kanapa jest dzielona Czy kanapa się składa, zatrzaski, mocowanie Elektrykę fotela pasażera Grzanie fotela pasażera Regulację zagłówka pasażera Spryskiwacze z wycieraczkami Spryskiwacze reflektorów Regulację zagłówków z tyłu Stan śrubek boczków, czy nie były rozkręcane Elementy kokpitu, czy nie były demontowane Czy dorzuca opony letnie/zimowe z alusami czy bez Czy auto nie jest przechylone na którąś stronę Stan stacyjki, czy nie lata, czy kluczyk przekręca się bez problemu Dokumenty z serwisowania Sprawdzić zgodność VIN Wyposażenie bagażnika (trójkąt, gaśnica, apteczka, koło zapasowe, hak do wkręcenia, podnośnik, klucz do kół, nasadka do śruby zabezpieczającej alusy) Czy wszystkie szpilki na kołach są takie same Jak bardzo są poniszczone alusy Oświetlenie bagażnika Siłowniki klapy bagażnika Siłowniki maski Jeśli auto było serwisowane, to dlaczego jest tak #!$%@? pod maską? Czy nie idzie siwy dym po przygazowaniu Zapytać się ile oleju trzeba dolewać pomiędzy wymianami Zapytać się co ile km wymieniał olej Kiedy była pompa wody wymieniana Kiedy były świece wymieniane Zwrócić uwagę na sposób montowania plastikowej osłony silnika pod podwoziem, czy nie jest byle jak powkręcane na wkrętach Stan wahaczy, tulei, sworzni Posłuchać silnika w każdym zakresie obrotów Zwrócić uwagę na wałki/napinacze/osprzęt paska klinowego, czy wszystko śmiga równiutko, czy nie ma dziwnego dźwięku tarcia, świstów itp.
Podczas jazdy: ABS Jak łapie sprzęgło Szarpanie przy gwałtownym puszczaniu gazu na biegu 1,2,3,4,5 Sprawdzić parktronik Czy plastiki nie skrzypią Tempomat Falowanie obrotów Puścić kierownice sprawdzić czy prosto jedzie Puścić kierownicę sprawdzić czy prosto hamuje Czy nie ma wibracji podczas jazdy Czy kierownica nie drga, szczególnie przy wysokich prędkościach i hamowaniu Jaka temperatura pracy silnika Jak auto przyśpiesza Czy ma moc w pełnym zakresie obrotów na każdym biegu Czy ciężko wrzucić wsteczny Czy nie ma dziwnych szumów, świstów, dzwięków Wrzucić luz przy większych prędkościach, obserwować obrotomierz czy nie wariuje W automacie sprawdzić wszystkie tryby ułożeń i jazdy Sprawdzić jak trzyma ręczny
@sebekzjebek01: Nowe czy używane? Bo jak używane to zapomnij, że będziesz mieć IDEALNIE wszystko z listy :D Całej nie czytałem ale tak na szybko to po cholerę Ci szukanie naklejek kiedy był wymieniany olej? Każdy może sobie napisać co chce. Tzw pakiet startowy po kupnie używki to olej, płyny, hamulce, rozrząd.
@sebekzjebek01: a masz jakąś priorytetyzację albo wagę do tych wszystkich rzeczy? :) bo nierozsądnie byłoby nie kupić idealnej fury po sprawdzeniu miliarda rzeczy tylko dlatego że na sam koniec ręczny nie trzyma :D
@Invisible22: Oczywiście, że używane, po co miałbym sprawdzać nowe auto? Naklejki mają być i koniec, to czy ktoś sobie kupił i sam przykleił, to już tego nie zweryfikuję, trudno
@sebekzjebek01: nie widziałem info o sprawdzeniu poziomowania ksenonów jeżeli występują. Dodatkowo należałoby obowiązkowo dołożyć wizytę na stacji gdzie zrobią geometrię, koszt jest naprawdę niski. Sprawdzenie automatu to trudniejsza sprawa gdyż trzeba sprawdzić czy nie ma uślizgów i tutaj jeżeli ktoś nie jeździł nigdy automatem to nie ma szans by wiedział o co chodzi.
@sebekzjebek01: No to fuck logic :D Muszą być ale nie mam jak tego zweryfikować :D Pakiet startowy i tyle. Chyba, że masz pewność w 101% że było to robione.
@cult_of_luna: Oczywiście. Są pewne rzeczy, które można zrobić i za które lepiej się nie brać. O za #!$%@? stan ręcznego odbiję sobie powiedzmy 100zł, to np. za niepasujące/odstające plastiki wewnątrz auto dyskwalifikuję, bo nie wiem co tam było robione, po co i czy będzie dało radę to poskładać tak, żeby sie trzymało na swoim miejscu
@ksiak: Dobrze, że piszesz o tych światłach i o automacie, nawet nie miałem pojęcia o uślizgach w automatach. Jeżdżę na codzień automatem, ale starym w dostawczaku. Mógłbyś opisać jak mniej więcej taki uślizg się objawia?
@Invisible22: Zdaję sobie sprawę, że w aucie będzie niedomagać sporo rzeczy z listy, ale to mi pomoże tylko przekonać właściciela, że sprzedaje starego grata i wynegocjuję lepszą cenę za to ( ͡°͜ʖ͡°) No i celuję w auto za kwotę 2x wyższą, niż stoi przeciętnie
@sebekzjebek01: A co dla Ciebie to kwota 2x wyższa niż przeciętnie? A i serio myślisz, że z każdej rzeczy urwiesz np 50/100zł? Jak np ręczny? Gdzie w takim przypadku zapewne trzeba wyregulować tylko?
@Invisible22: Nie chce mi się wdawać w takie dyskusje. Po prostu lista pomoże mi przy negocjacji ceny to raz, a dwa że w razie czego, będę świadomy w jakim stanie jest auto i w czym niedomaga w aspektach, które by mnie mogły na co dzień irytować. Tyle w temacie. Chcę żeby to auto służyło mi 10 lat, dlatego zależy mi, żebym czuł się w nim komfortowo
@sebekzjebek01: Sprawdzenie tego wszystkiego to zajmie sporo czasu, a jak będziesz na każdej części chciał "urywać" to właściciel po prostu Ci go nie sprzeda i znajdzie kogoś innego. To jaki budżet planujesz przeznaczyć by auto 10 lat Ci służyło?
@sebekzjebek01: najłatwiej sprawdzić to gdy masz możliwość ręcznej zmiany biegów. Wtedy po kolei zmieniasz i obserwujesz co się dzieje z samochodem plus prędkość i obroty. Normalnie powinno być tak, że biegi wchodzą płynnie. Problem jest gdy obroty rosną a prędkość stoi w miejscu i dopiero po chwili następuje zmiana. Teraz należy dodać do tego różne rodzaje skrzyni. Skrzynie dwusprzegłowe DSG czy EDC itp. Będą robiły zmiany szybciej i sprawniej, gdzie
Lista jest głównie skierowana do samochodu z silnikiem benzynowym z napędem 4x4.
Jest to również bardzo szczegółowa lista, gdyż auto do którego się przymierzam jest w pewnym sensie "exclusive" i większość sprzedających twardo twierdzi, że były serwisowane tylko w ASO i każde jedne auto to istna perełka (✌ ゚ ∀ ゚)☞
Idealnie nada się dla ludzi, którzy chcą kupić bardzo młode używane auto, w którym nie powinny występować żadne mankamenty.
Niestety jest bardzo chaotycznie napisana, nieposegregowana, ale to możecie zrobić sobie sami.
Oczywiście w komentarzach mile widziane również Wasze sugestie dotyczące sprawdzania stanu auta, gdyż moja lista nie jest w 100% pełna, ponieważ silnik jest na łańcuchu rozrządu, to też zabraknie w spisie punktów dot. jego kontroli.
Myślę, że po takim sprawdzeniu auta spokojnie będzie można ugrać 10% na swoją korzyść (。◕‿‿◕。)
Cheers.
Sprawdzić:
Elektrykę fotela kierowcy
Grzanie fotela kierowcy
Regulację zagłówka kierowcy
Sprawdzić parktronik każdy czujnik po kolei
Rdza #!$%@? - progi, maska, bagażnik, słupki, drzwi, nadkola, WSZĘDZIE
Wyciek silnika
Wyciek skrzyni
Wyciek mostu, wału
Wyciek przegubów
Wyciek chłodnicy
Amortyzatory czy nie leją
Czy sprężyny nie pęknięte
Czy nie ma majonezu pod korkiem
Zapytać się jaki olej był lany
Zapytać się czy był wymieniany olej w skrzyni, jak często i jaki był lany
Kiedy klima była nabijana i odgrzybiana
Poszukać naklejek, metek z ostatnim przeglądem, wymianą oleju itp
Klimatyzację
Wszystkie nawiwey czy działają w dobrych kierunkach
Grzanie przedniej szyby
Grzanie tylnej szyby
Czy przednia szyba nie jest zarysowana, zeby w nocy dało się jeździć
Czy boczne szyby nie są zarysowane
Czy wszystkie zamki się zamykają
Wszystkie opcje pilota
Automatyczne składanie lusterek
Czy alarm działa
Wszystkie światła zewnętrzne łącznie z długimi i trzecim stopu
Wszystkie klamki na zewnątrz
Wszystkie klamki wewnątrz
Elektryka szyb przód tył
Stan tapicerki, kokpitu, wnętrza auta, czy nic nie odstanie, czy się nie odkleja, czy nie skrzypi, podłokietnik czy nie skrzypi, kratki nawiewu
na podszybiu
Podotykać kokpit, boczki tu i tam, czy nic nie lata, z tyłu tak samo, bagażnik też
Klakson
Wszystkie manetki
Przyciski na kierownicy
Kratki nawiewu czy nie wyłamane
Czy wieje ze wszystkich kratek nawiewu przód tył
Czy nie ma wilgoci pod dywanikami
Stan uszczelek drzwi
Stan uszczelek bagażnika
Miejsca airbagów czy nie są odkształcone
Czy wszystkie pasy się zapinają i odpinają
Czy naciąg pasów dobrze działa
Czy blokada pasów dobrze działa
Czy regulacja pasów góra dół działa
Czy działają zatrzaski schowka oraz podłokietnika, popielniczki przód tył
Regulacja kolumny kierownicy wszystkie płaszczyzny
Oświetlenie wnętrza pojazdu
Uszczelki szyberdachu
Uszczelki wszystkich szyb
Elektryka szyberdachu
Zacieki na podsufitce
Zacieki w bagażniku
Sprawdzić czy nie ma wilgoci w bagażniku
Sprawdzić czy wszystkei zaślepki są na swoim miejscu, czy nie latają
Stan mieszków ręcznego i gałki biegów
Luzy kierownicy
Elektrykę lusterek
Grzanie lusterek
Czy gniazdo zapalniczki działa
Podświetlenie zegarów, przycisków
Czy nie ma gdzieś powierconych dziur po CB radiu
Radio
Głośniki
Mechanizm otwierania maski
Mechanizm otwierania bagażnika
Mechanizm otwierania wlewu paliwa
Stan opon
Stan układu wydechowego
Stan tarcz, klocków
Stan płynu chłodnicy, wspomagania, hamulcowego, oleju
Stan przewodów hamulocwych
Stan gumowych wężyków
Mocowania elementów - grill, błotniki itp. czy nie zmieniane, czy nie bite
Czy nic nie wycieka z końcówek gumowych wężyków
Stan wiązek, kabelków
Spasowanie karoserii, zderzaków
Kolor karoserii/zderzaków
Czy kanapa jest dzielona
Czy kanapa się składa, zatrzaski, mocowanie
Elektrykę fotela pasażera
Grzanie fotela pasażera
Regulację zagłówka pasażera
Spryskiwacze z wycieraczkami
Spryskiwacze reflektorów
Regulację zagłówków z tyłu
Stan śrubek boczków, czy nie były rozkręcane
Elementy kokpitu, czy nie były demontowane
Czy dorzuca opony letnie/zimowe z alusami czy bez
Czy auto nie jest przechylone na którąś stronę
Stan stacyjki, czy nie lata, czy kluczyk przekręca się bez problemu
Dokumenty z serwisowania
Sprawdzić zgodność VIN
Wyposażenie bagażnika (trójkąt, gaśnica, apteczka, koło zapasowe, hak do wkręcenia, podnośnik, klucz do kół, nasadka do śruby zabezpieczającej alusy)
Czy wszystkie szpilki na kołach są takie same
Jak bardzo są poniszczone alusy
Oświetlenie bagażnika
Siłowniki klapy bagażnika
Siłowniki maski
Jeśli auto było serwisowane, to dlaczego jest tak #!$%@? pod maską?
Czy nie idzie siwy dym po przygazowaniu
Zapytać się ile oleju trzeba dolewać pomiędzy wymianami
Zapytać się co ile km wymieniał olej
Kiedy była pompa wody wymieniana
Kiedy były świece wymieniane
Zwrócić uwagę na sposób montowania plastikowej osłony silnika pod podwoziem, czy nie jest byle jak powkręcane na wkrętach
Stan wahaczy, tulei, sworzni
Posłuchać silnika w każdym zakresie obrotów
Zwrócić uwagę na wałki/napinacze/osprzęt paska klinowego, czy wszystko śmiga równiutko, czy nie ma dziwnego dźwięku tarcia, świstów itp.
Podczas jazdy:
ABS
Jak łapie sprzęgło
Szarpanie przy gwałtownym puszczaniu gazu na biegu 1,2,3,4,5
Sprawdzić parktronik
Czy plastiki nie skrzypią
Tempomat
Falowanie obrotów
Puścić kierownice sprawdzić czy prosto jedzie
Puścić kierownicę sprawdzić czy prosto hamuje
Czy nie ma wibracji podczas jazdy
Czy kierownica nie drga, szczególnie przy wysokich prędkościach i hamowaniu
Jaka temperatura pracy silnika
Jak auto przyśpiesza
Czy ma moc w pełnym zakresie obrotów na każdym biegu
Czy ciężko wrzucić wsteczny
Czy nie ma dziwnych szumów, świstów, dzwięków
Wrzucić luz przy większych prędkościach, obserwować obrotomierz czy nie wariuje
W automacie sprawdzić wszystkie tryby ułożeń i jazdy
Sprawdzić jak trzyma ręczny
#motoryzacja #carboners #samochody #kupujzwykopem #cebuladeals
Całej nie czytałem ale tak na szybko to po cholerę Ci szukanie naklejek kiedy był wymieniany olej? Każdy może sobie napisać co chce.
Tzw pakiet startowy po kupnie używki to olej, płyny, hamulce, rozrząd.
@sebekzjebek0: Jaki budżet? Wydaje mi się, że z taką listą to szykuj min 50k na używkę albo do salonu :)
To jaki budżet planujesz przeznaczyć by auto 10 lat Ci służyło?
http://otomoto.pl/oferta/volkswagen-golf-mega-car-audio-alpine-vibe-jedyny-taki-w-europie-ID6y6adW.html#a27f69b1d6?utm_source=Facebook&utm_medium=Post&utm_campaign=VGcaraudio
@sebekzjebek01:
dalej mozna przestac czytac.